Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 625 ggr
AnneKos
2017-03-21 01:05

För tjock??

Hej Jag har 4 råttor från två helt olika kullar utan släktskap. Dom jag haft längst är pickel och peanut, sen kommer gäddan och Fiona. P & P är ca 8 månader och G & F är något äldre. Alla råttor får precis samma mat och samma färskfoder. Men, gäddan och Fiona är väldigt smala, väger nog mellan 200-300g (har inte kunnat väga dom än då dom är lite nervösa med nytt) dom är också väldigt aktiva jämfört med dom andra två. Pickle väger runt 400 och är lagom rund, medan penut väger lite över 500g!! hon är väldigt lat och brukar gå och lägga sig ganska fort under den dagliga ute tiden. Finns det något jag kan göra för peanut då hon nog är alldeles för tjock för sitt egna bästa. (Inte för att det inte är mysigt när det kommer en bulle som vill klättra på en) Vill inte att hon ska få någon sjukdom pga sin vikt Tack på förhand!

Annons:
tanglytails
2017-03-21 02:14
#1

Finns svar på detta som det mesta annat bland vanliga råttfrågor.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Elisabeta
2017-03-21 09:40
#2

Hej!

Jag tror att det är viktigare hur de ser ut och inte så mycket vikten. Jag har haft en rått-hona som vägde närmast 600 g, men hon var inte  fet. Däremot stor var hon.

Just nu har jag två honor, de väger exakt samma,380 g men den ena verkar litet mindre och den andra är litet större allt som allt. Ingen av dem är fet…

Har du möjlighet att få dem springa  runt mer är de gör nu?

AnneKos
2017-03-21 11:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tanglytails, suveränt! Tack! Elisabeta, jag försöker få henne att springa runt mer, men jag tänker att jag ska stänga av en del av huset så fort det blir varmare ute (golven är väldigt kalla, även med matta) så då får hon förhoppningsvis mer spring. Brukar bygga upp med kartonger i soffan där dom brukar vara så hon får springa runt, men sen lägger hon sig och chillar istället. "Lyckades" ta bild på henne

tötenöten
2017-03-21 19:00
#4

Utifrån bilderna tycker jag inte hon ser tjock ut, lite på större sidan men inte tjock. Du måste nog skaffa dig en egen uppfattning dock om du tycker hon känns tjock :)

Tycker du det, så finns det som sagt tips i tråden tanglytails länkade :) Du kan också försöka en sak kallad att "strömata" där de istället för att bara sitta vid en skål och äta så strör du ut maten i ströet så får de leta själv :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Upp till toppen
Annons: