Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1350 ggr
Spacefrodo
2016-12-20 17:36

Råtta med smärta

Fick nyligen ta över två råtthonor från en god väns syster. Har tidigare erfarenhet av råttor sedan flera år tillbaka. Har haft dem i ca en månad nu, och allt har har gått bra hittills och de verkar trivas. För ca 5-6 dagar sedan började den ena, Muninn, bete sig konstigt. Hon verkar ha ont i vänster sida av magen, och piper högljutt när man rör uti området. Hon piper även vid enstaka tillfällen när hon rör sig i buren. Men i övrigt så verkar hon frisk, vilket förvirrar mig. Har försökt undersöka området där hon verkar ha ont, men känner varken att hon är svullen eller har några sår. Har dock försökt att röra så lite som möjligt, då hon piper högljutt och försöker fly så fort jag rör. Men annars är hon som vanligt, framåt, nyfiken, galen i prassel från matpåsar. Hon äter och dricker som vanligt, bajsar och kissar som vanligt. Hon har i allmänhet inga problem att röra sig i buren, klättra, hoppa, springa runt. Som sagt så har hon haft det i ca 5-6 dagar så vitt jag vet, väldigt lite i början då hon bara pipit nästan obemärkt då man rört i henne, men problemet eskalerade efter att jag badat henne för ca 2 dagar sedan, då hon efter badet började att pipa högljutt som jag beskrivit ovan. Under badet hände ingenting som kan ha skadat henne. Jag har inte sett om hon skadat sig, men hon kan ha ramlat i buren och slagit sig då jag inte sett. Är det möjligt att hon sträckt en muskel? Är öppen för alla möjligheter just nu då jag inte har någon aning om vad det kan vara som orsakat det här. Kanske hjälper att tillägga att hon är en aning överviktig. Har för tillfället bestämt att ta upp henne så lite som möjligt, låta henne ta det lugnt i buren och se om det bättrar sig. Verkade lite bättre igår men idag är jag inte så säker. Är det någon som har någon aning om vad detta kan vara eller vad som kan ha orsakat det, kanske någon som varit med om liknande? Dela gärna med er med kunskap och möjligen tips, är helt vilse då jag aldrig varit med om något liknande med tidigare råttor.

Annons:
Spacefrodo
2016-12-20 17:44
#1

Ny här, vet inte hur man redigerar inlägg. Mer specifikt, vänster sida av magen en liten bit under armbågen. Tillägger att hon är ca 1.5 år gammal.

cillal
2016-12-22 17:03
#2

Jag tycker veterinär ska titta på henne.

zickan
2016-12-22 19:09
#3

Det låter lite oroväckande. Är endast när du trycker på det området som hon piper?
Du kan hålla på med henne annars och ta upp osv utan att hon piper om du inte trycker på just det området? En del osäkra råttor kan pipa vid beröring. Isf går det över med att hon kommer till ro i nya hemmet och litar på dig mer efter en tid.
Är det att hon mer piper när du bara rör henne där och inte rör henne i övrigt. Så skulle jag nog säga som ovanstående. Att hon troligen skulle må bra att bli undersökt. Med den ålder kan det tyvärr va en tumör inne i kroppen som trycker på. Är det nån skada så kommer det troligen gå över om hon inte uppvisar några som helst problem mer än när man rör på området. 

Vissa kan även va mer känsliga på områden där de tidigare fått ett rejält bett från burkompis. Har en hona som fick bett på sidan av ryggen. Hon piper osäkert när man tar upp henne bakifrån och trycker mot. Nu har det gått över efter nästan ett år sedan skadan. Men innan när de andra honorna brunstade och försökte rida på henne så skrek hon och flydde av räddsla. Verkade inte ha ont, men var väldigt försiktig och beskyddande om det området. När hon slappnat av och glömt bort sig lite. Halvsovande i famnen så var det aldrig problem att ta eller trycka på området.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2016-12-22 19:10
#4

Har hon ont pga nån skada så finns det metacam en veterinär kan skriva ut. Smärtstillande och verkar lite antiinflammatoriskt. 
Är det nått värre som en tumör. Så kan det va svårt att göra nått åt det om den sitter mer inåt i kroppen. Då kan det mer bli att låta henne va kvar så länge hon är pigg och endast verkar ha ont vid tryck på den delen. Blir det värre eller hon börjar verka va sämre i hälsan. Så bör man fundera på att låta henne somna in

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

cillal
2017-02-07 10:51
#5

Hur mår råttan?

pellepojken
2017-02-10 21:16
#6

 

Man måste tänka på att om en råttis piper (skriker) för att den har ont utan att man rör vid den så har den MYCKET ONT. Då måste den få hjälp fortast möjligt. En råtta avslöjar inte att den har ont i första taget. Det ligger i råttans natur att inte avslöja att den är skadad.

Annons:
cillal
2017-02-14 15:20
#7

Vi verkar aldrig få svar på hur det gått för stackars råttan

Upp till toppen
Annons: