Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 895 ggr
Svarttusch
2017-06-03 11:16

Hjälp en nybörjare!

Hej alla :) tror jag skrivit här innan men utan dator så hittar jag inte inlägget, ber om ursäkt för dubbletter :) Vi vill skaffa råttor, har försökt läsa på så mycket som jag kan (kommer fortsätta läsa på så länge vi äger djur, man blir aldrig fullärd tänker jag). Jag har lite frågor :) 1. Vi tänkte köpa en savic zento 3 empire. Är det en lämplig bur? Hur många råttor kan man ha i den? Då menar jag inte lagligt utan vad som rekommenderas för måtten som är lagliga är ju ganska minimala. 2. Tänkte köpa tre råttor, dels för att då är det inte bråttom att skaffa en ny om en går bort och dels för att då får barnen en varsin (det är "mina" råttor och mitt ansvar men hoppas de kommer hjälpa mig). Är det en bra eller dålig idé? 3. Torrfoder. Vad ska man satsa på till en början? Eller är det lika bra att blanda eget på en gång? 4. Vad har man i toalådan för uppsugande? 5. Har jag fattat det rätt om hanar ofta blir mer tillgivna eller spelar det ingen roll vilket kön man har? Kan hanar vara mer än två? (Min erfarenhet är marsvin sedan innan och där går det ju sällan att ha fler än två hanar). Ge mig gärna andra tips och råd. Länkar att läsa uppskattas, har kollat många av era artiklar :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Annons:
Furaha
2017-06-03 12:04
#1

Angående buren är jag nog inte den bäst lämpade då jag byggde min själv men mitt tips är att ha så lite trä som möjligt och så mycket plast och helst metall. Detta är lätt att rengöra, hålla fräscht och luktar mindre, då trä suger åt sig. Angående att köpa tre stycken så skulle jag säga att det är en bra idé, särskilt med tanke på att råttor gillar varandras sällskap. Mina första råttor var tre hanar och om jag fått göra om något idag så hade jag skaffat ännu fler på samma gång. Man ser hur bra de mår av varandras sällskap så skaffa så många du känner du kan klara av men ju fler desto bättre om du frågar mig. Foder skulle jag rekommendera att blanda själv då det är mycket nyttigare för dem och på så sätt har du 100% koll på vad de får i sig, gillar och liknande, har har du lite hjälp angående matblandning http://rattor.ifokus.se/articles/4fdd4315d3b4fd104300769b-vad-ska-rattor-ata http://rattor.ifokus.se/articles/4d71456bb9cb46222d059bc8-sa-har-matar-terato När jag bestämde mig för att skaffa råttor så gjorde jag många efterforskningar om vilket kön jag skulle ha och killar är definitivt de för mig. De är i allmänhet gosigare och inte lika bitchiga som honor kan vara. De kan dock bli ganska revirmarkerande om du har dem ute mycket. Mina killar har blivit extremt mammiga och beter sig som att jag är den enda personen i rummet, vilket är mysigt om du är mamma men kan vara störande för andra, men de kanske bara är mina killar som är så men jag vet att folk inte brukar tycka om djur som totalignorerar dem. Jag skulle påstå att könen är ungefär lika aktiva och lättlärda men det handlar mycket om den enskilda individen

tanglytails
2017-06-03 22:26
#2

1. Absolut en toppen bur beroende på antal råttor! Du kan se rekommenderat antal ifall du fyller i måtten i burräknaren :) (tänk på att rek. kan bli högre antal är lagligt då rek. räknar in höjd men inte lagen)

2. Tre stycken är absolut en bra början. Absolut minst två iaf. 

3. Blanda eget bör du endast göra ifall det blir en vettig blandning samt du kompletterar med nödvändiga vitaminer annars är det bäst för råttorna att du läser på om det eller köper ett redan fullvärdigt foder. 

4. Jag använder mig av toalätt.

5. Man bör inte generalisera råttor eller någon utifrån kön iofs. Råttor är individer helt enkelt. Dom kan bli hur som helst oavsett kön. Alla råttor ska bo två stycken förutom dom som kanske är aggressiva. Hanar ska alltså också bo minst två & två. Jag har en flock hanar själv så det är fullt möjligt. Kastrering kan vara en lösning vid "aggressivitet" (oftast hormonproblem)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tanglytails
2017-06-03 22:30
#3

Dom artiklarna som är länkade ovan är inget bra alls vad gäller foder. Tyvärr. Gamla artiklar som inte stämmer.  Mitt tips är att gå med i råttgrupper på fb, där cirkulerar all information som är mer relevant. 

Hur man blandar eget bra Torrfoder
Ofarliga grönsaker/frukt.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Mirinda
2017-08-24 00:38
#4

Hejsan Svarttusch!

Det låter spännande med råttor. Jag har förstått att de är väldigt intelligenta.

Har du kvar några marsvin? Jag saknar dig på MiF.

👋 Skriv gärna ett PM till mig!

Sorry att jag är och pratar OT i er tråd!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Honestyisdead
2017-08-29 08:50
#5

#3 Berätta gärna vad det är du anser som är fel i artiklarna. Många har inte Facebook så dina länkar hjälper inget.

Tex. Vad är fel med torrfoderblandningen i första länken?

Upp till toppen
Annons: