Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 530 ggr
Kashii
4/24/17, 10:45 AM

OP: Gas eller spruta?

Tänkte kolla era erfarenheter och känslor gällande operation på råtta. Vid nedsövning, gas eller spruta? Vad föredrar ni och vad har ni haft för erfarenheter av båda alternativen?

Annons:
tötenöten
4/25/17, 7:49 PM
#1

Gas är alltid rekommenderat, spruta har de väldigt svårt att vakna upp från. Jag skulle kastrera en av mina grabbar och söva med gas, men när jag kom till veterinären sa de att de inte hade något munstycke som passade till en liten råtta och att enda alternativet var spruta. Så jag gick med på det. Han vaknade aldrig upp helt från operationen.

Söker du i forumet så kan du hitta en hel del historier om dåliga erfarenheter av spruta, så min rekommendation är helt klart gas även om jag inte har nån personlig erfarenhet av det.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

zickan
4/25/17, 9:42 PM
#2

Håller med ovanstående. Spruta är väldigt osäkert och tyvärr mer riskfyllt än själva operationen. Sedan gas började användas mer på råttor. Ju mindre problem och dödsfall verkar det vara. 
Tyvärr själv förlorat råttor pga spruta. Och förre året opererades en hona jag fött upp för en enklare juvertumör. Allt gick jätte bra. Men hon vaknade inte helt efter sövningen med sprutan. Skickades hem lite groggy. Blev värre på kvällen så de fick åka in akut. Jätte dyrt och tyvärr avled hon.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Kashii
5/8/17, 10:50 PM
#3

Började misstänka att det var sprutan som var boven när alla mina råttor utom en inte överlevde operationerna. Rakel vaknade inte heller riktigt, och huvudet svängde från sida till sida + att hon dreglade rejält. Fick en till uppvak-spruta av henne men det hjälpte inte. 

Nu har vi en tjej som verkar ha en lymfkörtel (trodde det var en tumör först men den satt på ett ovanligt ställe för oss; ovanför axeln mot nacken) vet. sa att det mest troligt var en lymfkörtel men hon ville ogärna operera i det området. Men om operation blev tvungen så hade de tydligen kanske möjlighet att ge gas. 

Ringde även en annan veterinärklinik i området och de sa att det inte är ofta de opererar råttor så de rekommenderade den första kliniken. Bra service när de inte bara tar på sig jobb de kanske inte kan hantera :)

zickan
5/9/17, 11:07 PM
#4

#3 ja det är väldigt skönt med så vettiga veterinärer. som kan säga ifrån när de inte känner sig säkra, har för dålig kunskap eller fel utrustning. Att de rekommenderar nån annan fast ändå kan ta på sig om ingen bättre kan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: