Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 466 ggr
Poptart
6/21/17, 7:51 AM

Mycoplasma..avlida?

Hej…mina två råttor har mycoplasma. Nu har vi åkt till veterinären och gett dom medecin i sammanlagt fyra veckor. Men rosslet fortsätter komma tillbaka, och jag har otroligt dåligt samvete. Jag vill inte att dom ska lida… Skulle ni ha avlidit era råttor om dom hade mycoplasma som kom tillbaka flera gånger? Och den är inte i näsan kan jag tillägga, utan i lungorna. :( råd snälla

Annons:
Mymlan&Vifs
6/21/17, 9:42 AM
#1

Det enda som verkligen hjälper mot mycoplasma är antibiotika, men det finns alltid en risk att en liten procent bakterier överlevt efter kuren, vilka sedan återhämtar sig efter någon vecka eller två. Immunförsvaret kan även försvagas efter antibiotikakuren, så att råttan lätt blir smittad igen. Antiinflammatorisk medicin dämpar svullnad i luftvägar och minskar skadan som kroppen åsamkar sig själv medan den bekämpar bakterierna.

Jag hade 2st råttor som hade mycoplasma från att de var 9 månader tills att de blev 2 år. De hade kunnat leva längre, men efter att de passerade 2 års ålder valde jag att avliva dem för att jag visste att det skulle gå väldigt fort utför när nästa skov skulle komma. Huruvida man vill fortsätta kämpa för dem är ett individuellt val.

Man kan underlätta för råttan genom att införskaffa en luftrenare, städa oftare, ge dem rooibosté med honung och blåbär. Skämma bort dem extra mycket.
Det märks på en råtta när den verkligen inte orkar längre. De slutar äta, sover hela tiden, men ser ändå konstant utmattade ut, och är svaga och lealösa när man lyfter dem. Ser det ut på det viset finns det inte mycket man kan göra för dem, men så länge de uppvisar nyfikenhet för sin omkringliggande miljö, är sociala och orkar utforska rum och  interagera med människor så kan de leva länge med mycoplasma, även om det är besvärligt för dem ibland.

Poptart
6/21/17, 2:54 PM
#2

Ok tack.. I början så gav jag dom te med vitlök och honung I, ångbad, extra grönsaker, osv. Men det verkade typ inte hjälpa. Jag är bara 13 år så det finns ju en viss begränsning för vad jag kan göra. Den ena råttan är den som oftast får tillbaka mycoplasman.

tanglytails
6/21/17, 4:25 PM
#3

Om du är 13 år så har dina föräldrar huvudansvaret :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

zickan
6/21/17, 10:44 PM
#4

Frågan är ju även vad du fått för medicinering. Råttor som har mykoplasma brukar inte bara få det sådär. Det brukar oftast va att de får någon annan bakterie/virus först. Som drar ner immunförsvaret tills myko får mer fäste. Så det man oftast behöver behandla är sekundära bakterier och infektioner. 
Sedan om man inte tagit bakterieodling. Kan man inte säga om det är mykoplasma. Kan lika gärna vara något annat. Som typ pastruella, car. Ockå nått som liknar myko. Men olika varianter kräver olika medicineringar. Är det något som inte försvinner eller blir bättre på nån vecka. Så kan man behöva annan medicinering. Ibland även kombinera flera mediciner för att få bukt med problemet. 
Car är något lika vanligt som mykoplasma. Men två olika mediciner för att bli av med de två olika. 

Mykoplasma är en bakterie som saknas cellvägg. Mediciner angriper cellväggar för att förstöra bakterierna. Därav är det svårt att medicinera just mykoplasma. Man medicinerar oftast infekltioner och sekundära bakterier. Håller mykoplasman i chack. En råtta kan leva ett gott liv med myko. Rossel till och från. Eller få kroniskt rossel. Men man får ha koll om de inte behöver medicineras om en ny kur. om det rör sig om mer än mykoplasma. De blir sämre osv. Först är det nog smartast återbesök till veterinären och få ut ev två olika medicineringar om denna kur nu inte fungerar. Se om det hjälper.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Poptart
6/23/17, 9:35 PM
#5

Tack för alla svar :)

Upp till toppen
Annons: