Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 436 ggr
Mickan77
6/28/17, 11:21 AM

Hur göra med den som blir ensam kvar?

Från start hade vi tre stycken syskon (honor) födda december 2015. För ca 3 veckor sedan insjuknade den ena, syster 1, hastigt och vi åkte till veterinären. Hon blev förlamad och kunde knappt röra sig. Veterinären bedömde att det bästa var att låta henne somna in.

I söndags upptäcker jag att syster 2 har fått en knöl under ena frambenet. Den måste ha kommit på bara en helg och växer därmed snabbt. Efter konsultation med veterinär misstänks tumör och eftersom hon ändå är 1,5 år, så tyckte veterinären att det var högst osäkert om hon skulle klara en operation, eller ja, han kan inte garantera att det går vägen. Rådet från denne var att låta henne leva så länge hon är pigg, äter och verkar må bra.

Syster 3 mår prima.

Är så ledsen för hennes skull som antagligen snart kommer förlora sin sista syster. Hur gör vi då? Vi kommer inte fortsätta med råttor, så att skaffa nya som sällskap känns ju inte rätt. Funderar på omplacera såklart, men hon som blir kvar är och har alltid varit världens största ”mammagris” (fäst vid mig alltså), så det alternativet känns som ett svek gentemot henne. Hon har aldrig gillat eller velat vara med någon annan i familjen (vi är två vuxna och två barn).  Samtidigt känns det som ett svek att låta henne sitta ensam då jag arbetar heltid och barnen inte alltid visar det engagemang man kan önska för henne om hon blir ensam. Det gäller tvärtom också förresten, för hon visar heller inget engagemang för barnen eller min man och det känns inte som om hon kommer att välja deras sällskap ändå 😉.  Förstår att hon kommer att behöva mycket mer tid med familjen om det bara blir hon kvar. Då vi också har katter, så kan hon inte heller sitta med i tv soffan utan har ”sitt” rum i sonens (som nästan är tonåring och sällan hemma numer). Umgänget sker alltså i rummet samt badrummet som råttorna alltid älskat att busa i.

Kanske är det mitt ego som talar? Hon kanske kommer älska en annan ny människa lika bra?

Kommer hon som alltid varit den blyga och med lägst rang av sina syskon att må bra av att hamna i en ny flock?

Hur hade ni gjort och resonerat? Ska jag avvakta och se hur hon verkar må när den dagen kommer och hon blir ensam?

Tänker också att ingen vet ju hur länge hon får behålla hälsan. Kanske är det bättre för henne att få stanna med mig sin sista tid i livet ändå?

Annons:
tötenöten
6/28/17, 12:02 PM
#1

Det finns som sagt tre alternativ enligt mig..

Antingen låter du henne få somna in med sin syster, det brukar dock oftast bara vara ett alternativ för äldre råttor. 1,5 år är ändå inte så jättegammalt. Jag har två grabbar hemma på 2.5 år, den ena börjar bli väldigt sjuk just nu medan den andra är fullt frisk. Jag har dock tagit beslutet tillsammans med uppfödaren att låta de somna in tillsammans då de ändå är så pass gamla plus att de aldrig klarat introduktioner, så jag tror inte han skulle klara av att flytta.

Ett annat alternativ är att låta henne flytta till en ny familj, då hon är låg i rang kommer det med största säkerhet gå alldeles utmärkt att introducera henne i en ny flock, honor är också överhuvudtaget mycket enklare och flexiblare så det brukar gå lättare att flytta de :)

Sista alternativert är att behålla henne och se hur hun mår utan någon kompis, saken är dock som så att hon utan problem kan leva ett helt år till och det skulle inte vara roligt för henne att bo själv i ett helt år, dessutom är det olagligt. Du kanske kan börja söka efter en jämnårig kompis åt henne istället? Då blir det inte att fortsätta med råttor på riktigt samma sätt iaf :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Upp till toppen
Annons: