Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 749 ggr
Chinesecrestedlover
2017-05-31 15:54

Karantän/Extrabur- permanent (tills vidare) Liten?

Hej!

Jag har planerat för nya råttor sedan jag hade råttor sist (tre hanar) för över tio år sedan (början av 2000-talet). Av olika anledningar har det inte blivit av ännu, allt som måste klaffa har inte klaffat helt enkelt.

Jag känner mig så otroligt trött på att vänta dock… jag saknar råttor så mycket. Min drömbur (och plan) är att skaffa en Double Critter Nation…men det verkar tyvärr få vänta ett tag till…så jag fixade till (monterade samt satte ihop två olika burar och inredde) min extrabur/karantänbur. Totalt är den ca 76x45x135 cm…så den är ju inte lika stor som en DCN…men tänkte att den kan fungera ett tag i alla fall… Eller?

Tänkt mig tre - fyra stycken. Tänkt fram och tillbaka på om jag vill ha hanar eller honor, insett att det som spelar störst roll är att jag ”faller för” individerna, att råttorna känns som de rätta råttorna för mig…inte om det blir en honflock eller hanflock…men är ändå lite kluven fortfarande vad jag vill ha helst…haha.

Jag har förutom p.g.a. att jag inte lyckats skaffa mig min drömbur väntat p.g.a. att det rum (klädkammaren 😊) som jag tänkt ha buren i samt låta de springa av sig i…är…ehm…fylld till bredden med annat i nuläget (sedan jag skaffade valpen…numera unghunden…så typ ett år snart). Min kära vovve är en liten marodör, han älskar att gräva, riva och bita sönder saker och tyvärr inkluderar detta saker som inte är hans som ex. kuddar och liknande…så därmed fortfarande valpsäkrat här hemma.

Extraburen/karantänburen är därför placerad på ett bord (blev lite väl högt för smidig städning…men litar inte på att hundarna riktigt…så att ha den på golvet känns inte som ett alternativ).

Tänkt att råttorna kommer få springa av sig antingen i en hage eller i en avgränsad del av ett rum…tills deras ”rum” kan användas…vilket kanske dröjer tyvärr…med tanke på min galna unghund…

Hade funnit två bebisar (honor) som jag var intresserad av. Blev  dock bortvald för att jag inte var snabb nog (de såldes samma dag som annonsen lades ut) och tydligen för att min bur (extraburen/karantänburen) inte var tillräckligt stor?? Den är ju inte så stor som jag vill ha…(egentligen skulle jag vilja sätta ihop flera Double Critter Nation burar…men det kommer tyvärr inte få plats, så det får ”räcka” med en) men är karantänburen för liten som bur under mer än kort period som ex. vid sjukdom?  Vad tycker ni? Ska jag föröka utöka den för att kunna ha den som permanentbur tillsvidare?  

Såhär ser buren ut i nuläget, lite mer fix ska till dock (toalåda på ovanvåningen, ”kiss-stenar”, vattenflaskor och kanske någon mer hängmatta och några fler små leksaker m.m.). 

Vad tycker ni? Något som borde ändras (flyttade buren från fönstret och gardinen 😉 och den ehm…vackra plasten bakom buren på sista bilden, är för att skydda väggen mot urin, ska hitta något finare sen, haha)?

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
allena
2017-05-31 16:13
#1

Enligt burräknare så ska ju dem måtten vara rekommenderade mått för upp till 7 råttor så jag förstår inte riktigt varför det inte skulle räcka till 3 - 4 🤔

Tycker du gjort jätte fint med inredningen.

Chinesecrestedlover
2017-05-31 16:37
#2

#1 Den är laglig för fem, JBV struntar i höjden. Men bara för att det är lagligt behöver det ju inte vara bra, därför jag frågar. Tycker den borde vara ok, men blev som sagt bortvald p.g.a. burens storlek och det var två honor det gällde då… I jämförelse med den buren jag hade när jag var tonåring…så är den enorm, så allt är ju relativt 😃

Tack så mycket 🙂

tötenöten
2017-05-31 19:13
#3

Den där passar utmärkt till 3 råttor och kanske till och med 4, speciellt om du ska uppgradera bur i sinom tid :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Chinesecrestedlover
2017-06-01 20:24
#4

#3 Bra 🙂 för…

Nu i kväll  har fyra unga damer flyttat in och min 12 år långa väntan är över!! 🥳

Jag la till  en hängmatta, lite kattbollar samt barnleksaker och en stege, toalåda och vattenflaskor och en till vattenskål och töserna undersöker för fullt 😍

Se deras tråd här: 

http://rattor.ifokus.se/discussions/59304d1ace12c4679e000d03-valkomna-efterlangtade-rattor-vantan-ar-over?discussions-1

tanglytails
2017-06-01 23:45
#5

Finns ju royal suite double 95 & royal suite xl på zooplus.
Critter nation är ju inte vanliga i Sverige. Ett tips bara. 🙂

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: