Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 953 ggr
Stalchild
5/8/17, 5:57 PM

Omplacering?

Hej,

jag önskar lite rådgivning. 

Jag har idag fått låta en av mina två råttor somna in. Då töserna har haft sådan glädje av varandra känns det, i stunden, otänkbart för mig att låta damen som är kvar leva resten av sitt liv ensam. Hon är idag 15 månader. För mig är det dessvärre uteslutet att skaffa en ny kamrat till henne. 

Ska jag försöka hitta ett nytt hem till henne på en gång eller ska/kan jag låta det gå en tid och utvärdera hur hon mår utan en livs- och lekkamrat?

Tack på förhand.

Annons:
pellepojken
5/8/17, 9:46 PM
#1

Hej !  Råttisen är bara drygt 1 år o hon kan ju leva kanske 2 år till. Hon bör inte leva utan en kompis är min åsikt. Dom behöver varandra. Vi människor kan inte ersätta en råttkompis fullt ut. Men jag förstår dig att det är svårt o skiljas åt.   Beklagar din tunga förlust som du varit med om idag.

Stalchild
5/11/17, 2:34 PM
#2

Tack för svar och din kondoleans.

Tack för att du bekräftar det jag egentligen redan vet, men kanske inte vill inse… 

Om jag får be om ytterligare hjälp; -hur går jag tillväga nu? Aldrig varit med om att hitta ett nytt hem och jag är livrädd för att hon ska fara illa. 

-Vilka generella frågor är viktiga att ställa personen som eventuellt kommer ta hand om henne?

-Är nästa steg att lägga ut en annons här och/eller en annan plattform?

tanglytails
5/11/17, 2:55 PM
#3

I värsta fall om det känns akut så finns råtthjälpen

Tänker då hon är ensam så kan fallet ses lite akut.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Stalchild
5/11/17, 9:10 PM
#4

Tack Tanglytails för tipset. 

Det börjar kännas akut då jag märker att hon sörjer. Ska kämpa för att få tid hos veterinär imorgon för att kunna utesluta att hennes avvikande beteende beror på något fysiskt fel. Känns också bättre att lämna ifrån sig en frisk råtta.

eluw
5/19/17, 11:20 AM
#5

Har du hittat ett nytt hem åt henne? Jag förlorade nämligen en råtta igår och letar efter en ny familjemedlem! Har en hona på 1 år hemma nu.

bombussubterranus
5/21/17, 10:10 AM
#6

Hej all, we had to put down one of our two girl rats too yesterday ("Ice"). 😢 We are looking for a new older companion for the second one ("Sky"). If anyone still has a single older girl rat, we would be more than happy to take her, so that the two can accompany one another!

Annons:
Upp till toppen
Annons: