Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 369 ggr
Angerboda
5/4/17, 9:58 AM

Blodigt bråk

Vi har fyra honråttor, alla systrar från samma kull. Vi har haft dem snart ett år och de har inte haft några allvarliga bråk innan. för ungefär en månad sedan upptäckte vi ett större rivsår på ryggen på en utav råttorna, Pysen. Det var ca 4-5 cm långt och för djupt för att vara en olyckshändelse. Det såg inte allvarligt ut, men för säkerhets skull så satte vi henne och den av systrarna vi visste var oskyldig (Dora) i våningen över på buren med luckan mellan delarna stängd. Hon läkte snabbt och det var inga bråk på varken botten- eller ovanvåningen. Efter ungefär en vecka satte vi ihop dem igen och vi har inte märkt av några problem förrän igår kväll, efter de varit tillsammans strax över två veckor. Vi reagerade inte direkt då vi hade gått och lagt oss, men när vi kom fram till buren skingrades råttorna och vi kunde inte se vilka som varit inblandade. Där var blodstänk överallt, och vi började kolla över råttorna en i taget. Det var Dora som blivit skadad denna gången, hon hade sår på fötterna. Dora och Pysen är nu på ovanvåningen igen. Jag ska ta en närmare titt på Dora när jag kommer hem idag, hon var för uppstressad igår, men hon verkade må bra ändå så jag lät henne vara. 

Så nu är frågan vad vi ska göra med råttorna.. Vi vet inte säkert vem som skadat de andra. Huvudmisstänkt är cwtchy som alltid varit lite egen och opålitlig, men vi har ju aldrig sett henne göra något mot sina systrar. Den andra misstänkta är Bitey, hon är lugn och gosig för det mesta men är lättskrämd och kan då bitas.  Så är det någon som har ett tips på hur man kan lista ut vem det va så detta inte händer igen?..

Annons:
Upp till toppen
Annons: