Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 1149 ggr
TheCottonCandy
2017-02-04 20:54

Furet Tower VS Savic Royal suite XL

Jag har en Furet Tower och är trött på att den är svårstädad samt att det är svårt att nå överallt i buren. Därför har jag funderat på att införskaffa En Savic Royal Suite XL eller 95 double. Vill ni som har erfarenhet av burarna skriva för- och nackdelar samt vilken ni föredrar? :)

Annons:
Trixie&Lisa
2017-02-14 10:03
#1

Hej, jag har endast erfarenhet av Savic 95 double. Jag är väldigt nöjd med den. Lätt att städa då botten och hyllplan går att ta ut så att man kan skrubba dem ordentligt. Jätteskönt med stora dörrar som öppnar upp hela buren så att det är lätt att nå överallt.  Det enda som är lite störande är att det lätt kommer ut bottenströ när råttorna springer runt.

[WhileWeSleep]
2017-02-14 15:23
#2

Fördel FT:
*Bra bottenlådor som går att fylla med strö utan att det flyger ut ur buren. Bra yta och höjd.
* Går att plocka isär så att hela buren går att skölja av i duschen utan problem. 

Nackdel FT:
*Svårt att inreda om man har problem med rygg eller om man helt enkelt har svårt att nå. 
* Går ej hänga saker i taket på undre våningen. 
*Inte 100% rymningssäker om man har råttor som gnager sönder bottenlådan (vilket jag inte själv haft problem med)

Fördel RS:
*Du når hela buren utan problem, bra bottenyta och höjd. 
*Hyllorna som följer med går att bara plocka ut och rengöra hur lätt som helst. 

Nackdel RS:
* Bottenlådorna är inte särskilt djupa så att ströet flyger ut, så antingen accepterar man läget eller får fixa egna lådor. 
* Min går inte rulla in i duschen så får rengöra gallret på plats (och tror det finns en viss risk för rost då bara ytan verkar behandlad)

Gillar båda burarna, men föredrar RS just för att den går att öppna helt på framsidan. Min rygg skulle inte fixa annat.

Trixie&Lisa
2017-02-16 14:06
#3

Våra rått-tjejer har gnagt sönder hörnen på bottnarna. Är det någon som vet om det går att köpa nya när det blir för sönderbitna eller känns svåra att få rena.

komigentam
2017-02-16 19:47
#4

FT: 

Höga bottnar (så man kan ha strö)
Roliga saker medföljer (bl.a. rören)
Enorm
Lätt att montera ner

-
Inget galler på nedanvåningen i taket
Konstig form 
Stora luckor men inte tillräckligt för min del 

RS95 


  • Enorma luckor
    Stor bur 
    Lås på dörrarna

-
Dåliga bottnar (strö kommer trilla ut)
Ful färg (enligt mig, sorry)

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Trixie&Lisa
2017-03-27 08:59
#5

Ni som har eller haft FT. Går den lätt att montera ner så att man kan transportera den i en bil? Jag funderar på att köpa en FT att ha när vi behöver lämna bort råttorna för passning när vi är på semester. RS95 är ju inte direkt lätt att montera ner…

tanglytails
2017-03-29 20:27
#6

#5 Det tycker jag absolut!
En Furet XL kanske är ett alternativ annars? Är en halv FT.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
Upp till toppen
Annons: