Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 763 ggr
lojjtojj
5/27/17, 9:44 PM

Sneskalle?

Hej våran tjej Jinx som snart är 1 år har börjat bete sig utifrån det normala. Vi märkte nu ikväll att hon går lite snett med huvet och går i cirklar ibland men inte markant mycket. Hon isolerar sig från sin syster och de andra råttorna och beter sig väldigt underligt i buren. När vi tog henne kröp hon som platt och sökte sig till mig hela tiden och satt stilla i mina armar jättelänge. Hon har aldrig varit en kelråtta, man har kunnat klappa på henne litegrann innan hon ska iväg och upptäcka. Hon har även börjat rycka mycket i gallret på buren på sista tiden. Börjar våran tjej få sneskalle? 😟

Annons:
allena
5/27/17, 11:41 PM
#1

Jag vill inte skrämma dig men det hände en råtta jag hade och jag misstänkte det var hjärnhinneinflammation, hon blev snabbt sämre och tyvärr överlevde hon inte. Kontakta veterinär är mitt råd.

lojjtojj
5/28/17, 12:01 AM
#2

Åh fy, fan det här är första gången nån av våra råttor blir sjuka :( jag ska ringa vet direkt på måndag så får jag åka in med henne. Om hon får medicin finns det nå tips på hur man lättast ger henne den? (Även om veterinären säkert tipsar om det så vill jag vara förberedd)

marathos
5/28/17, 11:57 AM
#3

Veterinären så fort som möjligt. Spruta m ventilgummi eller i någon liten godbit.

lojjtojj
5/28/17, 1:27 PM
#4

Går det att blanda ut med en liten klick yoghurt? Det vet jag att hon älskar

Kashii
5/28/17, 10:45 PM
#5

Medicin går att blanda med det mesta. Till våra tidigare råttor blandade vi ut baytril och metacam med Tofuline-vaniljglass.

lojjtojj
5/30/17, 1:13 PM
#6

Var hos veterinären igår, nu har hon fått metacam och veten sa att hon inte kunde se nå tydliga tecken på sjukdom utan att det möjligtvis har uppstått av en smäll där svullnaden har rubbat balanssinnet vilket kan stämma då Jinx och Ahri bråkade precis innan vi upptäckte hennes snedskalle. Får hoppas på att det är det och att hon blir normal igen snart

Annons:
allena
5/30/17, 7:37 PM
#7

Krya på den lilla råttan 🙂

Allie001
5/31/17, 12:33 PM
#8

#4 jag brukar blanda ut medecin med barnmat

LindaBlue
6/2/17, 8:30 PM
#9

Du borde fått antibiotika, tycker jag, då snedskalle ofta orsakas av öroninflammation. En av våra gamla råttor fick snedskalle, vi behandlade med… Baytril tror jag, Inflammationen försvann, hon återfick balans och aså, men  huvudet var lite snett resten av hennes liv, vilket jag förstått är vanligt, men det hindrade henne inte att leva som vanligt.

pellepojken
6/2/17, 9:19 PM
#10

Hej Jag förstår inte. Du fick Metacam mot Snedskalle. Det är ju mot smärta. Hon måste väl få medicin mot det som orsakar snedskallen

Upp till toppen
Annons: