Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 878 ggr
emmajo
6/23/17, 6:23 PM

Ensam råtta

Jag har en tjej som nyss blivit ensam på grund av att hennes kompis var tvungen att avlivad och just nu vet jag inte vad jag ska göra,hon är runt 2 år och börjar få en tumör och har förmodligen skabb och jag vet inte hur jag ska göra,det finns ingen som kan operera bort den där jag bor och vet inte om man ska försöka behandla hennes skabb för att hon är rettså gammal och är så rädd att hon ska bli ensam. Hoppas nån förstod vad jag menade och snälla ge mig tips

Annons:
emmajo
6/23/17, 10:51 PM
#1
Kashii
6/24/17, 6:31 PM
#2

Råttor ska alltid bo två och två först och främst. Vill du inte ha fler så kan du leta nytt hem, bl.a med höra med råtthjälpen om de kan hjälpa dig att hitta nytt. Är råttan fortfarande pigg så ska det inte vara några problem för henne att leva länge trots tumör. Men när det gäller skabb så måste hon få behandling, vilket inte är svårt att ge. Men för att säkerställa vad det är så ta kontakt med veterinär så fort du kan.

zickan
6/24/17, 7:17 PM
#3

Du bör börja med att ta hand om henne. Gosa, ge extra kärlek. Och se till så hon får vård. Skabb kliar något hemskt. De kan klia sönder sig själva. Det är lag på att uppsöka vård vid behov. Antingen är du ful och avlivar henne i veckan så hon slipper lida. Eller låter du henne få va kvar tills hon blir för gammal/dålig. Ge henne skabb behandling. Massa kärlek, gos och ta bort henne när hon verkar ha ont. Bli gammal med problem osv. 
Tumörer kan de gå med länge utan att det blir något värre av det. Med hennes ålder är det upp till dig själv hur du vill göra. Försöka få den borttagen eller låta henne leva ett gott liv tills den ställer till problem. Tills hon inte längre har ett drägligt liv.

Se se dig om efter en kompis till henne. Kanske ta nån lite äldre. Inte alltid så lätt att hitta tyvärr.  Kan bli att hon kommer få va själv. Om du känner att tumören växer på en del. Att hon inte helt känns klry och kanske behöver avlivas eller somnar in snart. Så är det bättre hon får va ensam. Men att du ger henne extra mys och kärlek.
Eller fråga uppfödare om du kan låna något sällskap som kan lämnas åter senare när hon avlider. Va fodervärd. Kolla med råtthjälpen om de har nån du kan ta eller om de ev kan ta henne åt dig.  Är hon från en vettig uppfödare kan du troligen få hjälp från denne om du frågar. Jag tar oftast alltid åter råttor jag fött upp. Enklare saker som skabb  och naturliga saker som tumör är inget jag nekar ta hand om. 
Det sköna med seriösa uppfödare. Bor du nära västerås och möjlighet att ta med henne hit. Så kan du få en behandling för skapp här på plats utan kostnad. Har medel att hämta ut. Har inge problem att avvara en dos :-)
Dumt avliva annars friska råttor som kan få ett par månader till i livet.  Men döda djur lider inte. Så tänk på hur du kan ta hand om henne,  kanske ge bort eller försöka själv. Om det känns mer rätt med avlivning är det helt upp till dig själv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

pellepojken
6/25/17, 10:13 AM
#4

Råttisdamen måste få hjälp med att bli av med skabben. Det är plågsamt för henne för det kliar nått hemskt. Det stressar råttan. Hoppas du kan ta dig till Zickan och få hjälp hos henne. Annars kan jag skicka en pipett någonstans där du kan hämta den.

zickan
6/25/17, 10:02 PM
#5

#4 hon bor utanför västerås så vi fixar det i veckan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: