Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 910 ggr
lojjtojj
2017-02-17 14:43

Gamla råttans beteende

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag och min sambo har en fin liten flock honor som nu är 7 stycken. Alla fungerar jättebra ihop, bits aldrig, spralliga och glada. Vår äldsta dam har börjat närma sig 4e eller 5e året nu. (Vi vet inte exakt för när min sambo tog emot henne och hennes bortgångna syskon för omplacering tror han att de var ca 2 år gamla men visste inte riktigt). Hur som helst, hon har verkligen varit den bästa "flockmamman" för våra nya råttor. Hon har aldrig bitits, har alltid varit lugn och jättekärleksfull. Men den senaste månaden har hon verkligen blivit risig, hon sover mest, går bara upp för att äta och dricka. Tar man ut henne med de andra hoppar hon bara in igen. (Förut kunde hon springa runt i lägenheten i timmar). Och nu har vi även upptäckt en liten tumör på en av hennes juver vid bakbenet. Så åldern börjar verkligen tala för sig och vi vet att det snart är dags för henne att joina sitt syskon i råtthimlen. Dock idag, jag skulle kolla till henne hur hon mådde, klappade henne på huvet som jag brukar och vips så hugger hon tag i mitt finger (väldigt hårt!). Så till min fråga, förutom att hennes kapacitet är försämrad i övrigt, är det normalt att de ändrar beteenden så drastiskt när de blir gamla? Är det vanligt att de går från att aldrig bitas till att plötsligt börja bitas?

Annons:
Virkan
2017-02-18 12:23
#1

Hon kanske har fått sämre syn och blev överraskad när du klappade henne på huvudet? Eller så kanske hon har ont någonstans o vill bli lämnad ifred? :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

lojjtojj
2017-02-18 12:42
#2

Jo jag har misstänkt det just att hon vill bli lämnad ifred för att hon mår dåligt. När sambon kom hem och skulle klappa henne högg hon efter honom också. Så jag funderar på om tumören kanske har börjat göra ont på henne? Hennes syskon som fick en jättestor tumör betedde sig aldrig så men hennes tumör växte bara utåt. Men våran dam vi har kvar nu, hennes tumör verkar växa inåt men vet inte säkert. Kanske den klämmer åt på organ osv som gör att hon får ont?

Honestyisdead
2017-02-18 16:16
#3

Jag råder er till att avliva snarast.  Tyvärr :(

Verkar väldigt tydligt att det är dags.

lojjtojj
2017-02-18 22:48
#4

Okej, ja då är det som vi trodde då att det är så akut :( Så jobbigt bara vi tog bort hennes syster för ca 2 månader sedan :( man vill ju va helt säker innan också va väl mer därför jag kolla det där med beteendet.. usch :((

Upp till toppen
Annons: