Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 908 ggr
[TetZ]
1/9/17, 9:35 PM

Ej handtama

Tar det från början så alla hänger med. Har nyss köpt två jättesöta råtthonor av en kille som har misskött dessa underbara djur något fruktansvärt. 😕 Han sa att dom va väldigt bitiga,  bråkade ofta och inte alls handtama, förmodligen pga att han nog blivit biten och sedan inte vågat ta i dom. Fick dessutom skura buren jag fick med i minst 1,5 timme då den var riktigt snuskig då han inte städat åt dom på väldigt länge vilket han dessutom själv sa. Dom är köpt på en djuraffär och enligt killen jag köpte dom av så är dom ca 6 månader gamla. 

Dom är lite runda, nafsar så fort man sätter fingret mot gallret eller sätter in handen i buren och går knappt ta upp utan panik och motstånd men dom har aldrig bråkat som killen påstod. Även väldigt panikslagen när man väl tagit upp dom och håller dom i famnen. Hade dom i sängen igår och gick skapligt bra då men vart en hel del bajs och pink i sängen plus att jag gjorde en "koja" åt dom bredvid mig som dom gärna gömde sig i istället för att undersöka. 
Nu till min fråga. Har någon här några bra förslag på bästa sätt att få dessa töser att bli mer handtama?

Har haft råttor en gång tidigare men köpte dom av en uppfödare och dom var handtama när jag köpte dom. Så har ingen erfarenhet av att få en råtta handtam. 😐

Annons:
becca96
1/9/17, 9:51 PM
#1

Börja sakta, sätt in handen, du kan dra upp ärmen på hoodien så den täcker och låt dem nosa, gör flera gånger tills dem inte tycker det är konstigt, då kan du börja klappa dem och försöka göra dem lite nyfikna på dig genom att dem får nosa direkt på dig, sen när det känns bra kan du ta ut dem på sängen tex så dem får springa runt men kan komma fram till dig och så får du ta dig framåt

AmandaBlom
1/10/17, 9:41 AM
#2

Man får ha väldigt mycket tålamod med djur som blivit misskötta! Tidigare ägaren till två av mina tjejer hade tagit ut och hållit på med dom kanske 3 gånger så dom var mycket skygg. Vad jag gjorde var att jag öppnade dörrarna och sträckte fram armarna,kletade lite barnmat på fingrarna som dom fick slicka av,på det sätter vänjer dom sig vid händer på ett bra sätt! Fortsätt att låta dom springa i sängen medans du är i den,låt dom vänjas vid dig utan att du tar upp,håller i och försöker gosa med dom. Till slut så kommer dom till dig och blir van! För mig har det varit bästa sättet för mig,lycka till!

Trixie&Lisa
1/10/17, 11:06 AM
#3

Hej, vi fick kämpa en del med våra rått-töser. Ge inte upp det kommer säkert gå bra, men du får vara beredd på att lägga mycket tid. Ibörjan får man dessutom inte så mycket utdelning och då kan det kännas riktigt tråkigt och frustrerande. 

Mitt bästa tips som funkade bäst för oss är att ha dem i en magpåse (vi tog en av dotterns mössor och satte fast långa band som vi sedan knöt runt halsen) och gå runt med dem så i flera timmar. Då vänjer de sig vid din röst, din doft och det är lättare att närma sig dem och klappa dem när de är i magpåsen än när de är i sin bur.  Om du vill läsa mer om detta kolla in mitt inlägg "Att tämja råttbebisar". Det gav ganska snabbt resultat faktiskt. Stort lycka till.

AnneKos
1/26/17, 1:53 AM
#4

Fick hem två som var väldigt bitiga, dom kom från ett misskött hem. Idag, 3 månader senare, har dom slutat bitas och klättrar runt på en och blir lugnare för var dag som går Mina tips är; Gör ett specifikt ljud varje gång du ger dom en tallrik med gottis. Sätt tex leverpastej på fingret, gör ditt godis ljud, och håll fingret vid gallret så dom kan slicka av det. Prata med dom samtidigt. Till sist lär dom sig att du betyder godis Ha dom ute i tex soffan, läs en bok och ignorera dom så får dom undersöka dig. Utöka med att göra rörelser emellanåt, typ vända blad i boken. När dom inte springer iväg när du rör dig, så ge dom en godis. När dom kommer fram till dig, ge dom en godis. Och berätta gärna hur duktiga dom är samtidigt ha något favorit gottis i din tass så får dom komma till dig och smaka Sen är det ju tålamod tålamod tålamod

Upp till toppen
Annons: