Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 1468 ggr
Lakritsstjärna
6/5/17, 4:25 PM

Ute råtta året om?

Min sambo vill ha råttor och jag har sagt nej efter som jag inte vill ha råttor inne. Vi har utekaniner kan man ha råttor också ute året om? Känns som råttor borde vara ganska tåliga djur. När vi bodde i Solna såg vi rottor ute typ hela tiden även på vintern, vilda då alltså.

Annons:
Fridaaaa
6/5/17, 4:38 PM
#1

Nej råttor kan inte bo ute. De behöver bo inomhus.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tötenöten
6/5/17, 6:34 PM
#2

De går knappt att ha ute på sommaren pga känsliga luftvägar.

Det är ganska stor skillnad på tama och villda råttor egentligen då de tama råttorna blivit dåligt avlade med svaga och sjuka djur, sådant som inte skulle hände i det vilda då svaga och sjuka djur dör innan de kan föröka sig.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Chinesecrestedlover
6/5/17, 6:41 PM
#3

Hej! 

Det är en väldig skillnad på vilda och tama råttor (blir lite som att jämföra en varg med en hund). Vargar lever i flock och jagar byten…mina hundar lever visserligen tillsammans men jagar inte…annat än torrfoderkulor som jag kastar möjligen😃. De skulle inte klara sig för fem öre själva, nu är mina visserligen små nakna hundar men ändå. Tamråttor har avlats för djurförsök (grr!😡) och som sällskap m.m. sedan typ 17-1800 talet (tror jag det var); de är inte samma "sak" som de råttor som du ser i stan. 

Råttor är känsliga för kyla/drag osv. och har väldigt känsliga luftvägar.  De drabbas lätt av t.ex. förkylning, rossel, mykoplasma-infektion m.m. 

De ska absolut inte bo utomhus!

Varför vill du inte ha råttor inne? Råttor är underbara, roliga, sociala och intelligenta djur (inte ett dugg partisk😉precis skaffat råttor igen efter 12 års väntan, inte ett uppehåll som jag ville ha egentligen…men ibland vill inte allt klaffa, saknat råttor varje dag i dessa lååånga år). 

Mvh/Chinesecrestedlover

zickan
6/6/17, 12:00 AM
#4

Råttor är inte speciellt känsliga för kyla. De är dock väldigt känsliga för drag. Men det är många. Även vi människor. Men råttors luftvägar är små. Drag  torkar ut slemhinnorna så baterier och virus enklare fäster. Men även vid drag kan mer spridas i luften.
Kyla brukar de klara riktigt bra egentligen. Speciellt om de är mer vana mer svalare klimat. Vissa ägare som jag själv gillar ha det kallt inne. Medan min kompis har mycket varmt. Hennes råttor fryser synligt när nån flyttat hit.  Bäddar ner sig rejält. Tar tid innan de sover mer synligt/öppet som mina gör. 
Får de skydd mot väder, vind och kyla. Så kan de bo ute året runt, de kan överleva. Men vi ska inte dra in vildråttor. De lever oftast inte så länge. Drar med sig massa sjukdomar som förkortar livslängden som även svårgiheter att hitta mat, rovdjur mm. De har även instinkt och lär sig tidigt hur man överlever utomhus. 
Våra tamråttor kan leva i kyligare klimat. Men de är inte anpassade för det, bör inte utsättas för det, de har inte samma resurser att klara det som kaniner. Finns en del som har t.ex stuga på tomten till sina råttor/möss. Det fungerar. Brukar bli rätt varmt där inne när det är flera om man inte väljer dra in värme. 
Men även i svensklag står det att råttor inte får hållas under 0 grader.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

tanglytails
6/6/17, 1:22 PM
#5

Som sagt: nej. Det är djur som ska vara inne.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: