Annons:
Etikettpresentation
Läst 4114 ggr
Chinesecrestedlover
6/1/17, 7:21 PM

Välkomna efterlängtade råttor :-) Väntan är över!!

Hej!

Väntan är över! 🥳 Det har gått över tio år, tror faktiskt det var 12 år sedan jag sist hade råttor för att vara exakt! 

Hittade en flock honor 😍 (4 stycken) nära mig och alldeles nyss levererades de hit av deras tidigare matte (omplacerades för att hennes dotter blivit allergisk). Det är två syskonpar och de är födda i december 2016 (bruna) och januari 2017 (gråa).  Ni får hemskt gärna tala om deras "exakta" färger. 

Helbruna = Agouti? 

Brun/vita = Hooded?  Agouti?

Grå/vita = Roan men vilken? De har rubinfärg på ögonen. Enligt gissning från tidigare ägare Blue Husky roan? 

Just nu heter de: Simone, Siri, Silje och Sonja… men jag vet inte om de kommer få byta namn… har inte lyckats hitta på några namn ännu. 

I skrivande stund undersöker de buren för fullt. Det känns helt sjukt och alldeles underbart att äntligen få dela liv med ett gäng råttor igen. 😃

Bild på buren:

Bilder på flickorna kommer här, lite svårt med bra bilder just nu eftersom de är helt vilda och bara springer runt :-) Fler och bättre bilder kommer förhoppningsvis senare :-) 

Antingen Silje eller Sonja (vet inte vilken som är vilken, haha). 

Siri och den andra av de gråa, så antingen Silje eller Sonja. 

Simone

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
allena
6/1/17, 7:47 PM
#1

Grattis! 😃 Åh jag längtar så tills det blir min tur, men jag får vänta till hösten/vintern.

tanglytails
6/1/17, 11:44 PM
#2

Grattis!

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Kalli
6/15/17, 1:15 PM
#3

De ser ut som Agouti ja. De andra är svårare när man inte sett dem som unga men de kan mycket väl vara Agouti de också, Blue brukar vara ljusare enligt min erfarenhet.

tanglytails
6/15/17, 6:36 PM
#4

Helbruna = Agouti, yes

Brun/vita = Agouti hooded, yes

Grå/vita = Roan, yes. Men blue pga rubinögon? Enklare med bebisbilder som sagt, färgerna blir otroligt manipulerade av blekningen :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Chinesecrestedlover
3/26/18, 3:48 AM
#5

Hej!

Tack för alla svar och ursäkta otroligt sen respons. 

En uppdatering, en sorglig sådan tyvärr… 

https://rattor.ifokus.se/discussions/5ab850afce12c4459d00159b-hjalpvad-ska-jag-gora-skriva-av-mig-lite?participating-1

/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
4/4/18, 4:40 PM
#6

Nu sover mitt lilla hjärta. Brustet hjärtaStorgråter Hej då lilla fina gråa tös (som jag efter att äntligen ha börjat se skillnad mellan systrarna valt att kalla Silje, bytte aldrig namn). 

❤️ Silje ❤️

======================================================================================================================================================================================================================================================

januari 2017-april 2018

R.I.P. lilla gumman Regnbåge 

/Chinesecrestedlover

Annons:
Chinesecrestedlover
4/4/18, 9:21 PM
#7

De andra töserna (hennes syster och de två andra råttorna) har fått ta farväl av henne. De nosade jättemycket på henne och petade med tassarna på henne/puttade på henne. Verkade väldigt intresserade av att nosa på tumören och även där hon blödigt lite av sprutan, de nosade också i ansiktet och rumpan. Brustet hjärta

Efter en stund började de ägna sig mer åt att springa runt och undersöka annat (frigång i badrummet) så då antog jag att de sagt hejdå till Silje och la tillbaka henne i hennes lilla kista (en kartong med filt i). Nu ligger hon i frysen i väntan på att jag ska komma fram till vad jag ska göra med hennes lilla kropp… 

/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
7/10/18, 12:07 PM
#8

Nu sover mitt andra lilla hjärta. Brustet hjärtaStorgråter Hej då lilla fina Serena "Siri". Verkligen chockerande hur snabbt du gick från en glad och pigg liten sötnos till en slö, likgiltig hög som inte orkade någonting. R.I.P. och hälsa Silje❤️

Hjärta Serena "Siri" Hjärta

==============================================================================================================================================================================================================================================================================================================

december 2016-juli 2018

Kort (eller lång…) historia om vad som hände med min lilla gumma: Jag har ibland hört någon nysa i buren, men varje gång jag gått dit för att försöka se vem så har jag inte lyckats. Lite nys ibland behöver ju inte vara så allvarligt (även om det såklart kan vara det) men höll ändå lite koll och försökte få reda på vem som nös…men utan någon vidare framgång.  

För några dagar sedan började hon (Serena alltså) sova på märkliga ställen, jag hittade henne på burbotten i något hörn t.ex….men tänkte att hon helt enkelt kanske var varm (varit/är väldigt varmt här). Tänkte mest vilken liten knasboll som hellre ligger i ett hörn på golvet än i en hängmatta…men hon åt och verkade ok i övrigt så.  

Sedan igår märkte jag att någonting var väldigt fel…jag öppnade buren och hon reagerade knappt fastän hon låg nästan vid buröppningen. Jag visste att hon var riktigt illa däran/döende när jag fick klappa henne och till råga på allt fick plocka upp henne utan protester. Hon orkade med en liten svag svansviftning när jag klappade henne först, men slutade snabbt och såg i stället ut att njuta av att bli klappad på huvudet = inte bra (normalt hade hon skjutit i väg som en kanonkula).  Detta var annars en mycket skraj tjej som verkligen avskydde att man tog tag i henne/lyfte henne osv. De få gånger jag försökt med det tidigare så har hon protesterat med höga pip och slingrat sig loss och kastat sig i väg ex. upp på burtaket (där hon vid ett tillfälle sedan blev sittande flera timmar innan jag lyckades få henne tillbaka in i buren). 

När jag fick upp henne så såg jag direkt att hon hade mycket "snor" (rött sekret/porfyrin) runt nos och ögon och på framtassarna. Jag tänkte först (hoppet är ju det sista som överger…) att hon kanske blivit uttorkad (hon var så slö) eller nåt och att hon kunde repa sig. Att vara förkyld behöver ju inte betyda en dödsdom. Jag försökte få i henne barnmat, vätska, te, honung m.m. under kvällen och hon åt faktiskt riktigt bra (till en början) och jag tänkte att hon kanske skulle repa sig…men senare under natten förbyttes mitt hopp mot förtvivlan och sorg. Hon orkade knappt slicka i sig/svälja vätska som sprutades in i munnen ens. Jag hade varmvattenflaskor för att hon skulle hålla sig varm och vakade över henne. Min lilla gullis spenderade kvällen i en myspåse av fleece och senare under natten byttes denna mot en liten myspåse i fleece fodrad med teddytyg. Hon låg i sin påse på mitt bröst hela natten och morgonen…försökte få i henne lite vätska ibland och gjorde det så bekvämt som möjligt för henne. Slumrade till lite under morgontimmarna och när jag vaknade igen så var min lilla älskling inte längre kvar, utan hade vandrat över regnbågsbron för att träffa Silje💔.  

Jag har dåligt samvete som tusan för att jag inte insåg tidigare hur sjuk hon var utan bara tänkte att hon var lite varm och knasig…hade jag hunnit iväg till veterinären kanske hon hade kunnat klara sig😢. Nu när jag väl insåg allvaret så var det liksom för sent att hindra den tragiska utgången. Visserligen vet jag ju tyvärr att det kan bli så här…eftersom jag har svårt att hantera töserna och därför har svårt att göra hälsokontroller, annat än i "förbifarten" då de springer förbi eller sitter stilla i buren en halv sekund (de är fortfarande väldigt skraja och vill inte bli "plockade med"…och Sonja försöker bitas, haha)…men jag kan inte låta bli att tänka "tänk om jag bara hade…". Nu finns dock ingenting mer jag kan göra för min lilla fina tjej…godnatt lilla kära vän.

Mvh/Chinesecrestedlover

Emouse
7/10/18, 3:55 PM
#9

Så tråkigt, beklagar!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Chinesecrestedlover
7/10/18, 4:36 PM
#10

#9 Tack. Väldigt jobbig dag idag (och igår kväll/natt då naturligtvis) speciellt eftersom jag var så oförberedd…Plötsligt sitter jag här med endast två råttor kvar och en till liten älskling i frysen💔…

Simone fick säga hej då till sin syster och nosade lite försiktigt på henne. Sonja gick aldrig fram och kollade vad som hänt. 

Jag städade buren idag (det var dags för mer än en "spot-clean" och kändes dessutom  bra att städa bort ev. bakterier/virus som Siri kanske bar på) och glömde bort mig för en sekund, dvs. jag hade händerna farligt nära där råttorna låg…och blev rejält biten av Sonja (tack för den kära vän).  Hon flyger liksom ut utan förvarning och hugger blixtsnabbt😈, denna gång flög hon ut som en kobra från sputniken (vet inte om det delvis kan ha att göra med att hon ser sämre med sina "rubinögon" eller om hon bara är en surtant, haha). Blev ett jack över knogen och ont så in i…denna dag skulle jag gärna sluppit…suck…Dessutom bara för att verkligen göra allt perfekt…så hittade jag inga plåster, haha. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
7/21/18, 2:01 PM
#11

Idag har här hänt grejer. ROLIGA grejer alltså som lite omväxling 😃 

I torsdags (19/7) såg jag en bortskänkes annons. Det var tre råttor som behövde komma till ett nytt hem snarast p.g.a. flytt dit ägarna tyvärr inte kunde ta med sig sina råttisar, de fanns dessutom i närheten. Jag slängde i väg ett svar och…idag levererades tre underbart söta och nyfikna tjejer på ca 1 år hem till mig. 

Den ena har tyvärr en liten knöl - tumör eller böld? Annars verkar de vara vid god vigör (lite nysningar har dock förekommit så håller ett extra vakande öga på de små).  De sitter just nu i en mindre "karantänbur". 

Lite bilder på mina nyförvärv 😍 Bättre bilder kommer förhoppningsvis när de bekantat sig lite mer med mig och sin nya miljö. 

Ett försök till att få med en bild på knölen. Har dock inte kunnat undersöka närmare ännu med tanke på att hon precis anlänt.

Mvh/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
1/13/19, 11:20 PM
#12

Hej!

Dags för en uppdatering, tyvärr en av den mycket sorgliga sorten…mitt hjärta ramlar just nu i småbitar💔. Livet som råttägare har för mig inte varit speciellt roligt under några veckor. Jag känner mig helt nerbruten…men känner att jag behöver skriva ner eländet i alla fall…

För ett tag sedan placerades Sonja (min "attackråtta" alltså min bitska lilla tant😉) tillsammans med mina tre nyaste råttor. De som förövrigt fått namnen Suzie Q - den grå/vita, Cici (uttal som CC), den svartvita med normala öron och Sassy den svartvita dumbon (hon med knölen jag beskrev ovan).

Att få ihop dessa damer var superenkelt; alla accepterade Sonja på en gång och Sonja var glad åt att få vänner. Detta är det mest positiva som hänt…nedan följer allt elände. 

Simone hittade jag mager och skruttig i buren för ett tag sedan (runt jul) och tänkte att hon klarar nog inte ens natten som hon ser ut (vilket gjorde att jag satte ihop Sonja med de andra redan den natten, ville att hon skulle slippa vara själv). 

Jag placerade Simone varmt i en liten transportbur och matade henne med barnmat, jordnötssmör, gröt och te med honung (allt i en spruta direkt i munnen) och sakta men säkert började hon återfå lite krafter (till min stora förvåning). 

Hon blev bättre och bättre, fortsatt skruttig…men betydligt bättre än i början och blev fri från vad som verkade vara en förkylning (hon började t.ex. själv med god aptit efter ett par dagar, återfick lite energi, hade inte längre porfyrin m.m.) och jag hoppades att hon skulle återhämta sig helt så jag skulle slippa avliva henne. 

Men…natten mellan 7:e och 8: januari blev hon plötsligt extremt mycket sämre, hon var väldigt svag och jag insåg att nu är det inte långt kvar…Tidigt på morgonen den 8:e avled min lilla älskade skrutta😭, helt klart den råtta av de ”äldre” råttorna som jag fäste mig mest vid, som var mest framåt och nyfiken, den modigaste av mina skraja töser. 

Kommer sakna henne rejält…så chockad att hon plötsligt blev sämre efter att ha gått från klarhet till klarhet, trodde att min lilla kämpe skulle fajtas med vad tusan det nu var som gjorde henne sjuk och att hennes immunförsvar skulle slå ut viruset eller vad det nu var. 

Veterinären var stängd (över jul/nyår m.m.) och det var under den perioden hon insjuknade och när de sent omsider öppnat igen så hade hon blivit så pass mycket bättre (inte bra men mycket bättre) att jag tänkte att hon får några dagar till på sig att tillfriskna innan jag tar beslut om att ev. avsluta hennes liv. 

Jag ville inte ge upp i förtid… men med tanke på de besvär hon fortfarande hade (balansproblem) så kändes det som antingen klarar hon upp det själv eller så får hon somna. Känner mig jättehemsk så här i efterhand…skulle ha åkt in så fort veterinären öppnade igen om jag insett att hon skulle bli sämre igen…nu blev det flera dagar extra för henne att vara "en skruttis" i onödan…😕 

Sonja har precis som sin syster (Silje) drabbats av en tumör, den sitter i stort sett på samma ställe som Silje´s tumör dessutom. Ovanför/framför ena bakbenet vilket gör att när den blir tillräckligt stor (den har redan blivit rejält stor) så kommer även hon få problem att gå…så hon kommer snart av avlivas. 

Som om detta inte vore nog…så har Sassy numera två rejäla (vad jag trodde var "vanliga" tumörer fram tills nyligen) knölar. Trots att de är stora och sitter på benen (ser ut som hon har stora lår typ) så rör hon sig obehindrat. 

Jag trodde som sagt att det precis som för de andra rörde sig om tumörer…men nu har den ena plötsligt öppnat sig! När den började spricka upp så blev jag först hoppfull (hoppades på att en stinkande sörja av var skulle rinna ut och Sassy skulle bli bra igen = böld) men det är fortfarande ett öppet hål utan att det kommit ut speciellt mycket var (så nu misstänker jag att det tyvärr rör sig om tumörer i alla fall…men som av någon anledning spricker upp). 

Känns inte bra alls… jag får ont av att bara se henne, ser helt vidrigt ut🤮… men hon är precis som vanligt och busar som en tok med de andra m.m. och både hon och Sonja håller det rent (och jag såklart). Nu under helgen så har den spruckit upp rejält mycket mer och det har blivit mer "kladdigt"…så tyvärr är det även dags för Sassy att få somna in😭. 

Som om nu inte det räckte med sjukdom och tumörer m.m. nu så fick jag mig världens chock under natten mellan den 28-29/12. Jag hittade då plötsligt utan förvarning (hon var helt ok bara timmar innan) Cici död i buren! 

Alla damerna (Sonja, Cici, Sassy och Suzie Q) låg och sov tillsammans i en ”hög” typ. och när sedan alla flyttade sig för att komma och kolla vad jag gjorde när jag gick förbi buren…så låg Cici kvar (hon såg konstig ut så jag kollade till henne och insåg att hon måste ha dött medan hon sov). 

Hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att jag skulle hitta henne död, att hitta någon av alla stackars ”skruttar” död (som såklart var tvungna att bli sjuka när veterinären hade julstängt) hade inte förvånat mig…men att Cici plötsligt är borta! Vad tusan hände?! Kan råttor få hjärtinfarkt eller nåt? Hon visade verkligen inga som helst tecken på att vara sjuk?! 😭

Inom loppet av en typ. en-två veckor så gick jag från att ha fem söta råttdamer till att plötsligt bara ha tre kvar…och tyvärr är ju inte ”sagan” slut här utan snart måste både Sonja och Sassy också somna in och då är lilla Suzie Q ensam kvar💔 

Ibland är det tungt att ha många djur…speciellt som även min äldsta mustant (över 2 år) fått en tumör och antagligen inte kommer finnas kvar så länge…och till råga på allt så har min guldhamster drabbats av någon infektion eller något. Hon gick från att se dödssjuk ut under julen till att ha blivit fri från både igenklistrade ögon och diarré (barnmat kan göra underverk tydligen) samt fått tillbaka lite hull från att ha magrat av en del…till att nu plötsligt ha något konstigt kladd, (ej diarré dock) igen??. Så hon måste till veterinären och förhoppningsvis få någon medicin…hoppas bara att hon slipper avlivas.

Nu när veterinären har öppnat upp sina dörrar igen ska jag naturligtvis boka tid för diverse små töser i behov av hjälp och ta de tunga stegen dit för att ta farväl av ytterligare råttor…men förhoppningsvis inte en hamster. Veterinärkliniken hade dock inga tider när jag ringde i veckan, så jag hoppas på att få en tid under veckan som kommer…

Snacka om allt på en gång. Känns lagom kul att behöva avliva en av mina favoritråttor…Sassy är verkligen en riktig gullunge, kommer sakna min lilla dumbotös. 

Att behöva avliva Sonja känns inte alls lika hemskt…hon är ju inte precis en mysig råtta (hon hugger så fort hon får chansen och gör det dessutom rejält hårt…har en del ärr från henne…) och hon är ju ändå 2 år. Det är ju trots detta såklart inte något jag vill behöva göra…men hennes tumör börjar bli stor nu och snart kommer hon att hindras i rörelserna som hennes syster gjorde innan hon fick somna in i våras…så känns som det rätta att göra. 

Suzie Q är som sagt snart ensam kvar…trodde inte med alla mina damer att jag skulle vara i akut behov av nya vänner (det var ju liksom en av anledningarna till att ha 5 stycken)…men ibland blir det ju inte som man förväntar sig eller hoppas tyvärr.  

Ville skaffa flera råttor (de är ju ganska beroendeframkallande djur som ni ju säkert vet, haha❤️😍)…funderat på det ett tag…men tänkte mig då eventuellt en grupp hanar…inte att alla mina töser plötsligt skulle gå från att busa med varandra till att ligga i frysen och jag skulle sitta med en ensam råttis kvar 😢💔

Mvh/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
1/13/19, 11:48 PM
#13

Hjärta Cici Hjärta

=======================================================================================================================================

ca juli 2017-december 2018

Cici

Hjärta Simone Hjärta

=========================================================================================================================================

december 2016-januari 2018

Simone

Annons:
Chinesecrestedlover
1/14/19, 8:50 AM
#14

Nu har jag fått en tid till veterinären…så i eftermiddag kommer Sonja och Sassy få somna in. 💔 Känns jobbigt men samtidigt skönt att jag lyckades få en tid.

[134643]
1/14/19, 1:44 PM
#15

Beklagar 💔

Chinesecrestedlover
1/14/19, 7:26 PM
#16

#15 Tack. Det har varit en väldigt jobbig dag idag…men samtidigt är jag glad att de fått somna nu och slipper må dåligt.

Chinesecrestedlover
1/14/19, 7:31 PM
#17

Rättelse, inlägg: #13

Hjärta Simone Hjärta

=========================================================================================================================================

december 2016-januari 2019 

(verkar ha varit lite trött och missat att det varit nyår😉)

Chinesecrestedlover
1/14/19, 7:45 PM
#18

Hjärta Sonja Hjärta

========================================================================================================================================

januari 2017-januari 2019

Sonja

Hjärta Sassy Hjärta

========================================================================================================================================

ca juli 2017-januari 2019

Sassy

Chinesecrestedlover
1/15/19, 5:09 AM
#19

Åkte med mina töser till en annan klinik än sist (då när jag avlivade Silje alltså) för det gick ju inte sådär superbra 😢. Silje lyckades nämligen kasta sig ner fån bordet och blev jättestressad innan hon äntligen fick somna. Med tanke på min bitska Sonja så ville jag inte riskera samma sak igen (att veterinären tappade greppet och råttan lyckades ta sig loss alltså = massor med stress och antagligen rejäla bett om det hade varit Sonja). 

Denna gång gick det betydligt bättre och mer stilla och lugnt till (trots att vi hade att göra med "Sonja den bitska lilla pirayan"😉). Ingen blev biten (som jag var väldigt nervös för innan…smått pinsamt om veterinären skulle behöva sy sig själv efteråt liksom, haha) och mina damer fick somna in lugnt och fint utan onödig stress. 

När Silje avlivades så mådde jag så dåligt av att se henne stressas och få panik att jag bröt ihop fullständigt där i rummet med henne…men denna gång kunde jag hålla mig från att böla ihjäl mig (när jag var hos veterinären i alla fall😉…därmed inte sagt att jag inte bölar nu…speciellt när jag ser Suzie Q ensam i sin bur) det var mest skönt att se att de fick slippa ifrån, speciellt lilla Sassy med sin vidriga tumör. 

När Sonja skulle få somna så lyckades veterinären ge henne sprutan då hon fortfarande satt kvar i sin transportbur 👍och det mest dramatiska som hände då var att när det var klart så försökte Sonja bita…i sprutan🤪, men hon somnade lugnt i buren väldigt kort tid efteråt. Gick otroligt lugnt och fint till och stressen hölls på en minimal nivå.

Emouse
1/15/19, 11:00 AM
#20

SÅ himla tråkigt, beklagar verkligen allt som hänt!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Chinesecrestedlover
1/15/19, 11:18 AM
#21

#20 Tack. Även för mig som alltid haft ganska mycket till ofantligt mycket djur 😉så har det varit lite väl mycket som hänt med mina små den senaste tiden (man får ju alltid räkna med att saker händer då man har många djur…men det finns ju liksom gränser) och jag hoppas på att det lugnar ner sig nu och mina små som finns kvar få hålla sig friska. 

Hamstern fick förövrigt medicin mot bakterier av något slag (lite luddigt minne av vad veterinären sa exakt, hade precis sagt godnatt till mina små råttdamer…men bakterier i alla fall)  så nu hoppas jag att hon åtminstone snart blir bra igen.

Chinesecrestedlover
1/18/19, 4:46 PM
#22

Snart så…snart slipper Suzie Q vara ensam längre 🥳 Ny vänner är snart på ingång och jag är så lättad. 

Lilla Suzie Q…som inte sitter still länge nog för att man ska lyckas ta en bild utan den tillhörande suddigheten :-)

Chinesecrestedlover
1/21/19, 5:03 PM
#23

Har varit och plockat upp ett gäng nya vänner till Suzie Q idag. Presentation av dessa kommer lite senare. Det är fyra fina dumbo-damer i ungefär samma ålder som Suzie Q.

Magrat
1/21/19, 5:13 PM
#24

Hoppas allt går bra. Och uppdatera gärna med bilder sedan 😊

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Chinesecrestedlover
1/21/19, 6:16 PM
#25

#24 Går bra såhär långt i alla fall. Valde att hoppa över karantän så att min lilla dam slipper sitta själv. Alla är nu tillsammans och lär känna varandra.

Magrat
1/21/19, 6:36 PM
#26

Och Evie är snäll?

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Chinesecrestedlover
1/21/19, 7:02 PM
#27

#26 Hittills i alla fall, alla verkar komma bra överens 🙂

Annons:
Magrat
1/21/19, 7:33 PM
#28

Vad glad jag blir 😙

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Chinesecrestedlover
1/21/19, 8:34 PM
#29

#28 Jag med…var lite orolig att det skulle bråkas men har bara hört lite "normala" pip nån gång ibland, inte några bråk. De är så söta små damer 😍 Tack så otroligt mycket för att jag fick äran att ta hand om dessa små raringar.

Inte lyckats fota alla nya sötnosar…vissa (nämner inga namn😉) gömmer sig mest. De bekantar sig i en "hage" av kartong på mitt köksbord i nuläget, så jag kan ha koll men hundarna inte kan leka "döda råttan leken" (eller vad de nu skulle göra om en kom springande över golvet). Hundarna är snälla och bara nyfikna när jag håller i något smådjur (och lyssnar när jag vill att de ska backa) men vill ju inte ta några risker. 

Två små damer :-)

Två andra små damer (som gömmer sig bakom hamsterburen som finns i deras "kartonghage")

Chinesecrestedlover
1/21/19, 11:01 PM
#30

En liten dam som tidigare låg gömd (lite porfyrin men hoppas på att det bara är stress i och med flytten och inte utvecklas till något värre)

Den sista lilla damen (t.h.) som tidigare låg gömd och som är extremt snabb på att gömma sig när hon ser mig :-) En skraj men otroligt söt liten dam.

Magrat
1/21/19, 11:35 PM
#31

Har inte märkt något tidigare, å andra sidan hör det inte till vanligheten att vi springer genom Stockholms central 😉

Skulle något utvecklas så får du höra av dig så hjälper vi till med vettkostnader.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Chinesecrestedlover
1/22/19, 12:27 AM
#32

#31 Näe precis, som vi sa så är det antagligen flytten, det är ju inte varje dag man som liten "sötsvans" får åka tåg, byta hem och träffa en ny kompis 😉. Håller lite extra koll ändå, om det nu mot förmodan skulle vara någonting annat. 

Nu har jag efter lite kämpande (vissa😃 skulle ju såklart ut när alla andra gått in…) fått in alla i den lilla hamsterburen för steg två i deras "lära känna varandra process". Lite pip igen nu (det är ju lite nya förutsättningar) men inget allvarligt så här långt tack och lov. Känns som dessa damer kommer vara bästa vänner med Suzie Q på nolltid🙂

Magrat
1/22/19, 10:28 AM
#33

Åh, blir så glad att det verkar fungera utan större problem. Du får uppdatera ofta 😍

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Mymlan&Vifs
1/25/19, 11:20 AM
#34

Tråkigt med allt som har hänt. Var har alla diverse råttor kommit ifrån? Adoptivråttor vet jag att det kan gå väldigt mycket upp och ned med beroende på hur de haft det i tidigare hem samt uppfödarbakgrund Men rent allmänt låter det på beskrivningen som att du mest har fått göra med grossistuppfödda råttor.

Ett tips är att försäkra alla råttor hos Agria första dagen de kommer in. Kastrera alla honråttor under 6 månaders ålder. Då minimerar du risken för tumörer. Skulle något hända så täcker Agrias försäkring rätt så mycket och du kan även få avdrag på ev. medicin som du hämtar ut. 

Gör även regelbundna kollar där du bokar in hela flocken hos veterinär även om de inte visar några symtom; råttor är jätteduktiga på att dölja sin sjukdom. I de fall här som du har beskrivit ovan så kan jag nästan garantera att flera av de råttorna har "spelat friska" i 1-2 veckor innan du upptäckte att något var fel med dem. 

Se över ifall det finns något du kan ändra i upplägget vad gäller bottenströ/mat/aktivering eftersom sådant kan påverka råttornas allmänna hälsa. Jag har också varit med om perioder då det hänt för mycket på samma gång där ena avlivningen avlöste den andra så jag förstår hur jobbigt det är när man är i den sitsen.

Annons:
Chinesecrestedlover
1/25/19, 1:50 PM
#35

#34 

Hej! 

Mina råttor har alla kommit hit som omplaceringar. Vissa kommer enligt uppgift ursprungligen från uppfödare (vet inte vilka uppfödare eller om dessa var seriösa eller ej) men de allra flesta kommer från zoobutiker från början. Mina råttor har alla kommit hit när de varit minst 1 år gamla så att kastrera före 6 månader är inte aktuellt. Tar som sagt mest hand om lite äldre (ca 1 år-1,5 år hittills) omplaceringar. 

Att försäkra alla lär inte löna sig, önskar det fanns någon "klump-försäkring" som man kunde försäkra alla råttor eller alla smådjur som finns i hemmet gemensamt men som det är nu så skulle det enbart för råttorna bli över 3000 kr/år och sen har jag ju resterande smådjur och skulle jag försäkra alla mina smådjur samt reptiler, goja etc. så handlar det i nuläget (kommer skaffa en till goja sen så skulle bli mer) om över 9500 kr/år och detta är då exklusive två hundar! Detta är inte hållbart för mig och de veterinärkostnader jag har för mina små kommer inte ens i närheten av den summan/år. Observera att jag räknat på försäkringen med det minsta ersättningstaket osv. = den billigaste försäkringen! 

Att jag inte upptäckt sjukdom på en del av mina råttor tidigare kan absolut ha att göra med att de är bra på att dölja det och då framförallt eftersom många av de råttor jag har haft inte har varit hanterbara. Har liksom tvingats okulärbedöma de i farten då de springer förbi mig eller då de är i sin bur…vilket såklart inte är det lättaste. Simone t.ex. var nyfiken men inte precis hanterbar, hon ville absolut inte bli upplockad utan föredrog att hålla sig på lite avstånd. Hon var inte som Sonja och högg, men hon visade tydligt att hon inte gillade att bli "plockad med" eller bli "pillad på". 

När det gäller Cici hade jag dock inte en chans att se att något var fel oavsett att jag kunde ta i henne, hon visade verkligen inte ett dugg, hon var pigg och som vanligt och sen var hon plötsligt död en stund senare, blev verkligen chockad över det, hjärtinfarkt? Stroke? 

De två råttorna med tumörer (Sonja och Sassy) såg jag naturligtvis det på (att de hade tumörer alltså), svårt dock att riktigt bedöma storleken på Sonjas med tanke på att hon högg och inte kunde hanteras, när den blev så pass stor (gick att se ordentligt även på avstånd) att jag tyckte att det var dags för henne att somna så bokade jag avlivningen. Sassys tumörer hade vuxit snabbt men hon verkade inte störas av sina tumörer trots att de blivit stora…men sen sprack den ena och då jag förstod att det trots detta inte var en böld (dvs. inget var kom ut) så insåg jag naturligtvis att det var dags även för henne och bokade in henne för avlivning så snart det gick också. 

Jag tror inte det är så mycket jag kan göra åt mitt "upplägg" eftersom de redan får hälsosam mat, har en stor bur, får vara ute och röra på sig ofta osv. 

Jag tror att det som hänt nu har mest med att göra med att sånt tyvärr kan hända då man har många djur (fler som riskerar att bli sjuka liksom) och dessutom när de kommer från framförallt sämre avelsförhållanden (grossist/zoobutiker osv.)…bara extra jobbigt när allt händer på samma gång. Har aldrig tidigare varit med om att en hamster bli sjuk t.ex. mina tidigare dog av hög ålder…men min nuvarande är i och för sig även den första honan jag har haft. 

Vet att det var något tillfälle för 100 år sedan (aka. när jag gick i gymnasiet eller strax efter att jag gått ut)😉 som det ena efter det andra smådjuret dog inom loppet av några dagar…de handlade då om lite äldre möss och hamstrar. Otroligt jobbigt…men jag hade ett flertal möss som alla hade blivit till åren och även hamstrarna så inte så konstigt egentligen, märktes bara så tydligt för jag hade så många små. Var delvis därför som det tog mig över tio år att skaffa nya smådjur (utom kaninerna jag hade, men de lever ju längre)…det är alltid så jobbigt när de försvinner och med såna här små…de lever ju tyvärr inte så länge (även om de får hålla sig friska tills de blir gamla).

Chinesecrestedlover
1/25/19, 3:11 PM
#36

Lite uppdatering angående mina små råttor och vägen till att bli bästa vänner med Suzie Q. 

De har (efter att ha fått bo i hamsterburen några dagar för att jag skulle se att de inte började bråka och för att de skulle lära känna varandra ordentligt) fått flytta in i en något större bur (laglig för fem råttor men egentligen inte så mycket mer). De står fortfarande på mitt köksbord så jag har bättre koll än om de skulle vara i "R8-hålet" (som jag kallar mitt lilla råttrum😉). 

Om allt går bra nu i steg tre så kommer de att få lite inredning i buren (hängmatta eller så, steg fyra) om ett tag och sedan förhoppningsvis få flytta in i den riktiga (stora) buren (steg fem, förhoppningsvis det sista steget 🙂) inom ytterligare några dagar. Tar det såhär lugnt och försiktigt för att jag inte vill riskera att de börjar bråka så jag ska tvingas sära på de…hittills går det dock riktigt bra, lite pip ibland men ingenting allvarligt. 

Denna "tråklådemetod" verkar fungera bra, i alla fall med dessa råttor och när jag satte ihop de förra damerna med Sonja…men vet inte om jag drar ut på det onödigt länge? Vill ju som sagt inte riskera någonting…men känns så taskigt att de inte har inredning i form av hängmattor och massa annat kul och dessutom får bo så litet…men det är ju såklart bättre med några få tråkiga dagar än världens bråk med skador som följd…hur gör ni när ni sätter ihop råttor som inte känner varandra sedan innan?

Chinesecrestedlover
1/26/19, 4:06 PM
#37

Då så, steg fyra är påbörjat 😃 Damerna har nu fått två hängmattor och ett rep att klänga runt på och undersöka tillsammans. Hoppas på att det fortsätter att gå framåt och att de snart ligger och myser i hängmattorna tillsammans och inom en snar framtid kan gå vidare till steg fem.

Chinesecrestedlover
1/27/19, 3:30 PM
#38

Det går fortfarande bra med mina damer, de myser i hängmattorna tillsammans eller i högar under😍 

Tänkte att det är dags för en liten presentation av de nya damerna😃

Den "helbruna"…som jag inte upplever som agouti utan mer typ. choklad (?) eller nåt (har lite ljusare bruna partier), hette Sookie när hon kom hit…men eftersom jag har en hund som heter det, så har min lilla råttdam nu fått namnet: Peggy Sue😃 Hon och Suzie Q ligger ofta och myser tillsammans❤️

Hooded damen hette Esme men kallas nu Esmeralda😃. Hon är lite på ibland och får Suzie Q att pipa en stund men inte så att de bråkar. De kommer bra överens men lite pip ibland mellan dessa damer. 

Roan/husky (?) damen hette och heter fortfarande Evie. Nyfiken dam men ganska skygg. Håller ofta ihop med damen nedan. 

Sist den underbart söta…ehm…champange (?) damen. Trodde först hon var vit tills jag såg henne i ordentligt ljus när jag kom hem, hon är mer ljust beige. Jättefin och med röda ögon (som en av mina första råttor Albin Albi-nos😂). Hon hette och heter fortfarande Odette

…med reservation för att jag blandade till namnen (de hade innan) på de små…men nu heter de så i alla fall, haha.

Magrat
1/27/19, 4:30 PM
#39

Nejdå, du kom ihåg dem rätt. Så glad jag blir över att det går bra. Trodde ärligt talat att det skulle vara Evie som var lite jobbig med en ny medlem i flocken, men se så fel man kan ha 😂

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Chinesecrestedlover
1/27/19, 4:40 PM
#40

#39 Ok, vilken tur att minnet inte svek mig helt då, haha.😃 Nä hon verkar helt lugn med en ny flockmedlem…om det pips och jag lyckas se vad som pågår så är det oftast Esmeralda och Suzie Q…men som tur är så är det ju inte på allvar, putsar kanske lite för hårt/intensivt?

Magrat
1/27/19, 7:05 PM
#41

Ja, generellt är de väldigt snälla råttor, så jag tror mer på hårdputtsning låter lite mer troligt med den damen. Och så är det ju en ny medlem, lite måste man få pipa 😉

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Annons:
Magrat
2/8/19, 3:03 PM
#42

Hur går det för er?

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Chinesecrestedlover
2/8/20, 1:45 AM
#43

Det var länge sedan jag uppdaterade här vilket beror på diverse olika extremt jobbiga personliga saker, jag har helt enkelt inte orkat skriva här (kommer inte gå in mer på det än så, i alla fall inte i nuläget). 

När det gäller råttorna så har tyvärr de flesta vandrat över regnbågsbronStorgråter. Jag kommer berätta mer senare (eftersom jag inte skrivit något här på länge så är det ju en rätt lång historia). Kvar finns nu bara Peggy Sue. Evie hittades död tidigt på kvällen den 24/1 och sedan dess har jag sökt efter nya kompisar till Peggy. 

I förrgår (6/2) såg jag denna: 

https://rattor.ifokus.se/discussions/5e3c8370ce12c45752004167-hjalp-mig-radda-dessa-stackare?discussions-1

Eftersom jag länge velat skaffa hanar också och sitter med en ensam Peggy här hemma och har erfarenhet av nakna djur…så var jag ju tvungen att skriva och säga att jag kan ta emot de små gullungarna (förutsatt naturligtvis att transporten kunde lösas på något sätt). Jag har ju en viss (*host*) svaghet för nakna djur😍. 

Till min enorma förvåning så fick jag svar igår morse (7/2) att de kunde bli körda hela vägen hit av Emberg under dagen! Snabba ryck med andra ord = satte omedelbart igång med att ta fram extraburar och inreda för mina nya familjemedlemmar. Dessa underbara raringar kom hem hit sent på kvällen igår (7/2). 

Nu väntar några smått nervösa veckor…kommer jag få en drös bebbar eller blir det bara dessa två…eftersom de bott ihop så räknar jag med att det kan bli flera så jag har gjort i ordning en låg "mamma-bebis-bur" till honan och en normal bur till hanen. Att sära på de snarast känns ju som en bra idé liksom…även om det känns lite taskigt att de först flyttar och sen förlorar varandras sällskap. 

Vi får se om hanen kommer få femtielva🤪 söner som sällskap eller om jag kanske söker hanar till sällskap till honom lite senare. 

Så galet söta❤️

Har skrivit en separat "blivande mamma" tråd här: 

Här kommer lite bilder på de små (ej bestämt mig för några namn ännu så en mer "regelrätt" presentation kommer senare):

Mörk = hanen, Ljus = honan

Honan

Hanen

Chinesecrestedlover
2/9/20, 1:28 PM
#44

Mina nya små vänner är väldigt skygga i nuläget, ser de knappt alls (sedan de fick komma in i sina nya burar) men de är framme och äter i alla fall (maten försvinner) så det är ju bra. 

Chinesecrestedlover
2/10/20, 12:43 AM
#45

Honan har varit framme lite mer idag, sett henne några gånger i alla fall. Hanen har jag mest bara sett ligga i sin "sputnik". 

Hanen på favoritplatsen <3

Honan vågade sig fram och tog lite mat även fast jag stod vid buren <3

Chinesecrestedlover
2/14/20, 1:48 PM
#46

Nyss fick mina råttor ett ehm…uppskattat snacks = dubia kackerlackor (jag hatar de vidriga asen, men måste ha de hemma då jag har djur som lever på insekter). De blev väldigt glada för sitt (en kort stund😉) levande godis. 

Jag har nog aldrig varit så klantig vid hantering av kackerlackorna dock, tappade först en då jag skulle mata ena råttan vilket resulterade i att jag tvingades leta upp den (hade gömt sig i ströet) och sen lyckades jag klanta mig igen så en sprang över golvet då jag skulle mata ena ödlan…inte riktigt min dag idag tror jag. Men fångade in rymlingarna och djuren är nöjda så blev bra tillslut antar jag (skrek en del och hunden höll koll på var den golvflyende "lackan" tagit vägen, hon älskar att jaga insekter så…tack vovven).

Chinesecrestedlover
2/19/20, 11:54 PM
#47

Idag var det dags för "levande godis" igen, de blir som galna då, haha. Dubia kackerlackor och mjölmask stod på dagens "meny". Det var ett väldigt smaskande 😍 Sen fick de även blandade färska grönsaker ("chop" denna gång = mycket finfördelade bitar så de inte kan plocka ut så mycket utan "tvingas" äta av allt, de fick nämligen dela grönsaksmix med gojorna idag) och lite barnmat. 

Min tös är nyfiken och kommer gärna fram och kollar vad jag gör, men hon fullkomligt hatar att bli petad på/lyft (vilket gör det "lite" besvärligt då jag försökt väga henne). Hon har sedan hon kom hit fullständigt förstört min guldhamsters sjukbur…så det är ju… eh…najs (suck🤪)… Hon ser lite rund ut…men jag vet fortfarande inte om hon är dräktig eller bara gillar att få mat😃 (vet ju inte hur de haft det innan…men de var ju övergivna så gissningsvis inte världsbäst). 

Som synes har hon ehm…gnagt "lite" på buren (och det är inte ens det stället som är värst)…great…

Hanen däremot ser jag knappt alls utanför sin "sputnik", han är väldigt försiktig och skygg. Jag vet dock att han "lever rövare" på nätterna/när jag inte är där och ser honom för maten försvinner, det sprätts ut strö från toa/grävlådan m.m. Han är dock nyfiken och betraktar mig ofta från sin trygga "sputnik". Hoppas han "tinar upp" mer med tiden. 

Hur söt får man vara <3 han ser liksom alltid lite arg/bekymrad ut (ser ut som han rynkar ögonbrynen eller nåt)

Chinesecrestedlover
2/22/20, 3:28 AM
#48

Så…nyss gick jag förbi buren och hörde pip som inte kan misstas för något annat. När hon sedan kom ut från sitt "kartonghus" blev det ännu mer bekräftat vad som hänt, blodet på svansen var väldigt avslöjande. 

Min lilla dam blev mamma någon gång under kvällen 21/2, allt var klart då jag upptäckte det (runt 3 tiden, nattuggla här…så ja) och alla små "korvar" var redan födda…men hade inte hört någonting tidigare under dagen/eftermiddagen så bör ha skett under kvällen.

Skitdålig bild men här är den nyblivna mamman (med sina små under sig) i boet i alla fall <3

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Chinesecrestedlover
3/19/20, 7:23 PM
#51

#43 Råkade glömma min länk till "blivande mamma-tråden" insåg jag nu, här kommer den: https://rattor.ifokus.se/discussions/5e3e04778e0e74413a008158-eventuellt-blivande-mamma-ratta-rad-tack?discussions-1 finns även denna "könsbestämma bebisar" tråd (med mer individuella bilder av kullen): https://rattor.ifokus.se/discussions/5e5b07b18e0e741bdb000dbf-konsbestamning-av-rattungar-lite-hjalp-tack?discussions-1

Chinesecrestedlover
3/26/20, 3:12 AM
#52

Så…denna natt fullkomligt suger…😭 Hittade för någon timme sedan min fina lilla "tant" Peggy Sue död 💔 i sin bur…skulle kolla till djuren osv. innan jag tänkt försöka sova…men det blev inte riktigt som jag tänkte mig…

En gammal bild på Peggy när hon sov ihop med sina kompisar <3

Det ser ut som ett "blodbad" i buren…fattar inte vad som hänt (finns ingenting hon kan ha skadat sig på)!? Det enda jag kan komma på är om hon drabbades av akut livmoderinflammation eller nåt, plötsligt var hon bara död och det är blod (eller porfyrin?) överallt i hängmattan där hon legat?! 

Som om detta inte vore nog…så hittade jag även min ena mus (en ganska ung tös) död💔, vilket var ännu mer av en chock då hon var så ung…men hon kom från Zoobutik från början (omplacering) så inte så konstigt egentligen kanske…

25/3 var ingen bra dag…så sorgligt att jag inte ens hann säga farväl…de verkade ha varit döda en stund då de var kalla/stela😢

Har inte ens så mycket bilder på Peggy tyvärr…livet kom i mellan (och gav mig rejält med käftsmällar)…

Det skär i hjärtat att Peggy fick leva sin sista tid som ensamråtta och precis när hon skulle få nya kompisar ("Big Momma" och bebistöserna) så dog hon iställetBrustet hjärta

Chinesecrestedlover
8/13/20, 6:31 PM
#53

Ibland är det verkligen bara skit att vara djurägare 💔😭 Natten till idag hittade jag min fina underbara och galet rara lilla tös Big Momma död.

Hon hade en mindre böld tidigare (som jag rengjorde osv) och den verkade läka fint…men så är hon plötsligt död nu😢. 

Kan det ha varit en tumör trots att det inte alls såg ut så och sedan spridit sig i hennes lilla kropp utan att det syntes? Den luktade inte godis direkt och det gick att pressa ur "gegga" = varböld…eller? Det läkte fint och hon verkade inte alls besvärad av den…

Med tanke på starten av hennes liv (övergiven osv.) så förväntade jag mig ju inte att hon skulle bli en rekordgammal dam…men lite äldre hade jag ju garanterat hoppats på. Visserligen är ju "nakna" råttor inte precis kända för att vara hälsosamma heller…så…men jag går sönder, mitt lilla ❤️. Godnatt lilla gumman🌈

Min fina lilla fina råttmamma…vila i frid. Dina döttrar saknar dig säkert  också nu. Jag gör det definitivt…du var speciell lilla vän. 

Sov gott lilla sötnos, Big Momma du är saknad <3

Chinesecrestedlover
11/13/21, 5:35 PM
#54

Dags för en uppdatering här:

Många av mina råttor; Malcolm och ungar, har vandrat vidare p.g.a. diverse olika orsaker (tumörer osv.) och de senaste var för att ena hanen attackerade två andra så illa att de behövde avlivas😭. Även den aggressiva grabben avlivades. Se mer info kring det här: https://rattor.ifokus.se/discussion/1506828/hjalp…vad-gor-jag-nu-(brakande-rattor)

I skrivande stund har jag bara** två **töser kvar! Den ena kommer dock tyvärr behöva avlivas väldigt snart p.g.a. en tumör som vuxit sig stor på kort tid😭. Kvar blir en blind (?, ser ut som att hon har gråstarr eller nåt, vitt i pupillerna) tös, hon är annars vid god hälsa…men med tanke på att ingen av dessa nakna råttor blivit speciellt gamla så antar jag att hon kanske inte har jättelångt kvar heller💔.

Jag älskar dessa nakna sötnosar, jag gillar naket 😁 (har nakna hundar också) men när det kommer till råttor, så förstår jag varför seriösa människor (som vill ha hälsosamma djur) inte avlar på dessa. De är söta som socker, men det är oerhört smärtsamt att missta den ena efter den andra p.g.a. att de drabbas av diverse skit. Visst det gäller väl egentligen "vanliga (a.k.a. med päls)" råttor också (i alla fall om de kommer från mindre seriösa uppfödare, djuraffär osv.) men det känns som att dessa är ännu känsligare och drabbas lättare.

R.I.P. Alla mina fina nakna sötsvansar som vandrat över regnbågsbron alldeles för tidigt.

Sidan för dig som är intresserad av råttor
Emouse
11/13/21, 9:57 PM
#55

Jag beklagar sorgen över de som vandrat vidare och de som vandra ska❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Chinesecrestedlover
11/30/21, 6:51 PM
#56

#55 Tack.

Idag fick min lilla dam (med tumören) somna in💔. Den började störa henne för mycket när hon rörde sig och det kändes som det enda rätta för henne. Hon var mer och mer ovillig att göra saker och hon började rossla lite… R.I.P. min lilla raring😭.

Nu har jag bara en råtta kvar och det gör så ont att se henne utan en kompis… hoppas att jag snart ska lyckas hitta en passande kompis till henne.

Emouse
12/1/21, 12:53 PM
#57

#56: Vila i frid🌹
Hoppas att du hittar en ny kompis/kompisar till henne snart❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Chinesecrestedlover
12/11/21, 6:20 PM
#58

#57 Tack. Ja, hoppas det löser sig snart.

Chinesecrestedlover
2/22/22, 5:22 PM
#59

Idag (eller möjligen igår…men jag upptäckte bebisarna den 22:a) blir min sista lilla dam två år🎈🎁.

Hon är dessvärre fortfarande ensam, detta för att det dels inte var det lättaste att hitta någon äldre kompis…men tyvärr till största delen för att jag insåg att även hon har drabbats av tumörer (och även blivit lite allmänt "skruttig" sedan jag skrev här sist) och inte har så lång tid kvar💔.

Risken skulle vara överhängande att jag skulle sitta med en annan ensam råtta i stället (i fall jag tog emot en ny) och det kändes inte rätt det heller… Jag har givit henne extra uppmärksamhet och godsaker osv. men självklart så borde hon haft en kompis att dela hängmattan med…och det gör ont att se henne ensam.

Kanske skulle jag ha tagit beslut om avlivning tidigare (så hon hade sluppit vara ensam i flera månader)…men jag antar att jag ville ha henne kvar ett tag till (själviskt, jag vet). Ibland är det bara för jobbigt att vara djurägare 😭

Jag kommer dock väldigt snart behöva låta henne somna in, ena tumören sitter mellan hennes bakben och börjar bli besvärlig för henne. Hon har en tumör till, den är dock liten fortfarande och den sitter inte lika illa till som den andra.

Hon är fortfarande matglad (och med tanke på att hon ser väldigt illa eller t.o.m. är blind så får man akta fingrarna, haha), men spenderar den mesta tiden i sin älskade hängmatta. Häromdagen när hon fick middag (lite över från min middag) så orkade hon knappt ens kliva ur "sängen"; hon hängde sig ut ur hängmattan och åt så, halvt i och halvt ur sin hängmatta, haha. Hon är lite knasig min lilla raring💕💕, kan inte fatta att hon med sina skitgener ändå tagit sig (visserligen med nöd och näppe) till sin två års dag.

Idag (dagen till ära) har hon fått banan, vilket var riktigt smaskigt tyckte hon. Hon behagade sig t.o.m. ur sin hängmatta för att äta🤣

  • Redigerat 2/22/22, 5:23 PM av Chinesecrestedlover
Upp till toppen
Annons: