Annons:
Etikettoff-topic
Läst 476 ggr
zickan
2017-01-11 19:57

England, eu eller inte?

Lite fundersam om nån hört på exakt när Storbritannien kommer träda ut ur Eu helt och när det kommer nya regler för resa med djur över gränsen? Jag har hört rykte om att det är december 2018 som just nu verkar gälla.

Nån som vet på hur det kommer bli med resa av djur från och till Storbritannien. Kanske nån som läst eller hört om Storbritannien kommer gå över från Eu till att iaf vara ett tredjeland med Eu villkor?

Försökt luska lite men ännu inte hittat konkret hur det kan bli i framtiden när de vä lämnat Eu.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
landsbygdsbo
2017-01-11 20:26
#1

England har väl redan idag speciella regler för införsel av däggdjur från resten av EU.  Man har väl varken dvärgbandmask eller Rabies och har därför rätt att stoppa djur från EU.

Rabies går ju att vaccinera mot och kan införas i ett djurs pass o chipp. Men dvärgbandmask är det värre med.

Sannolikt kommer man att behålla eller tom skärpa regelverket oavsett om man förblir EU-medlem.

zickan
2017-01-11 20:53
#2

Som skrivet är det inte bara England jag undrar över utan Storbritannien.  Fått för mig att Storbritannien innebär England, Nordirland, Skottland, Wales. 

Och nej Storbritannien har inga egna regler idag för djur som jag känner till. Råttor har ungefär samma regler som import till Sverige från deras håll.  Samma med hund, katt, iller. 
De kör samma regler som det mesta nuvarande inom Eu med en del undantag och dessa är listade. Där det kan va lite mer olikheter är olika inhemska arter, citelistade, utrotningshotade och förbjudna.  
Även länder med Eu villkor är rätt lika som de läder inom Eu. Med ett par ytterst få länder som har lite annorlunda krav. Ett är Norge.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

landsbygdsbo
2017-01-11 21:01
#3
  • Djuret ska vara id-märkt 
  • Djuret ska ha en giltig vaccination mot rabies
  • Hundar som reser till Storbritannien, Irland, Finland och Malta ska avmaskas mot rävens dvärgbandmask
  • Djuret ska ha EU-pass för sällskapsdjur

Gäller för GB

Avmaskning gäller inte längre för hundar till Sverige..

zickan
2017-01-11 21:26
#4

#3 Vet inte riktigt var du vill komma med det inlägget. Tack för att du uppdaterar med det jag redan vet. Dvs det jag redan skrivit ovanför ditt inlägg. 
Det du listade är ju precis de fullt vanliga Eu reglerna som gäller idag  för både Storbritannien som Sverige ett ungefär. Nån minimal skillnad finns det som att hundar inte kräver avmaskning till Sverige. 
Dock nu är det ett råttforum och mest råttor jag är intresserad över att veta om hur det kommer bli i framtiden. Inte hur det är nu för det vet jag redan och det står mycket tydligt överallt. 
Har haft råttor från england, holland, tyskland, tjeckien, polen, finland, norge, danmark osv. Även importerat annat från storbritannien. Spelar dock ingen roll. Inte den redan tydliga informationen jag söker efter. Utan om nån hört om hur det eventuellt kommer bli efter Storbritannien träder ur Eu. 

Uppdaterar igen det jag redan skrivit i tråden. 
Och nej Storbritannien har inga egna regler idag för djur som jag känner till. Råttor har ungefär samma regler som import till Sverige från deras håll.  Samma med hund, katt, iller. 
De kör samma regler som det mesta nuvarande inom Eu med en del undantag och dessa är listade. Där det kan va lite mer olikheter är olika inhemska arter, citelistade, utrotningshotade och förbjudna.  
Även länder med Eu villkor är rätt lika som de läder inom Eu. Med ett par ytterst få länder som har lite annorlunda krav. Ett är Norge.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: