Annons:
Etikettråttägare
Läst 813 ggr
Pladask
3/12/17, 10:06 PM

Avlivning - låta kompisen också somna in?

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har två råttor som nu är 2 år gamla. Märks att de börjar bli gamla, de sover mycket och har inte lika mycket energi längre. En av dom börjar dessutom bli lite krasslig och tyvärr är det nog dags för henne att somna in snart. Vill vara förberedd tills dess… De här två råttorna har levt tillsammans hela livet och är syskon. Är det bäst att låta båda få somna in tillsammans? Jag har fler råttor men introduktionen har inte funkat, tyvärr. Nu känner jag att jag inte vill utsätta dom för nya råttor, de blir stressade… Känner att det rätta nog är att avliva båda, men det känns samtidigt så hemskt. Snälla hjälp mig, så jobbigt beslut :(

Annons:
Em_
3/12/17, 10:53 PM
#1

Jag gjorde så med mina två sista möss. De var gamla och jag ville inte börja om med fler. När de ena blev sjuk fick de somna tillsammans. Omplacering av den sista musen kändes inte som ett alternativ, dels pga smittrisk och dels kändes det onödigt att stressa en gammal mus med flytt och nya kompisar. 

Jag tänker att med gamla djur är det inte ett måste att vänta tills de börjar må dåligt innan de får somna in. Vet man att de kommer börja tackla av om en inte allt för lång framtid och andra omständigheter talar för avlivning behöver det inte vara fel val. Tycker det är viktigare att våra djur får en så bra sista tid som möjligt även om det tiden blir lite kortare, istället för att de ska vänta ut sina sista månader under halvtaskiga förhållanden.


[AnimeV4]
3/12/17, 10:53 PM
#2

Inget jag själv har varit med om, men det låter som en god idé. Inte alls hemskt. Det skulle säkert bli en stress om det skulle göras försök med att introducera igen. Jag skulle ha låtit båda somna in. Jag beklagar🌺

Trixie&Lisa
3/13/17, 10:52 AM
#3

Jag tycker du resonerar sunt och rätt kring detta. Jag förstår att det är ett svårt och jobbigt beslut.

pellepojken
3/15/17, 4:58 PM
#4

Jag tycker inte det är ok att avliva ett djur om det är friskt o mår bra.

grreta
3/15/17, 5:52 PM
#5

För ett antal år sedan lät jag avliva mina två honor som då var 2år och fyra månader, när den ena fått en stor tumör. Den andra var frisk och jag hade innan resonerat så som du, men det kändes fel redan när veterinären hade satt in sprutan och då var det ju försent …  Har alltid ångrat att jag gjorde så.

Nu är jag i den situationen att mina två honor är 2 år och snart tre månader. Båda lite tröttare än förr men helt friska. Den här gången kommer jag att göra så när en av dem somnar in att jag  låter den kvarvarande leva klart sitt liv samtidigt som jag tänker maxa upp kontakt och närhet med henne för att  kompensera henne för hennes förlust av systern. Även om en människa inte kan ge henne lika mycket som en råttkompis så har hon i alla fall sitt liv och det känns värdefullt för mig.

minibini
3/19/17, 9:17 PM
#6

Jag hadde absolut avlivat båda de är gamla vilket betyder att den andra antagligen kommer att behöva somna in snart med det är inte värt den stressen som det blir för att sätta ihop med en ny råtta och de är flockdjur sp det är synd om den att leva själv, jag ser det som det ända rätta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: