Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 932 ggr
horley
2017-01-24 00:06

Stort sår på ryggen.

Hej!

Jag har haft mina tre råttor nu i snart tre månader. Igår så bråkade två av dem rätt rejält i buren för första gången. 

Upptäckte precis att en av stackarna har ett stort sår på ryggen.  

Bifogar en bild på det här: http://i.imgur.com/zaDdezY.jpg

Vet inte riktigt hur jag skall hantera detta, hur förhindrar jag detta i framtiden? Hur allvarligt är det? Det är en stor hård skorpa över såret nu, är det ändå en bra idé att desinfektera det med sprit?

Annons:
AnneKos
2017-01-26 01:07
#1

Har fyra tjejer och två av dom började slåss, och en tid senare fick peanut en knuta på ryggen. Sen fick hon en till, och efter två dagar kunde man känna små sårskorpor på knölarna, och jag förstod att det var från ett bett. Man kunde "flytta" runt på knölarna. Jag övervakade, beredd på att åka till veterinären, men så blev knölarna mindre. Det var bara varfyllda bölder. Peanuts syster pickel tvättade hennes sår när bölderna spräckts. Det var ett öppet sår ett tag där efter, men pickel skötte peanut så bra att det inte syns något idag Men är du väldigt orolig så åk till veterinär, eller iaf ring in och kolla vad du kan göra hemma! Man kan tex köpa jodopax på Apoteket, det är lite snällare än att hälla sprit på. Bara dutta på med lite bomull Är råttorna uppväxta tillsammans? Sen kanske det är så att dom håller på att lägga upp rangordningen. Det kan bli ganska vilt.

[WhileWeSleep]
2017-01-28 23:01
#2

Hur gamla är dom? 
När det blir såna sår brukar jag sära dom från varandra. Brukar då också även överväga kastrering beroende på råttornas ålder.

I övrigt brukar det läka bra av sig själv, men man får förstås hålla koll.

Upp till toppen
Annons: