Mat och dryck

Portionsstorlek?

2017-01-11 03:37 #0 av: mirwnr

Hej jag ska skaffa 3 åttor strax och är lite osäker på hur stora portioner dem ska få... finns det någonstans jag kan läsa om det eller så?

Anmäl
2017-01-11 10:20 #1 av: Trixie&Lisa

Hej, vi frågade i zooaffären där vi köpte våra råttor. De sa 0,5dl torrfoder per råtta och dag när de är små och sedan öka upp till 1dl. Nu när vi har ahft dem ett tag så känns den informationen ganska onödig. Nu ser vi bara till att de har torrfoder tillgängligt hela tiden så får de äta de som de behöver. Det funkar fint.

Anmäl
2017-01-11 19:44 #2 av: komigentam

Häll upp en mängd i en skål, se hur mycket som försvinner så får du svaret. :) Råttor är individer & sånt kan variera en hel del samt beror på antal råttor, ålder osv osv. 

Anmäl
2017-01-12 14:35 #3 av: AmandaBlom

Jag har hört att man ska gå efter storleken på deras huvud,alltså lika mycket mat som storleken på råttans huvud .. vet själv inte om det stämmer haha! Själv lägger jag bara in en lagom portion mat och låter dom äta sig mätta,finns många videos på youtube om råttans diet som du kan kolla på:)

Anmäl
2017-01-12 15:41 #4 av: komigentam

Dock ska man vara källkritisk. Där är massa skit som cirkulerar på YT. Bl.a. att råttor ska ha hjul.. 

Anmäl
2017-01-20 19:20 #5 av: Alwyn

#3 nu tänker du på färskfoder. Vet inte om det va det eller torrfoder som ts menade.

Anmäl
2017-01-22 03:49 #6 av: zickan

Torrfoder skall alltid så framme. Färskmat är lite individuellt. Svårt att beräkna helt utan att veta mer exakt vad du ger för mat. Även inom torrfoder finns det mer och mindre mättande. Och har de alltid torrfoder framme så beror det lite på när man ger färskmaten på dagen. Om de får efter de varit vakna en tid och hunnit äta torrfoder innan. Eller om de får färskmat precis när de vaknar och det är första dom äter. Samt vad det är för färskmat. Hur mättande den är osv.
Hur aktiv råttorna är, deras genetiska kroppsbyggnad (storlek, muskulatur, fettma osv) och även kön kan spela in en del. 
Vissa dagar kan de även äta mer andra mindre. Precis som med oss människor är det väldigt varierande. 

Torrfodret är den viktigaste delen. Färskmaten bör inte va så mycket att de kan leva på den en hel dag. ge mindre mängd eller ta ut skålen efter 1-2 timmar.

zickans.com 

Värd på RåttorExotiskadjur

Anmäl
2017-01-23 09:48 #7 av: Trixie&Lisa

Zickan,

hur mycket ska en honråtta väga på ett ungefär? Våra två väger 280g respektive 310g och är 4 månader gamla. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.