Annons:
Etikettråttägare
Läst 1434 ggr
Natsumix
1/16/17, 10:56 PM

Råttuppfödare

När man läser på råttor iFokus så verkar det ganska lätt att skaffa råtta hos uppfödare :/ men jag har letat efter typ varje uppfödare i min län, och i nästan alla fall är alla i kullen tingade, och så är det en jätte stor kö. Och det är ju oftast så att dom bekanta får råttungar först. . Min sista utväg till att skaffa råttor är djuraffär…villket jag verkligen inte vill eftersom att jag vet riskerna man kan få av djuraffärsråttor och det hemska som pågår hos grossister. Men då undrar jag, hur i helsike ska man få tag på råttor då? jag är medveten om omplacerings råttor, fast jag vill ju helst börja med unga råttor, eftersom att det är min första gång.

Annons:
Trixie&Lisa
1/17/17, 10:32 AM
#1

Ohh vad jag känner igen mig! Vi försökte, men tillsist köpte vi via djuraffär. Vet inte om vi har haft ovanlig tur - men våra råttor är helt fantastiska. Ingen aggressivitet utan bara helt underbara.

Virkan
1/17/17, 11:04 AM
#2

På blocket brukar det läggas upp kullar då och då. Just nu finns det en i Västerås och en i Karlstad :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Natsumix
1/17/17, 12:38 PM
#3

#2 vart då? har redan kollat på blocket och har inte hittat nåt

Virkan
1/17/17, 2:45 PM
#4

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Natsumix
1/17/17, 3:45 PM
#5

#4 :) tack för hjälpen. Men tyvvär bor jag i stockholm. Jag får väl leta lite till och förhoppningsvist hittar jag något

tötenöten
1/17/17, 6:01 PM
#6

#5 Eskilstuna är dock inte långt ifrån Stockholm alls, går tåg dit flera gånger dagligen. :) Man måste vara villig att offra lite tid och pengar för att inte stötta djurmisshandeln som är djuraffärer.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Annons:
Natsumix
1/17/17, 6:16 PM
#7

#6 jag vet, men jag är inte ett så jätte stort fan av dubbel rex och nakenråttor pga att jag har hört att dom kan vara extra känsliga. Men jag kommer nog fortsätta leta tills jag hittar nånting

komigentam
1/17/17, 8:37 PM
#8

Det finns transporthjälp att få, ibland får man annars åka en bit. Det kan ta tid att få råttor & ofta får man leta utanför sitt län. Speciellt uppe i Norrland osv. är där färre uppfödare. (kanske t.o.m inga i dagsläget)

Mitt tips är att ist gå in på facebook, gå med i råttgrupper (ex. råttannonser, råttor till salu/omplacering, råttorna, råttboet osv) där ni kan nå uppfödare, köpare osv.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

zickan
1/18/17, 12:50 PM
#9

Hade just en från Hudiksvall som hämtade två råttungar i Västerås.  Tyvärr är det ont om vettiga uppfödare i Sverige. Och många uppfödare som finns tar väldigt få kullar om ens nån kull varje år
Period vis på hur intresserade folk är för råttor. Just nu verkar det va högtryck på råttor. Jag har runt 10 meddelanden från nya intresserade jag inte ens hunnit läsa. Haft två kullar nu i december som jag knappt han säga var födda innan jag fick fullt i inkorgen av folk som är intresserade. 

Så tyvärr verkar det va lite svårt att hitta nått leverans klart just nu som är fria. Man får nog kontakta runt lite och kolla på hur det ser ut.
Som det ser ut åt Västerås hållet så är det en parning gjort till här. Försöker igen att få vidare Pirat innan hon blir för gammal. Parningen har blivit av men vet inte om den tagit ännu. Dock är det många som hört av sig, så svårt säga nu om nån kommer finnas att söka hem. 
Samma hane som dejtade Pirat sitter nu med Sjörå som ägs av Nezumis råttor i karlstad. Så det kan va en kull väntad inom 3-5 veckor i Karlstad.

Har en hona från Danmark jag skall åka till Stockholm med för en parning med hane jag har på foder där. Samtidigt är planen att min kompis som har Flingans/Frozens rattery. Att ha sin första råttkull på en hona hon har på foder från mig. Med en annan hane jag har på foder hos ett annat par i Stockholm. Den kullen har jag inte lagt ut ännu. Då jag inte helt vet när jag kan komma till Stockholm. 
Men honan måste paras innan april. Sedan är hon för gammal för sin första kull. 
Min kull som planeras kommer bli marten, siames, eventuellt chans på himalayan. Velveteen, slät, Harley, Harley velveteen. Toppörade. 
Flingan/Frozens planerade kull lär bli marten och siames. Eventuellt velveteen beroende på vilken av två bröder som används. Eventuellt dumbo. 
Blir andra kullen också av som kommer födas hos Flingan/frozens. på en annan hona hon har på foder från mig. Så är det troligen svart, russian blue som blir. Troligen otecknat och eubk. Toppörat. 

Sedan kanske Ladugårdens har råttungar. Hallstavik. Vet att hon är dålig på att annonsera om sina kullar även om hon sitter med redan leverans klara ungar. Så värt att skicka ett meddelande. Enklast är ringa via telefonnumret på hemsidan eller pm på fb gruppen ladugårdens. 

Stockholm har du Lin's som planerar en andra kull. Vet dock inte riktigt när den sker eller om hon tar in nån intresse på den kullen. 
Kortnos finns också i stockholm. Ingen koll alls på hur hon har det med kullar. Men aktiv igen efter en paus. Samma med Katoz. också tillbaka efter att ha haft en liten paus på råttuppfödningen. 
Kattvikens håller också till i Stockholm. 
Men tror de är de ende som är aktiva och kvar i Stockholm. 

Verra finns lite utanför Stockholm. Hennes sambo brukar jobba i storstan och kan ibland hjälpa till med transport. Samma med Arinella's inte så långt till Bettna/Flen från sthlm. 

Hörde även att Limelli's planerade nått snart. Gävle.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Natsumix
1/18/17, 3:15 PM
#10

#9 vi hade hört talats om linn men hon skulke vara upptagen hela våren

[WhileWeSleep]
1/28/17, 11:20 PM
#11

Det kan vara lite knepigt om man inte haft kontakt med någon innan men ge inte upp. Få god kontakt med någon uppfödare du tycker är vettig, eller gärna några för man vet aldrig hur det går med planerna.

Bor i Norrbotten så jag vet att det kan vara knepigt. Upplever att det är lättare att få tag i hanar också, men vet inte om det bara är jag som upplevt det. 

Men transport brukar gå att lösa ibland 🙂

fiffiluren
1/30/17, 11:42 AM
#12

Exakt det här inlägget tänkte jag också skriva. Hopplöst å hitta ungar. Men har slängt iväg ett par meddelanden nu och hoppas på svar

zickan
1/31/17, 12:06 AM
#13

#11 Den är väldigt olika. Går i perioder på vad folk vill ha för kön. Och det könet folk vill ha brukar alltid födas minst av. Hade nyss flest som sökte honor men fick en kull på 2 honor och 10 hanar haha. Svårare delen att planera. 
Uppfattar det även att vara högtryck efter råttor just nu. Också något som går i vågor. 

Lite hjälpande hand så tog jag en snabb runda över fb/hemsidor som jag kom på. De mer nyaste har jag sämre koll på och troligen missat få med. Och alla skriver inte ut, så enklast är att kontakta och fråga. 

* Nezumi's har en parning igång nu. Men verkar va många som hört av sig. 
* Frozen/Flingans lutar åt att ha sin första parning inom kort. Jag som dragit ut på tiden som virrat lite för honan att komma till hanen. 
* Zickan's har gjort en parning men ser inte ut som den honan verkar kunna gå att få vidare. Försöker även få en hona från Västerås till Sthlm på parning. 
* Lin's har planerad parning på gång. 
* Katoz har en nyfödd kull nu, men få födda så troligen redan hem till dom.
* Kattvikens verkar precis ha en kull och kanske har nån hane kvar. Ser ingen text om nån mer kommande planering just nu.
* Lyckan's har jag inte sett nån kommande planering på fb sidan eller hemsidan. Så vet inte hur det ser ut där heller. 
* Ladugårdens ser ut att ha 3 hanar som söker hem. Vet inte hur hon har det planerat med kommande parningar. Ser inget på fb sidan. 
* Verras har två kullar födda i Januari. Vet inte hur hon har det med antal eller vad som söker hem. 
* Arinella's skriver ut på fb att en hona har gått upp 50 gram. Vet inte om det är en bebis mage som växer. 
* Limelli's har jag hört lite lösa rykten om att de planerar kull. Men vet inte mer än så.
* Neon ratz har gått ut med två kullar på gång. 
* Vintaz ser ut att ha en parning på gång nu. 
* Amanitas har jag inte sett nån kommande planering på alls.  
* Glamråttan ser jag inte heller nån planering för kommande tid.
* Sockerråttan  har jag inte heller sett nått nytt planerat. 
* Ninetails fick bara en i sin planerade kull, vet inte om de har mer på gång. 
* Oddpaws har tre kullplaner för början av detta året uppe på sin hemsida.
* Lejonhjärta har ingen kullplan uppe på hemsidan, 
* Pippilotta håller mest på med fb och sluten grupp så ingen koll på vad som planeras där.
* Fourpaws ser ut att ha en parning gjord nyligen. 
* Porlamerkens hade en kull plan under vintern 2016.  Vet inte om den blev av eller kanske blev gjord senare. Om nån är kvar eller inte. Nya planer står inte.

Bara de jag på rak arm kommer på nu om är relativt aktiva. Vet det är nån mer som har kull på gång. Men inte koll på alla, glömmer av och svårt med vem som är vem av de nya.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
zickan
1/31/17, 12:08 AM
#14

Och jag har även 3 honor på snart 1 år som kan eventuellt släppas tillsammans till rätt hem. 

Samt att inte glömma kolla in till råtthjälpen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Metalhead93
1/31/17, 6:50 AM
#15

Jag vet att Porlamarkens har en kull planerat till våren/sommaren där jag ska köpa mina första råttor :) Det är helt värdelöst att vänta så länge på de små liven men det bästa är ju att man har gott om tid att köpa bur och inreda, kolla upp veterinär i närheten, kolla upp försäkring (om man nu ska ha det) och sätta sig in i vilken mat man ska ge :) Hoppas att det släpper och du får tag i dina råttor snart.

Natsumix
2/1/17, 12:32 PM
#16

tack för alla svar!

[WhileWeSleep]
2/3/17, 3:15 PM
#17

Fick just upp två från Jönköping. Fick åka 2 timmar med buss för att hämta men något närmare än att åka till Jönköping i alla fall haha.

Finns ju djurtransportsgrupper både här och på FB.  

Så det finns alltid hopp att hitta ^^ 

#13 Haha ja det är väl lite typiskt att det blir många hanar då.

Grodan
2/6/17, 9:01 PM
#18

zickan har koll… 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
2/7/17, 1:19 AM
#19

#18 Zickan har en lista uppfödarnamn och internet 😎.
Tog mig lite över en timme att leta upp hemsidor och fb sidor efter aktiv information om de jag kunde komma på just då. 

Min hona som jag försökt få vidare verkar inte bli dräktig. Så den planerade kullen ser inte ut att bli av. 
Men nu är Alenya's Pilgrim, himalayan velveteen i Stockholm och kommer dejta Zickan's Valentine, Marten european berkshire. 
Väntas Marten, siames och troligen burmes i slät, velveteen, harley, harley velveteen. Även satin kan dyka upp. Risk för european berkshire och irish. 
Flera som visat intresse på dessa, inte lovat nån och vet inte hur många som ännu är intresserade. Vill först som vanligt se vad som föds.

Dök även upp en ny planerad parning. Såg av en slump släkten bakom en hane som sitter hos en jag skall besöka i morgon. En släkt jag kan en hel del om på flera håll. En släkt del från mig och en annan del jag haft men inte själv fick vidare för hanen sköt blankt. Vet en hel del om det bakom den hanen och nått jag gärna vill ha. Hade räknat bort att få vidare Zickan's blondinbella på en planerad kull då jag inte hittat nån passande hane. Nu damp det ner en mycket passande hane precis innan hon hunnit bli för gammal. 
Hon är en black eyed golden agouti marten velveteen. Edvin är tyvärr wheaten burmes marten. Försökt hålla mig ifrån burmes varianterna, men nu blir det en liten avstickare. 
Inte direkt kollat upp vad som väntas. Men snabb överblick säger lite regnbågs kull inom främst pointat. Mest troligt Agouti marten, Agouti point siames, wheaten burmes. Och ett par av varianterna kommer va golden. Minimal chans på opointad golden/honey. Bör även kunna bli marten, burmes och seal point siames. 
Slät. Velveteen, dumbo, dumbobärare.

Honan som sitter på foder hos Flingans/frozens är också på dejt i stockholm nu. Uppfödaren bor i Köping. Zickan's hjärta, black eyed marten och Zickan's Bulldozer, black eyed golden siames rex.
Samma hem har även en till kull plan på gång. Så det lutar åt 3-4 födda kullar i Västmanland nu om ca 3-6 veckor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
2/7/17, 11:09 PM
#20

#19 Råttbebisboom hos zickans, bra då skickar jag alla dit.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: