Annons:
Etikettråttägare
Läst 852 ggr
Cochon
12/11/16, 12:51 PM

Att ta med sig sina råttor.

Hej! Jag erbjuder en del transporter då jag pendlar en del. Igår transporterade jag en söt liten råttbebis och köparen som mötte upp mig på stationen hade med sig fem råttor i sin jackficka (!). Råttorna kikade nyfiket upp ur fickan men kunde ändå inte låta bli att undra. Är detta något råttorna uppskattar? Självklart är det olika mellan individer men generellt talat. Är själv otroligt sugen på att skaffa råttor och tycker det vore super mysigt att kunna ta med sig råttorna när man ska ut ibland. Men undrar verkligen om råttorna själva föredrar att följa med sin ägare ut på sta'n före att sitta i sin trygga bur och vänta tills man är hemma igen? Vore kul att höra tankarna från er med erfarenhet av råttor. Mvh Cochon

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Choklad
12/11/16, 1:09 PM
#1

Då min dotter var i tonåren hade hon en råtta som följde med henne nästan överallt, den satt i hennes ena ärm och trivdes där. Men nu var denna råttan lite speciell,  den var inte ens rädd för våra katter, den lurade dem många gånger och den sov på dotterns huvudkudde varje natt. 

Men om jag fått bestämma, så tror jag att det  bästa är om man har råttorna i någon form av transportbur, som du har, de kan ju smita .

U R us

komigentam
12/11/16, 1:21 PM
#2

Det är individuellt men vissa råttor uppskattar att följa med. Dock tycker jag det är för kallt nu..  Sommaren är vanligt att folk har ute sina råttor. Det är ju även bra miljöträning & vissa ställer ut då är dom ju också borta från sin "trygga bur".

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Cochon
12/11/16, 1:44 PM
#3

Aha! Där ser man. Vad kul. Var lite otydlig kanske, men min fråga är huvudsakligen ställd utifrån att man har råttorna i något klädesplagg eller på sin höjd i en liten väska. :) Någon som har ett bra tips kring hur man ska lära dem att inte gå på toa i ens kläder?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Choklad
12/12/16, 12:26 PM
#4

#3

😃 Vi har haft både hamstrar och råttor, (inte samtidigt) och jag läste någonstans att hamstrar gör sina behov då de känner sig trygga, hamstern gjorde det alltid i just min ärm, men hur det är med råttor vet jag vet inte, men jag kommer ihåg hur min dotter brukade hälla ut råttbajs från sin ärm,  i min ärm kissade de för det mesta. 🤐 Jag tror att  någon liten ombonad bur kan vara bra , får de kläder  så kanske de gnager sönder dem ?

U R us

Hexadermia
12/12/16, 11:30 PM
#5

Kör i jackan! Det går att träna dem. Jag har nu en stor loppis jacka med hål i fickan där jag kunde ha hela råttflocken på 6 st inne i fodret. Dragkedja var bra för att tillfälligt låsa, annars kunde nån glida ut på busssätet. Knepigast är råtträknig inuti jackfodret, men jag har koll, 1 bebis, 1 tjockis, 1 rex, 3 likadana. Annars körde jag en krossad sammetspåse med fleezefiltar när de var 3-5 st (ha filtar i allt). Mina hade alltid vant sig att jag kunde hänga upp påsen i hatthyllan när jag var ute eller ha den dinglande i bältet. De har varit insmugglade på restaurang, skäms på mig, skilland var att de sov alltid när i påse och kröp alltid fram när i jacka (mer lättillgängligt). Viktigaste regeln att den måste hängas i luften. Känner djuren mark blir dom nervösa och känner sig exponerade och kan så rymma ut letandes efter dig. Annars i klädväg är munkjacka, träningsjacka med snörning i midjan så du kan dra ihop till en punga kring magen eller magpåse (LUVOR, halsdukar, sjalar!). Ha med en djurdricksflaska. Toabehov: Litar de på dig, kan du träna dem att baja på marken, där det finns gräs eller jord (blomkrukor). Akta för huskanter, där det kan finnas råttgift. Satsa där det växer. Jag pratar med råttan samtidigt, klappar hennes rygg och omger henne med mina händer så hon vet att jag finns. Då kan jag hålla henne nere tills hon kissat eller bajat, hon gör den kopplingen snabbt. Baja/Kissa, sen upp! Råtta två släpper jag ner där den första har bajat, luktar det flockfrände är det safe att prutta där med. Är hon markrädd desto bättre, då rymmer hon upp på dig när hon är klar. Gödsel är bra på rätt ställe så satsa på jord eller sand där du kan gräva ner det. Ett nödighetstecken är när de nervöst går runtomkring, för de vill inte lorta ner dig. När du pratar högt med marken kommer du att få publik när de upptäcker din bajande husdjur. Jag tar alltid chansen att dra paralleller med att rasta hunden för när råttan är klar hoppar hon upp på handen och oj så trevlig hon är som är pottränad och inte alls äcklig. Barn blir lyriska för dom har fått bevittna världens minsta hund! Vuxna får hela världsbilden krossas "att hon inte smiter?!". Påpeka även skillnaden mellan din "labrador" i fickan och vilda "vargen" i kloakerna så folk fattar att tamråttan är visst lik men rejält olik ändå med dess vilda kusin kloakråttan. Same principle med hund o varg. This is a pet! Att råttan är pottränad visar sig tydligen vara rena rama streetshowen :D Annars vid snöiga tider får de pinka i påsen/jackan. Fördel med fleezefiltar är att det är lätt att handtvätta i handfat. Så ha nära till tvättstationen första gången du går ut. Varning för förstagångare. Ovana råttor får ett diarréeanfall, de blir lösa i magen av stress. Så var beredd att tvätta dig första dan. De bajar bara ur sig en gång sen är de vana för de är då trygga hos dig, inget farligt hände (sen också att tarmen är tömd). Muta med luktande godis. De är ju intelligenta djur. Att vänja råttan med utomhusäventyr brukar gå på en dag om hon trivs med dig. Blir hon skrämd och du kan gosa henne avslappnad snabbt kommer hon aldrig ta skada av långvarig stress, mina djur har kunnat somnat/ploppat direkt efter en skrämsel. För nya råttor som ska socialtränas, ha med en rutinerad råtta, gärna alfan, hennes lugn smittar ner resten. Koppelträning är en annan femma…

zickan
12/13/16, 12:21 AM
#6

Rätt olika. Är mer tryggt innanför jackan. Kan göra det en hel del med nån få under lite kortare sträckor. Dock så är det risk att de skulle bli skrämda även om de inte är lättskrämda. Och så få för sig att springa iväg. Eller att nån hund hoppar på en när man inte är beredd. Större risk för olyckor att inte ha i transportbur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Cochon
12/13/16, 10:02 AM
#7

#5 Vilket utförligt svar! Tack så mycket. Låter spännande. ^^ #6 Det förstår jag. Jag hade nog inte vågat ta med en råtta ut bland folk utan att ha tränat den vid en lugn utomhusmiljö först.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

zickan
12/13/16, 10:25 PM
#8

#7 även om man tränar djur att följa med så kan även den bästa bli skrämd eller olyckor ske. Risken minimeras  om de är mer vana. 
Har blivit mer nojig och beskyddande sista åren mot vad jag var innan. Börjat få mer tänk om tankar för allt. Nu kan jag även noja mig över att jag skulle halka och mosa en råtta innanför tröjan. Sånt som är mindre troligt nånsin kommer ske för nån 😂…

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Cochon
12/13/16, 11:05 PM
#9

#8 Hahahahahaha, det mesta kan dras till sin spets. ;)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Delfinen02
12/14/16, 11:25 AM
#10

Jag tar alltid med en av mina råttor. Han kommer upp själv och blir aldrig rädd för något. Han brukar mest bara sova. Men det är bara mig han vill följa med. Om någon annan tar honom så piper han. Men en annan råtta som jag har gillar det inte lika mycket. Så dom är lite olika. Men jag tvingar  aldrig dom som inte vill.

komigentam
12/14/16, 2:47 PM
#11

#3 Dom visar kärlek så så bara att gilla läget.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Delfinen02
12/14/16, 6:07 PM
#12

#3 Jag hade alltid med mig en liten toa när han var med. Och om han kissade så satte jag honom I toan och la pappret som jag torkade upp med I toan. Det funkade för han kissar aldrig på mig längre. Om han behöver det så går han ifrån mig och gör det.

Upp till toppen
Annons: