Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 472 ggr
Chinesecrestedlover
2017-05-31 15:24

Smittorisk? Karantän? Samma rum eller inte?

Hej!

Har tre underbara musdamer ❤️ och har planerat länge (sedan jag sist hade råttor för över tio år sedan) att skaffa råttor. 

Jag vill ha en Double Critter Nation till mina råttor… har dock insett att det tyvärr får vänta…men eftersom jag tröttnat på att vänta på råttor, saknar det något så in i …så har jag gjort i ordning min extrabur/karantänbur (ca 76x45x135 cm). Mitt blivande råttrum (klädkammaren) är tyvärr fyllt till bredden med saker i nuläget (och riskerar att vara det ett tag till); unghunden gillar att förstöra, så räddat det som räddas kan 😃

Jag har därmed placerat råttburen i mitt sovrum…men där finns även mina älskade smådamer…riskerar jag deras hälsa genom att göra så? Ska jag flytta en av burarna? Anledningen till att jag ställt båda burarna i sovrummet i nuläget är att jag kan stänga dörren, känns inte så bra att lämna hundarna ensamma med tillgång till smådjuren. 

Är det vanligt att det sprids sjukdomar "luftvägen" eller räcker det med att tvätta händerna emellan osv.? Hur gör ni som har både möss och råttor? Karantän (trots olika arter) eller?  

Hade råttor och möss m.m. i samma rum när jag hade det sist (i sovrummet, hade då inte så mycket till val då jag bodde hemma)…men nu har jag ju något mer valmöjligheter, dock inte så mycket, med tanke på hundarna (och ganska öppen planlösning). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Upp till toppen
Annons: