Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 647 ggr
Chinesecrestedlover
1/21/17, 8:17 PM

Lite nya råttiga funderingar :-) Hälsa, kön m.m.

Hej!

Jag har tyvärr fortfarande inte skaffat nya rådisar (saknar mina boys som jag hade i början av 2000 talet…suck…)… var nära där ett tag, men diverse omständigheter har gjort att det skjutits upp igen och jag tvingas fortsätta att sitta och "dregla" över ursöta filmer på youtube😍.  

Som vanligt pluppar det upp nya funderingar, tankar och frågor med jämna mellanrum och nu har hälsa och veterinärvård upptagit mina tankar en bra stund, så tänkte fråga här för att förhoppningsvis få lite klarhet😃

Jag har ju haft hanar innan, så har tänkt skaffa honor, när det nu blir läge för råttisar igen (hoppas på snart för jag spricker av längtan och saknad efter små långsvansade gullungar)… men sen har jag sett massa råtthonor på youtube och läst en hel del om det… att de oftare drabbas av tumörer alltså… och då blir jag tveksam. Jag vill ju ha friska råttor som jag slipper bosätta mig hos veterinären med liksom… Så vad är era erfarenheter kring hälsa och sjukdom hos de små? Skillnader mellan könen som ni tänkt på (gällande hälsa alltså)?  Ska man försäkra? Bästa bolag i så fall? Vad kan veterinärvård hamna på ex. operation av tumör och hur brukar prognosen sen se ut för en sån råtta? m.m. 

Nu har jag fast jag trodde att jag var hundra % säker på att det blir en flock töser (när det nu blir av) börjat tveka och fundera kring ett gäng pojkar igen… ??? Hjälp… Tänkt mig 4 töser men nu blir jag lite tveksam… kanske 3-4 pojkar i stället???🤔

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
AmandaBlom
1/25/17, 1:44 PM
#1

Hej! Jag har 4 st honor,2 på ett år och dom andra är 5 månader. Dom säger att honor ska ha lättare att få tumörer och hormon problem,med mina har jag aldrig haft problem med något sånt och dom är friska små töser. Men det finns ju både för och nackdelar med både honor och hanar,om du har haft hanar förut och trivdes med dom så kanske det är vad du ska skaffa igen?:) Och OM honorna nu skulle få tumör eller något sådant och behöver operation så kommer veterinär räkningen att bli väldigt dyr kan jag säga … så om du inte har ekonomin till det UTIFALL att något sånt skulle hända så kanske det är smartare med hanar? Lycka till!

Meeriv
2/7/17, 9:55 PM
#2

2/4 av mina råttor dog pga tumörer tyvärr :( de blev bara runt 1 år vardera

Chinesecrestedlover
2/7/17, 11:39 PM
#3

Hej och tack för svar!

#1 Jag trivdes såklart med mina goa pojkar, men skulle gärna testa att ha honor också, just för att de sägs vara så pass olika t.ex. att honor ska vara livligare och lukta mindre och att de är mindre i storlek m.m.  

Självklart kan veterinär bli dyrt (tro mig jag vet, levde med en multisjuk hund i 10 år, han (Cain) fick avlivas i somras 😭 (10,5 år gammal) p.g.a. att han akut fick ännu en grej och denna gång fanns inget att göra). Vissa gånger kostade det 8-10 000 kr på en dag för honom. Nu ville jag höra vad det kan kosta för just en råtta med en sån operation (tumör) och huruvida dessa råttor sedan brukar må bra efteråt eller om de brukar drabbas av ytterligare tumörer m.m.

Har visserligen inte världens bästa ekonomi då jag är sjukskriven på 50% (p.g.a. skada), men det betyder absolut inte att mina djur inte får den veterinärvård och mat etc. de behöver (krisar det så har jag dessutom föräldrar som alltid ställer upp). Det finns dock en positiv grej med att jag är sjukskriven och det är att jag är hemma väldigt mycket och kan spendera mycket tid med mina fyrbenta vänner 😉

Nu var det dock inte därför jag frågade, utanför att jag självklart vill ha så friska djur som möjligt, för att det är jobbigt att leva med sjuka djur (för all oro som följer med detta m.m.). Det var det jag menade med att jag "inte vill bosätta mig hos veterinären", det kändes ibland som det med Cain, jag oroade mig under hela hans liv för diverse sjukdomar/skador och problem. Det är ju roligare att leva med friska djur omkring  sig, som Sookie och Ianto t.ex. (mina hundar), än att behöva se sitt älskade djur drabbas av både det ena och det andra, oavsett om det är en råtta eller en hund. 

#2 Det var väldigt tråkigt att höra, jag beklagar ❤️ Var det honor eller hanar du hade? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Meeriv
2/9/17, 7:57 AM
#4

Jag hade honor :)

Upp till toppen
Annons: