Att vara råttägare

Vad gör jag nu? Problem med mina töser...Hjälp...

2017-06-06 21:52 #0 av: Chinesecrestedlover

Hej! 

(vet inte om denna tråd hamnar i rätt grupp nu men...)

Mina efterlängtade flickor ställer till det lite för mig just nu, behöver lite råd. Jag har inte stött på detta problem tidigare (med mina grabbar som jag hade för 12 år sedan) och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. 

Två av mina råttor är väldigt lika varandra = jag ser inte skillnad på de ännu. En av dessa två (minst i alla fall) verkar lite extra rädd/osäker (hoppas inte det är något värre i alla fall). 

Jag håller på att städa deras bur (tar en paus för att skriva detta och komma på en lösningFunderar). Jag delade av den nedre delen av buren = jag har städat bottenhalvan av buren och skulle precis börja med den övre större delen... Den ena av de jag ej ser skillnad på bet (det gick hål så det var inte bara smånaffs/smaka) mig när jag stack in handen för att flytta/ta ut en sak i buren. Var inte ens i närheten av att plocka upp henne eller någonting sånt. 

Jag skulle behöva flytta ut dom ur buren, för att kunna städa den övre delen av buren (kan inte dela av den övre delen på samma sätt som med den undre eftersom jag måste ta ut en bottenbricka och under den är det typ öppet = de skulle rymma och bli hundmat/hundleksaker). Problemet är att jag inte kan fånga dom (de är för rädda/snabba och så har vi ju den bitska) och igår lyckades jag endast få ut två av råttorna för att de skulle få premiär springa av sig lite i min "lekhage" (gränsade av i badrummet)...de andra vägrade komma frivilligt och gå in i transportburen (så två låg kvar och sov i burenLedsen). 

Måste ju kunna städa hos dom! Vill ju inte skrämma dom och förstöra någonting. 

Mina grabbar kunde jag direkt plocka upp och ta ut ur buren gick superlätt... men så var ju deras bur betydligt mindre och det var ingen som bet...

Hjälp mottages med tacksamhet. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Anmäl
2017-06-07 00:10 #1 av: Chinesecrestedlover

Puh! Nu har det rent i buren (så när som på en av sputnikarna för där i sover alla fyra just nu), men gör helst inte om det på samma sätt som idag...så hoppas de vill komma ut vid nästa städtillfälle. 

Jag hade kvar de i buren och tog det "snigel -lugnt" när jag hade händerna i buren, hon bet mig inte igen. 

Jag "panikade" Galensen ut brickan och klippte snabbare än tåget till en fleecebit att fästa på (lite väl snabbt visar det sig nu i efterhand...den passar inte så bra, blev snett och för liten, täcker inte runt kanterna som jag vill...men ändå...den är renGapskrattar). Livrädd att de små nyfikna damerna skulle ge sig på ett rymningsförsök (genom hålet som blir efter brickan) och hundarna skulle "hitta" nya leksaker att leka "döda-smådjuret-leken" med Förskräckt

Nu sitter jag och försöker få ner hjärtat ur halsgropen, hahaPustar

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.