Annons:
Etikettråttägare
Läst 798 ggr
annaembla
12/29/16, 2:07 PM

Hur mycket matar ni era råttor och vad ger ni dem?

Jag är nyfiken på vad ni ger till era råttor och vad som är deras favoriter i matväg. Även hur ofta ni ger färskfoder:)

Annons:
Miss mouse
1/2/17, 1:57 PM
#1

Mina får Torrfoder tillgång när de vill, ich blötfoder en gång om dagen. Oftast något som blev över från maten ;)

HjärtaStort och smått bra kompott!Hjärta

Delfinen02
1/8/17, 4:34 PM
#2

Dom har alltid Torrfoder och så får dom färskfoder en gang om dagen. Deras favoriter är pankaka och ägg.

Cmndrripley
1/9/17, 6:00 PM
#3
zickan
1/11/17, 1:01 AM
#4

Torrfoder skall alltid finnas framme till råttor. Vilket även alltid finns här. 

Färskmat och sånt är helt upp till vilken ålder och råttornas behov. Unga djur brukar få färskfoder ofta. Mer nästan varje dag. Vuxna får nån gång per vecka och mindre mängd. Äldre som inte är överviktiga kan få ofta, nästan varje dag. 

Men även vad de får och vad de får smaka som de tar som mer favoriter är olika. 

Nått som alla får och som alltid varit en stor favorit är broccoli, blomkål, ägg, pannkakor och det pålägg som råkade ligga på min macka, eller annat som jag äter på och inte vill dela med. Det SKA mina råttor bara ha :-)

Har man ett bra Torrfoder så täcker det upp råttans behov av näring. Krävs inte att man ger färskmat varje dag eller ofta. Bättre att man enskilt kollar av råttorna och vad de troligen mår bäst av. 

Färskmat och liknande är oftast väldigt gott. Mjukt och lätt tuggat mot Torrfoder

Två saker som ger ökad risk för fetma. Ger man mycket färskmat så väljer oftast råttorna det i första hand. 

Och äter råttorna sig mätta på färskmat så kommer de äta mycket mindre av Torrfoder, en del slutar äta Torrfoder helt om de inte behöver. Vilket kan leda till en del problem. Speciellt fetma och ohälsa.

Bra att veta är att Torrfoder inte bara är mat. Utan även att hård mat, hårda delar i torrfodret som ärtor, majs, groddar. Detta ger stimulans att tugga på. Stöttar tandvård. Är underehållande. Och ju hårdare maten är ju mer energi krävs det att äta den maten. Ger en liten del motion.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: