Annons:
Etikettråttägare
Läst 1119 ggr
tovelinnea
2017-02-14 21:37

vad gör jag om råttan kissar på min hand?

Nyligen blivit rått-ägare för första gången! De är tre månader gamla och de är inte vana vid händer, men dessa veckor har gått väldigt bra. De har slutat naffsa på händerna och slickar de nu istället. 

Men till min fråga, som jag misstänker handlar om dominans(?). Den ena hanen(som är mer tillgiven än den andra) har en förmåga att först slickar han handen men kliver över den på ett sätt och skvätter kiss.  Vad kan jag göra i den situationen? De har blivit väldigt duktiga med att gå på lådan, men när de ska kissa så gör de oftast det på kanten. Är det typiskt att hanar gör så?

Annons:
molam
2017-02-14 22:31
#1

Är också första gångs råttägare ^^ Och jag har fått höra att när dom kissar på din han betyder det att dom gillar dig, så att man ska bli Lycklig när dom skvätter på en xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

zemlathebunny
2017-02-14 22:50
#2

Om jag var du skulle jag nog först och främst tvätta handen, haha😃

MoaL
2017-02-14 23:12
#3

Det där är typiskt hanar, att småskvätta när de går över något. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

tovelinnea
2017-02-15 07:18
#4

Haha! Jag tvättar händerna sen. Men kan de ha med revir att göra?, att jag är hans revir?. Den andra råttan gör inte alls på det viset.. :-)

komigentam
2017-02-15 14:36
#5

Skulle också tvättat händerna samt acceptera att råttor gör så.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

tötenöten
2017-02-15 18:03
#6

Råttor gör så, dock inte alla. Sker hos både honor och hanar och oberoende på rang och hur råttan beter sig i övrigt (enligt mina upplevelser). Helt enkelt bara ett sätt att visa att de gillar dig, min absolut snällaste råtta här hemma kissar på mig hela tiden, nåt jag har fått vänja mig med och han har aldrig varit det minsta aggressiv mot mig :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Annons:
tovelinnea
2017-02-16 08:19
#7

Tack för era svar! 🐀

Petsloves
2017-02-23 17:28
#8

Manbkan ställa en sten i buren( absolut inte transportburen) då kan dom kissa på den för att markera revir. Mina råttor kissade lite på mig i början men sedan gossade dom bara med en:)

Upp till toppen
Annons: