Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 999 ggr
Joel95
5/7/17, 1:14 AM

Tips om Skötseln för Nybörjare

Hur ansträngande är skötseln för en nybörjare? Främst när det gäller den typ föda som en råtta behöver, det vill säja är det "ofta" mycket grönt, eller räcker det med Torrfoder och vissa matrester?

Annons:
zickan
5/7/17, 1:37 PM
#1

Råttor är nog ett av de mer lättaste djuren att hålla. Ett bra Torrfoder utan pellets och massa socker. Är det som är viktigast. Torrfoder skall alltid stå framme och alltid finnas i buren. 
Är torrfodret bra täcker det råttans dagliga behov av vitaminer och mineraler. Men de vill väldigt gärna även ha matrester, grönsaker osv. En del ger varje dag. Jag själv ger inte varje dag på färskmat/grönt. Bara ungar och dräktiga honor som får ofta.  Resten har för lätt att lägga på sig övervikt. Bättre ge färskmat efter hur ens råttor är och klarar. Färskmaten äer oftast enklare att tugga, går snabbare att äta och lättare gå upp i vikt av. Torrfoder tar oftast lite längre tid att tugga och under tiden kan de även förbränna lite av energi på själva tuggandet om det är en del mycket hårda bitar i maten. 
De kan smaka lite av allt egentligen som vi också kan äta. Inte bra med rå potatis men det äter inte vi heller osv.  Stark mat, lök och liknande kan tyvärr dra igång diaree. Lite är inte så farligt om de råkar få i sig. Men man kan behöva städa buren efter. Mycket kan va farligt.
Socker är inte nyttigt för nån. Dolt socker i djurmat är torkad frukt, betmassa, melass. Men även majs och morötter innehåller rätt mycket socker. 
frukt och just majs kan man ge men gärna inte för mycket. 
Många råttor är tokiga i choklad, äter man själv och de råkar tugga en bit eller man ger mindre bit. Är det inte farligt som mot hund. De kan äta en bit popcorn, men där bör man akta just mängden salt på popcornen. Inte bra om de får i sig för mycket. 

Annars är det andra små saker som kan va bra och tänka på. Akta drag från fönster/dörrar, inte ha dom i drag när det står öppet. Normalt klarar de kylan rätt bra om det är kortare perioder mellan hemmet och bilen osv. När de har varmt att krypa ner i. Inte så farligt för dom. Mer farligt när de blir varma sedan iskalla sedan varma igen. Så vid transport kan det va bra att försöka så det inte blir jätte stor skillnad mycket fort för ofta. Med att ha lite filt/tidnngapapper osv i transporten de kan ta skydd under. Eller en petflaska varmvatten. Skydda dom lite mot för stark sol och hätta. Att de får lite skugga ute och tillgång till vatten. 
Drag och stark blåst kan torka ut deras slemhinnor. Gör att bakterier och virus fäster. Vilket sker på oss också så vi blir sjuka. Men vi är lite större och tål mer. 

Akta strö sorter som innehåller terpentin. Gammal studie sagt att terpentin kan va canser framkallande. Dock vet vi inte hur mycket det är på svenska barrträd. Kutterspå/spån strö dammar en hel del. Råttans luftvägar är små och känsligare. Så det brukar va stor risk på luftväg problem, irriterad i nosen. Nått som inte är rekommenderat ha till sina djur och många kan flyga på andra som har det för de anser man utsätter råttorna för risk. 
Hö och ibland halm är inget råttor behöver. inget de äter. Och ger större risk för ojhyra. Löss/skabb som kommer med från vilda råttor/möss som gått i höet innan det packades ner. Så risken ökar för att behöva få ut stronghold från veterinären. Lätt att göra nått åt men kostar oftast runt 4-700:- för veterinär/recept.

För nybörjare rekommenderar jag att inte gå på allt de säger på zoo. Bättre med seriös privat uppfödare att ta djur ifrån. Då får man oftast bättre och stöd i framtiden.
Inte gå på slatsten/hjul inget råttor skall ha. För ekonomiska skäl inte köpa dyra hängmattor och inredning om man nu inte vill ha just dom sakerna på zoo affären.
Det är så lätt att klippa till en handduk/filt och hänga upp. Sy själv eller få roligare hängmattor mm från privatpesoner som syr och säljer. Oftast även bättre pris än zoo.
De är enkla att inreda till. Nått hyllplan. korgar, hängmattor. Många köper korgar på ikea, öb osv. Jag kör öbs plastkorgar och hänger upp med ikea duschdraperi ringar eller s ringar. 
Byggt ett korg/hängsystem av öb blomlådor. sisela rep från biltema är skoj och går att göra till det mesta klätter med fantasi. 
Ett par jeans blir toppen kul tunnel att hänga upp.Strumport kan man trä ölver en petflaska som är avklippt i ändarna. Får man ett rör. 
Finns massa tips och trix för en rolig inredning :-)

Och hittar du en uppfödare du gillar och vill ha råttor ifrån. Kan du även ställa lite frågor dit om det är något du är osäker över, inte hittar svar på osv. Bästa är givetvis att läsa åp lite innan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

tanglytails
5/7/17, 2:06 PM
#2

Vanliga råttfrågor
Väldigt mycket grönt då större delen av färskfoder bör vara det.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

osiw
5/9/17, 3:48 AM
#3

Jag skulle säga att råttor är jobbigare än hundar. Det är mycket att göra rent och dom ska ha en mycket varierad och näringsrik mat varje dag. Jag ger mins färskmat varje dag. Aldrig matrester dock eftersom vi oftast kryddar maten och råttor ska inte äta salt eller starkt. Ger mest bara grönsaker, spannmål och frukt. Några ggr i månaden får dom aninaler. Ytterst sällan baljväxter eftersom det kan göda cancern. Det dom går upp i vikt av är spannmål som välling. Inte grönsakerna i färskmaten som jag ger. Råttor ska ju tas ut varje dag o aktiveras också och de vill ha ny inredning iaf varannan/var 3e vecka som minst i buren..mkt jobb, mkt ansvar och mkt att lära sig innan.

tanglytails
5/9/17, 5:15 PM
#4

Man kan ta undan matrester innan man börjar krydda.. 

Sprid inte propaganda om att baljväxter göder cancer.
Där finns inga studier som styrker det, snarare tvärtom.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

osiw
5/9/17, 7:05 PM
#5

Det är en uppfödare som testat att inte ge baljväxter och hon har fått bort nästan all cancer i sina då. Så jag menade inte att sprida felaktig info utan att det faktiskt finns tecken på att det kan vara bättre utan baljväxter. Detta kan man läsa på hennes hemsida.

osiw
5/9/17, 7:16 PM
#6

Såhär står det på hennes hemsida: "Mina råttor får inga stora mängder av ärt-, balj- och bönväxter eftersom jag för många år sen läste en studie som gjorts på råttor och fytoöstrogener, att det ökar riskerna för bröstcancer (juvercancer/tumörer). Jag minns inte exakt vad det stod, eller något exakt resultat och jag hittar inte artikeln igen. Det har säkerligen kommit ut andra rapporter som hävdar motsatsen men faktum är att juvertumörer har minskat till nästan obefintligt i mina linjer sen dess. Jag har inga bevis på att det stämmer utan det är enbart min teori. Mina råttor får inte heller någon större mängd sojaprodukter."

Annons:
tanglytails
5/9/17, 8:25 PM
#7

Angående soja. 

Länk 1, länk 2,  länk 3, länk 4, länk 5, länk 6, länk 7, länk 8, länk 9, länk 10, länk 11, länk 11.

Fruit and veg. list for rats. (listan av författaren bakom the scuttling gourmet)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

zickan
5/9/17, 9:56 PM
#8

Soja och baljväzer som citrusfrukter är nått som varit med att man skall akta. Men sedna kom det nya studier nu senare år som kanske säger att nu är det inte så farligt. 
Men sedan kommer det studier som säger att det inte är bra. Så det är lite mer upp till vilka studier man vill tro på. Verkar iaf som det börjar minska ner med just soja och baljväxter. 

Juvertumör är också en intressant sak i sig på hur de kommer till. Mins jag inte fel så ärvs en form de via modersmjölken när ungarna diar. Att många råttor bär på det men att det inte bryter ut. Att kost kan få det att bryta ut och där kanske baljväxterna kommer in. Eller så att baljväxter hjälper hålla bort det. Finns baljväxter på håll man inte tänker på. 
Soja är baljväxt. Flesta färdiga foder, speciellt mycket hund och kattmat brukar innehålla soja. Jordnötter är baljväxt ändå kan man få med det om man köper färdigt råttfoder utan att tänka på att det är baljväxt. Eller ge jordnötter med skal som godis. 
I leverpastej, korv,  viss pasta,  har man ofta ärtprotein/ärt stärkelse  som är baljväxt. 
Lupin är en baljväxt som används rätt mycket som råvara i matindustrin. Vet att vi människor kan hitta det en hel del i bröd, bullar, pasta.
Har jag inte fel är även kikärtor en baljväxt och mjöl från det används i mycket vegetariskt som nu även soja återfinns mycket i just vegetariskt. 
Utöver detta mer synligt på innehållsförteckningen som man missar är baljväxter. Så har jag även för mig att flera av E ämnena i gelatin, stärkelser, mjöl osv är gjort på olika baljväxter. 

Tror att för mycket baljväxter inte är bra men tror man kan börja slappna av lite med att det är tok farligt att råttor får i sig en del via kosten. Verkar väldigt svårt att hålla fritt från just baljväxter som vissa stärkelser och soja om man ger vanlig mat och även inte blandar torrfodret själv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
5/9/17, 10:36 PM
#9

Har två hundar. Blandis och en bullterrier. runt 25-40 råttor i taget. Själv tycker jag fortfarande hundarna är jobbigare ta hand om. De skräpar ner mer. Hårar överallt. Får de nån gång ris eller nått  mindre i maten är det överallt senare. Dreggel. Även om man torkar tassar får man ofta med grus in. Speciellt om det är långhårig hund. De går lösa hela tiden och med det kan de även riva ner mer. Förtöra mer. 
Kan låta mer så grannarna störs. Kostar mer i mat och vård. Kan lämnas bra mycket kortare stund är råttor. Är man sjuk måste man ändå ut ordentligt med hundar medan råttor inte mår dåligt av att få en vilodag. 
Svårare med arbete och hund än råttor och jobb. De måste inte ut under tiden man är på jobbet som hund måste. Måste inte ha lika mycket tid av sin ägare som hundar. De har varandra på helt annat sätt. Hundar måste tränas till allt
Mycket lättare med råttvakt än hundvakt. Oftast billigare också. Svårare hålla hund ifrån småbarn än hålla råttor från småbarn om det inte fungerar. 
Lägger mindre tid på 30 råttor än jag gör på två hundar. Med råttorna kan man göra så mycket annat samtidigt inomhus. Är de ute vill de gärna springa runt själva. Man behöver oftast inte aktivera dom hela tiden. De är rätt nödja att gå runt själva. Ta upp och gosa med dom eller låta de välja komma till en för att gosa eller få uppmärksamhet.  
På en timme hinner man umgås, gosa och låta en hel flock springa av sig och troligen även svara på ett eller annat meddelande, ställa in disken, förbereda lite mat elle rliknande. På en timme hinner jag en långtur med hundarna eller 4-5 mer kortare promenader och inget mer. Och de behöver mer än så på en dag.  Kan inte direkt rasta sig själva. Hade inte ens låtit de bara gå på en tomt utan vettiga promenader om jag ännu haft tomt. 

Och hundar enligt min åsikt bör inte leva hela sitt liv på Torrfoder. Lika lite som råttor bör leva hela sitt liv bara på Torrfoder. Både arterna kan leva med bara Torrfoder utan problem. Men hur kul är det för dom. Och de mår bättre på rätt foder. Jag barfar mina hundar. Blandar mesta dels själv till råttornas Torrfoder
Så här är det mycket mer energi och tid på hundarna än på råttorna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

osiw
5/10/17, 1:24 AM
#10

Man kan ju kolla vad som är i maten. Peocessad mat ger jag iallafall aldrig eller extremt sällan. Gelatin är inte baljväxt, det tas från grisar - alltid. Står det gelatin så är det gelatin från gris. E-nummer 426 är från soja och används som emulgeringsmedel, förtjockningsmedel m.m. E-nunner 322 är från sojalecitin och används som emulgeringsmedel. Men allt detta måste tydligt skrivas ut på förpackningarna eftersom många är allergiska mot det så det är strikta regler för det. Kikärter, bönor, soja, linser jordnötter är baljväxter.Mjöl kan va gjort av olika sädesslag men inte en baljväxt. Det framgår på påsen. Jag tycker inte det är svårt att undvika baljväxter men jag har ganska goda kunskaper om mat och innehåll. Men även om man inte har det kan man ju hålla nere sånt som man vet är baljväxter och också ta reda på lite fakta innan så man vet vad man stoppar i dom. Soja har också vistats ge cancer hos människor i ett flertal studier så man ska vara försiktig med soja öht. Och människor och råttor är ju väldigt lika, därav alla djurtester på råttor. Lagom är bäst som det brukar heta.

osiw
5/10/17, 1:35 AM
#11

Ang hundar jämfört med råttor så beror det på vad man har för hundar också. Jag har med hundar men dom varken dreglar, hårar knappt alls, skräpar inte ner eller är på något sätt jobbiga att ta hand om och kräver inte alls så mkt tid som råttorna. Dom är väldigt enkla. Jag har småhundar och mina kräver inte mycket motion heller och varken orkar eller vill gå långt. Råttorna däremot måste man ha ute varje dag i flera timmar o va med dom i några timmar iallafall. Möblera om i buren, sopa spån, städa burarna som tar flera timmar. Bara att aktivera 1 flock tar ca 2-3 timmar minst. Har man flera tar det massa fler timmar om inte alla ja gå ut samtidigt heller. Man kan ju släppa i ett råttsäkrat rum om man har men råttor vill gärna ha människokontakt också varje dag. Däremot är råttor billigare i drift. Men inte i tid om man jämför med småhundar, iallafall i mitt fall.

zickan
5/10/17, 9:24 PM
#12

Små hundar behöver också vettiga promenader och ut flera gånger om dagen för att göra sitt. Och aktiveras samt få frisk luft, d vitamin hålla leder och kropp i rörelse för sundhetens skull. Jag tycker inte hundar skall leka för mycket inomhus vilket är lite som deras bur.  Bättre de får dra loss den energin ute, eler bara strosa runt. Njuta av frisk luft och annan miljö än den dom vistas i större delen av livet annars inomhus. Bra mycket bättre att de får komma ut mycket.
Nu dregglar inte mina heller, hårar normalt för sin storlek. Jag märker deras hårande mindre för jag är van mot andra som tycker ett hårstrå på kläderna är för mycket. Men det var mest för att dra in mer normala på hur hundar är. Så stor procent är det inte som har små naken hundar som inte vill röra sig. 
Ju mindre man aktiverar djur ju mindre aktiva brukar de behöva va. Ju mindre orkar dom. Och som med alla djur är det behov på olika saker. En del hundar behöver just mer mottion, mer rörelse och ofta lite snabbare takt. Andra behöver bara få komma ut, lunka och nosa även om den är ute lika länge som en aktivare hund. Samma med råttor. Så kanske den istället lunkar en kortare strecka på 30 min än en rask promenad på 30 min och tar sig enlängre sträcka. Ena får jobba mycket med nosen och va hund, andra får förbränna mer energi av att röra sig. Både får en vettig promenad och va ute. Bara sitta i gräset med sin hund 30 minuter och ge den tiden helt åt hunden är mycket mer än att sitta och göra nått halvt med hunden halvt med något annat. 
På råttor är det mycket på vad man har för kön. Hanar är oftare mindre aktiva än honor. Yngre djur är ofta aktivare än äldre. Sedan spelar genetik, kost, mottion, hur mycket man aktiverar dom eller låter de gå som de vill och hur man aktiverar dom.
Hur kul de tycker att ens va utanför buren. Om de kanske har en tråkigare bur kanske de vill komma ut mer. Jag kan öppna en burlucka och låta den stå öppen en hel dag. Hanflocken skulle kanske va nån som kikar ut av nyfikenhet, nån yngre kanske kolla runt lite. Nån skulle klättra upp på taket och somna om där. Annars skulle inte så många mer gå utanför.
Honorna skulle sticka iväg en stund. Kolla runt. Retas med hanarna så mycket de orkade innan de skulle somna på bästa ställe. 
Släppte lös mina honor i köket häromdagen med illervalparnas inredning ännu kvar. Rör, klätterställning osv. De kollade intressant runt en kort stund. Sedan såg man inte röken av nån. En hona klättrade upp på ställningen och höll mig sällskap halvsovandes när jag satte upp en hylla bredvid.Resten låg och sov på olika håll i inredningen. Två honor hittade jag kort efter i buren. De hade hoppat över gallret, gått från köket, via hallen, vardagsrummet till sovrummet där buren stod för att klättra tillbaka in. Tre honor var mer aktiva. Sprang mellan köket och hallen en hel del. Försvann en kort stund runt skåskåpet/frysen. Sov nog ett tag innan de var aktiva igen en kort stund innan de lade sig hos resten och sov. 
Så är mina råttor mestadels av alla år jag haft råttor. Oftast lugna, harmoniska, nöjda när de får vara tillsammans. Några busstreck men inte mycket alls. De får göra som de vill. Men de verkar inte känna nått behov att va aktiva speciellt länge per gång. Verkar mest föredra att bara få vara med, njuta av stunden. 
Överlag tror jag rätt starkt på att hundar kräver mycket mer per dag  än en vanlig sällskaps flock med råttor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
5/10/17, 10:33 PM
#13

#10 Som xagt dykt up nya tester senare år. Ligger ute på engelska om man gogolar. Mycket tester görs tyvärr på råttor. Varit helt emot soja själv innan så det du kopierat skulle lika gärna kunna tkomma dfårn min hemsida. Men ny fakta kommer och numer är jag osäker om det verkligen är så illa med baljväxter som sagts innan.

Man kan få mjöl från bra mycket mer än bara säd. Mjöl som kan använas på flera olika sätt. Själv använder jag inte mycket vetemjöl alls längre. Kör mestadels kokos och mandelmjöl. Blir nästan samma sak som med vanligt vetemjöl. Sojamjöl är väldigt vanligt. Har testat det men var inte så gott. Och det är ju baljväxt. 
Brukar även fiberhusk. Extremt vanligt istället för säd mjöl för att nämna att det finns mer än mjöl på säd. Dock är det inte baljväx utan groblad.  Men inte ett dugg gott i visa maträttter/bak kan ge en bismak. 
Inom baljväxter kan man göra mjöl på mycket. Ende jag var osäker på var om det gick från kikärtor men helt hundra på att det också finns.  Gått hotell och restaurang och min systers man är strikt vegan. En del av min vardag, men tycker ändå det kan va knepigt. Finns så många fällor man inte tänker på och så mycket man måste ha koll på för att helt kunna undvika vissa saker. 

Råttors hälsa och livsålder har sjunkit i dagens läge mot vad det verkade va för flertalet år sedan Men konstigt nog är vi mer petiga på vad vi ger våra råttor att äta i dag mot förr. Mer kunskap i dag mot det var förr. Förrr mer vanligt med att ge stor del hundtorrfoder, labbfoder som även innehåller mycket soja, färdigblandade mixar som idag folk säger är dåliga. Ändå verkar livsåldern och hälsan va försämrad på de flesta håll. Förr var det mer vanligt på råttor över 2½ år i snitt där det inte var så ovanligt med råttor på 3 år eller äldre. Nu känns snittet mer sjunkit mot lite över 2 års åldern där man mer sällan hör om råttor som blir 3 eller passerar den åldern. 
Och sett på många mer pålästa råttmänniskor som den som skrev ratgourme eller hur den stavas. Och de som håller i stora sidan ratrations som funnits i väldigt mång aår. Där är soja nått de har i många av sina egna torrfodermixar. 

https://www.sportamore.se/magazine/kost-recept/7-nyttiga-mjolsorter/
http://utanallt.blogspot.se/2010/05/innehallsforteckningsguide-soja-och.html
https://skafferiglutenfri.wordpress.com/vagledning/ingredienser/
fanns visst kikärtsmjöl. 
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/allergi-och-overkanslighet/baljvaxter-jordnotter
https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/allergener/lupin

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
tanglytails
5/10/17, 11:07 PM
#14

Helt O.T men ja, även småhundar kräver mycket.. tråkig fördom angående småhundar.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

zickan
5/10/17, 11:12 PM
#15

#14 oj samma här. mycket off topic från mig med.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

osiw
5/11/17, 1:45 AM
#16

Som jag sa så berättade om mina djur och hur det är för mig. Mina hundar kräver mindre än råttorna om man jämför. Dom orkar eller vill inte gå långa promenader. LÅNGA sa jag, inte att dom inte vill/kan gå promenader.

osiw
5/11/17, 1:52 AM
#17

Jag informerade endast om att det är så i praktiken och att hennes råttor har nästan ingen cancer alls längre. Inte intresserad av forskningen runt om utan att detta var det som faktisk hade hänt när hon tagit bort baljväxter och soja eller iallafall minskat ner dom väldigt mkt. Jag tycker det säger mycket.

zickan
5/11/17, 3:17 AM
#18

#17 nja inte direkt. kan va ren slump att man inte får vidare den råttan som lyckats ärva den tumör delen. man byter linjer att avla på. man förbättrar linjen man avlar på med linjer som inte bär de problem man vill få bort. ibland lyckas man ba. ibland lyckas man sämre. ibland har man mer saker som tumörer, rossel osv. går mycket i vågor. och samt hur många djur man har att utvärdera och hur lång tid man lägger på att utvärdera dom. hur stor koll man har på sålda avkommor och deras eventuella avkommor hos andra uppfödare. 
Sedan är det mestadels honor som inte ska äta baljväxter då de enklare kan få juvertumörer av det. Övriga tumörer är inte riktigt det man varnar om när det kommer till baljväxter. Juvertumörer är även en rätt invecklad historia i sig. 
Samma med att hanar inte bör äta så mycket citrus. 

En del av juvertumörer kan komma från MMT, ett retrovirus som nedärvs till ungarna via modersmjölken. Skulle tro att det är som på annat. Att inte alla är mottagliga, inte alla som lyckas ärva den. Men man vet inte vem som ev ärver så det är lotteri på vem som går vidare i avel. Lyckas man avla vidare på den som inte ärvt den tumör delen så försvinner ju just den tumör formen som ärvs på det sättet. 
Där baljväxt kommer in av ren giss tror jag är att mycket baljväxt kan sätta igång en juvertumör att aktiveras. Att det retroviruset i råttans kropp ligger och vilar. Men baljväxterna eller nån annan faktor som fettma. Sätter igång viruset att börja utvecklas till tumör. 
Sedan finns fler former av tumörer. Men det är just juvertumören som är förknippad med baljväxter.  Men så långt har jag inte hunnit komma med att läsa på ännu.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: