Annons:
Etikettråttägare
Läst 486 ggr
zickan
2017-03-06 18:02

Kostnader

Det finns redan flera sådana här trådar med bra information. Men dessa trådar verkar va ett par år gamla. Nya saker dyker upp, nya kostnader sätts på vård. 
Vore kul med en ny tråd 🙂

Måste inte följa mallen men litet tips på vad man kan ha med.  Gärna skriva månadskostnader för sig och en egen del för allt annat. 
Men det som bör va med är antalet råttor man har som delar på kostnaderna. Och gärna även om man har råttungar under denna tid. Råttungar kan äta rätt mycket.

Mer engångs kostnader. Om man nu int byter bur osv. Och köper fler djur. 
Pris på råtta/orna
Inköpspris bur
Ev inredning
Ev försäkring. 

Lite då och då kostnader. Sånt man kanske inte köper varje månad, men gärna skaffar på sig nytt ibland. Sånt man ofta köper nytt när det går sönder. För vissa blir det mer andra mindre. 
Inredning, Filtar, Hängmattor, Bur, Transportbur, Matskålar, Vattenflaskor och liknande. 

Veterinärkostnader. Dessa går upp och ner hela tiden. En del år kan det va mycket för att ha lugnare andra år. Veterinärer tar olika. Blir dyrare att åka in på jourtider och behöva ta sig in snabbt när man inte har körkort, tåg/buss går inte så det bli. taxi. Kanske fått kastrera nån hane eller haft ohyra. 
En del väljer operera mer än andra. En del väljer att låta dom somna in när de börjar få problem med sina tumörer och annat. En del låter hormonrubbade/aggresiva djur somna in, en del kastrerar. I denna tråden dömmer vi inte vad folk beslutar. Så länge djuren fått vård. 

Vanliga utgifter. De mer månadskostnaderna.
Foder, Mat, Strö, Rengöringsmedel, Städsaker, Fleace/hängmattor och liknande.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
zickan
2017-03-06 19:03
#1

Har lite svårt att beräkna vad råttorna kostar. Jag har ingen jätte koll på vad jag köper. Är nått slut så fyller jag på. 

Har ofta runt 30-40 råttor. Just nu 32 egna råttor varav några som inte kommer va kvar så länge till. 6 råttor som kommit åter när de inte kunde stanna i sitt hem som ev kommer flytta om de hittar nått bra. Så just nu 38 råttor som delar på maten.

En månad på ren giss för mig. 500-2600:-

*Torrfoder (blandar själv): ca 10-15kr kg, kanske 20-30 kg/mån = 2-500:-
*Bensin till kompis, ev frakt: Kanske 0-300:-
*Färskmat & liknande. Ger inte varje dag om det inte är ungar/gamlingar eller nån som behöver äta mer lätt ätlig mat. Summan varierar på rea, vad man får gratis osv. Skulle gissa 3-500:-
* Tillskott - kanske 0-200:-
* Strö  - 0-300:- (stora säckar som brukar räcka mer än en månad)
* Fleace/tyg/handdukar/borris mattor -  0-500:-
* Rengörningsmedel, tvättmedel, trasor osv - 0-300:-

_________________________
Råttor ca 0-350 kr /styck
Föder upp själv kostar bara mat och allt runt så de är inte gratis men ändå 0:- i inköp. Tar emot omplaceringar 0-300:-/styck, Köper från uppfödare 0-350:-/styck
Importerar råttor ibland. Summan är alltid olika på vad bensin, rese ersättning, egen resa, ev transportbur, ev tillstånd osv kostar. Billigaste  med råtta och resa har nog legat runt 200:- dyraste mer upp mot 2000:- per styck. 

Mina standard burar jag har just nu.
3 * Royal suite 95 (alla köpta beg): ca 4500:-
Alla tre är nästan helt ommålade: Ca 1500:-

Nuvarande extra burar (bebis, sjukbur osv)
Furret tower: 1500:- (till salu)
Smal hög fågelvoljär: 0:- (till salu)
2* Savic zeno: 1000:-
2* helsvarta lite större hamsterburar: 500:- (skall säljas)
1* Större lägre hamsterbur nästan helt ny: 75:- (köptes i dag på loppis)
5 * Stora duna burar: Kostat 0-300:-/ Styck. Skall slängas och säljas av.

Transportburar, mkt kortvariga burar, parningsbur osv
* Diverse transportburar (ca 12 stycken): 0-200kr/st
* 5-7 mindre duna buren: 0-250:-/styck
* 4 hamsterburar, Saknas 1 cm på längden för att va lagliga. Ändå för små till långtidsboende men toppen till utställning/transport/parning. 150-250:-/Syck

Försökte räkna ut inredningen jag har nu inne i mina burar. Sånt man köper på sig mer efter hand och byter ut. 
Honornas stora bur utöver de 3 hyllplan som ingått. 3 amplar, 3 större korgar, 2 mellan korgar, 2 fågelbad i metall, 3 toaletter. 4 hus. 2 rör. 1 stor papegoj repleksak. 2 stora glasflaskor vatten. 1 stor matskål. 2 stuprör. Hängmattor. 
Inköpspris för allt där mycket är ikea/egen pyssle/rea/loppis: ca 500-700:-

Hanarnas stora bur utöver de 3 hyllplan som ingått.
2 sputnick, 4 toalådor, 4 rör, 2 metall fågelbad. 2 stora gröna ikea hållare. 2 rör, 3 stora korgar, 1 mellan korg, 2 stora glasflaskor, 2 matskålar, 2 papegjoj klätter rep. 2 stuprör.  4 hus. Hängmattor. 
Inköpspris för allt där mycket är ikea/egen pyssle/rea/loppis: ca 1000:-

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: