Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 638 ggr
edijoh
2017-06-22 19:14

Galler som våning i buren?

Förbereder mig inför att skaffa råttor för första gången nu. Allt går jättebra och jag har läst på mycket men jag är lite osäker om en grej. Om jag ska ha ett metallgaller som våning i buren, räcker det då med att ha fleece över för att förhindra saker som bumblefoot eller behöver jag ha något emellan som en kartongbit eller liknande?

Annons:
tanglytails
2017-06-22 20:59
#1

Du kan täcka över med fleece men det bästa vore att ta ut dom helt tycker jag. :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

LindaBlue
2017-06-26 18:28
#2

Du kanske kan täcka gallret med något som är lätt att torka av och återanvända?  När jag t ex fick tag på en stor bur med galler som botten använde jag sådana där "brickor" man har att ställa skor och torka på. Nu hade jag iofs ganska stor a ytor, men man kan använda något liknande för att klippa/skära till så det passar?

Mymlan&Vifs
2017-07-20 22:45
#3

Jag skulle undvika galler som hyllplan, de är mycket svårare att rengöra än vanliga hyllplan av plast. Blir väldigt fort sunkiga, pga att råttor gillar att kissa lite här och var. En plan hylla kan fort torkas av, medan ett gallerplan måste plockas loss och sköljas, då kisset hamnar därcen vanlig trasa inte kommer åt så lätt.

Emilia<3
2017-07-23 17:51
#4

Jag ska också ta hand om råttor för första gången! Men jag skulle inte ha gallervåningar bland annat på grund av det dem andra redan sagt och att dem kan fastna och göra sig illa. Om det är möjligt kan du kanske fästa en träskiva eller liknande åvanpå? Men annars så vet jag att du kan byta ut hyllplanen helt mot lösa hörnhyllplan som går att köpa på bland annat arkenzoo.

Upp till toppen
Annons: