Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 571 ggr
Lillräkan
5/13/17, 1:26 PM

Tips på ramper?

Mina "bebisar" är nu över 2,5 år och börjar bli märkbart svaga i bakbenen. För ganska länge sedan satte jag in småhyllor i olika nivåer som "trappor" i buren, men även de har blivit lite svåra att hoppa mellan nu har jag sett. Jag har grubblat över vettiga ramper att sätta in längs väggarna eller liknande, men inte kommit på något som skulle fungera bra. Någon som har idéer?
Min bur är en GD Rival, och råttslingarna har alltid haft sin favvo-sovkoja  nästan högst upp i buren. Vill allra helst att de ska kunna fortsätta sova där uppe livet ut, trots klätterproblemen! Jag behöver alltså förenkla för dem att klättra/gå/krypa hela vägen upp…

Annons:
tanglytails
5/13/17, 5:38 PM
#1

Köp trästegar eller gör egna :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

myismyname
5/14/17, 9:39 AM
#2

Denna, denna eller denna kanske? 🙂 Fästs med bult och mutter i gallret. Annars går det att göra "trappor" längs gallret med flera av t.ex. denna eller denna (de är även enkla att göra själv med borrmaskin, skruvstift, bricka och mutter), lite beroende på hur svaga råttorna är i bakbenen. Det är bra om de motiveras att fortsätta klättra i buren för att hålla igång kroppen, men det får såklart inte bli för svårt eller riskfyllt för dem

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Lillräkan
5/14/17, 11:00 AM
#3

Tack för tipsen :)
#2 Ja, jag har tänkt likadant, att det är bra att de får klätterträningen, speciellt eftersom en av dem är ganska rund (och lat haha)! Nu börjar de tyvärr vara lite snubbliga och jag ser att de inte kommer upp mellan hyllorna ibland utan halkar ner till hyllan under igen när de försökt ta sig till nästa, så jag börjar bli orolig att de ska ramla och skada sig så småningom om de inte får bättre vägar upp :(
De där broarna att fästa längs gallret är ungefär vad jag tänker mig :)

Upp till toppen
Annons: