Annons:
Etikettavel
Läst 1285 ggr
Ellen_
2017-04-07 20:00

inga aktiva uppfödare i Östergötland?

, jag har kollat runt länge nu och jag hittar inte en enda råttuppfödare i Östergötland som är aktiva? När jag hittar någon blogg eller liknande brukar det vara flera år sedan den senast uppdaterades? Några tips? Sedan skulle jag så galet gärna spendera tid med små råttbebisar! Jag kan de flesta genetiska grunderna inom aveln som vilka färger man INTE ska avla till sammans. Samtidigt så vill jag verkligen inte bli någon grossist på något sätt eller liknande. Så hur ska jag göra? Funderade på om man kan "praoa" hos någon som avlar råttor?? Och hur ska jag köpa råttor igen? Vet ni ingen som är aktiv i Östergötland? Annars får jag försöker hitta en bra uppfödare så nära som möjligt, i möjliga fall Stockholm?

Annons:
Ellen_
2017-04-07 20:01
#1

Jag har tidigare haft 2st honor.

Ellen_
2017-04-07 20:01
#2

Jag har tidigare haft 2st honor.

zickan
2017-04-08 00:54
#3

Söker du för avel så bör du nog vända dig mer till den som eventuellt föder upp vad du mer söker. Oavsett hur långt ifrån personen bor.Många uppfödare har djur från olika håll och ofta även långt ifrån där man bor för att få tag på de bätttre linjerna som passar en själv, ens egna mål. Inte välja första bästa bara för att de är nära.  Sedan skall man oftast även lyckas visa upp sin bättre sida för den uppfödaren så denne låter en använda deras avkommor i avel.
Sköna på det sättet är att många uppfödare har lite vett med att va lite hårdare mot att sälja sina avkommor för avel. Gör det svårare för oserilsa och okunniga som inte ens har koll på det viktigare man bör känna till. 

Kolla upp lite vad olika uppfödare väntar sig för kullar, eller vad de äger för råttor och verkar ha som inriktning. Om det ens finns nått intressant för dig hos den uppfödaren. Sedan få lite hum om släkten bakom, hur linjen är. Alla linjer bär på en del negativt/problem. Ingen är perfekt. Det är oftast bullshit och antyder på okunskap om nån slänger ut sig att det inte finns några problem i släkten. 
Ju mer man vet om en linje ju bättre är det, ju enklare är det att planera avel och slippa större problem själv. 
Men även läsa på mer. Att bara ha haft två honor innan och funderar på avel kan göra att man behöver läsa på ännu mer. Då brukar man normalt inte ha så mycket erfarenhet om sjukdomar, hälsa, beteende, genetik, problem osv. En bra uppfödare slutar inte när bebisarna är sålda. Man bör försöka stötta sin råttköpare så länge råttan lever om det dyker upp problem eller frågor. Som uppfödare bör man kunna lite mer än vad en normal ägare krävs att kunna. Nått man ofta snappar upp efter ett par år som aktiv forum/råttägare. Delaktig i diskussioner, läsa på forum och läsa artiklar. 
Ingen uppfödare som direkt tar hem folk och låter dom typ praoa hos en. Däremot så brukar man rekommendera att få kontakt med nån uppfödare som kan stötta en när man vill börja föda upp och i början. Mer som en mentor. Tyvärr är det lite ont om tid hos många personer. Man har mycket med sitt eget. Så det går i vågor om hur lätt man kan hitta nån mentor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2017-04-08 00:56
#4

Men nej. Tror ingen är aktiv i Östergötland just nu. Sorklands har haft lite otur och ligger för tillfället på is. De andra tror jag har lagt ner helt.  Stockholm har du nog 3 aktiva. Lin's, Katoz, Kattviken. Arinella's i flen, Verra's i Strängnäs. 
Tror de är dom närmsta om jag inte missat nån.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

tanglytails
2017-04-08 22:25
#5

Är inte Lyckans  också i Sthm?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Trixieh
2017-04-11 05:11
#6

Någon som är bekant med Liljekonvaljens råttor i Stockholm?

Annons:
zickan
2017-04-12 02:51
#7

#6 Tror inte personen ämnnu håller på med råttor. Tog hem lite zoo råttor utan stam och avlade på dom. Inte sett nån annons från person på länge nu.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: