Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 508 ggr
Natsumix
2017-06-16 10:48

Konstigt beteende :( hjälp

Hej. Igår kväll när jag gav mina två råttor mat hörde jag ett skjut från en Råtta och sprang fram och sårade på dom. Redan då märkte jag att den ena råttan betedde sig jätte konstigt. Försökte få i honom lite mat efter men då stack han ut tungan och det såg nästan ut som att han kräktes (fast det gjorde han inte). Han och den ena råttan har även haft mycoplasma och har fått medicin för det. Dagen efter märkte jag att han betedde sig jätte underligt vid matskålen. Han tog upp maten i munnen och släppte sen bara det. Sen så går han fram till matskålen, äter lite, och stannar sen upp med nosen i vädret och sitter still. Fast inte på ett fixerat sätt, utan han ser utmattad ut. Jag tänker åka till veterinären så fort jag kan men det är lite svårt just nu för att jag bor hos min pappa, och det är min mamma som betalar för veterinär vårdnaden. Om det blir värre åker jag in med honom i helgen. Vad tror ni det kan vara? Är jätte orolig :(

Annons:
Natsumix
2017-06-16 10:49
#1

Särade* ska det stå inte sårade

Natsumix
2017-06-16 10:54
#2

Kan även säga att när burkompisen inte är vid matskålen är han lite piggare

Mymlan&Vifs
2017-06-21 09:47
#3

Lite svårt att få en bild av situationen. Vad menar du med "hörde ett skjut från en råtta"?  Är råttorna pigga, trötta? Sover de mycket? Kan du se ifall de faktiskt får i sig någon mat/dricka när de är vid matskålen/flaskan?

Om en råtta slutar äta sin mat går det väldigt fort utför. Det jag brukar göra för att se till att sjuka råttor får i sig all nödvändig näring är att blötlägga fodret och sedan mixa ned det i en fruktsmoothie. Flytande mat är lättare att äta för sjuka råttor, och få råttor säger nej till en god fruktsmoothie. :)

Upp till toppen
Annons: