Annons:
Etikettannonsering
Läst 2149 ggr
Ebba.b.b
12/11/16, 11:49 AM

Råttor säljes!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är en tjej som skaffade två underbara råttor i somras, dem är mina ögonstenar och det finaste jag äger men pågrund av stress och mycket resande behöver jag sälja dem vilket jag sörjer. Mina råttor heter Jackie och Nicole och är helt underbara! Jackie är aningen mindre än Nicole och lugnare. Medans Nicole älskar att vara med på allt och klättrar gärna upp på armen (men ibland behöver man locka henne med en morotsbit!) Dem är väldigt sociala och älskar att få uppmärksamhet och gillar att få vara ute ur buren ibland, jag släpperoftast ut dem på kvällen. Jag är mycket ledsen att behöva sälja mina finaste ägodelar, men jag tror att dem får det bättre någon annan stans! Detta är en jättebra komplett julklapp till någon som älskar djur! Priset ligger på: 100 kr styck men kan absolut diskuteras! (Fler bilder kommer, hör av dig om du är intresserad :))

Annons:
TheCottonCandy
12/11/16, 6:10 PM
#1

Att först kalla råttorna för dina "ägodelar" och sen uppmuntra någon att köpa och ge dom som "julklapp" till någon…

Ge ALDRIG djur som en present till någon.

Djur är LEVANDE INDIVIDER, inga saker som man bara ger bort som present till vem som helst!

Ebba.b.b
12/11/16, 7:49 PM
#2

Jag ger inte till vem som helst, jag är väldigt noga med att det blir ett bra hem och kallar dem inte "ägodelar" , jag säger bara att det är det finaste jag äger. Äger du inte dina råttor? Gör någon annan det eller? !

Natsumix
12/11/16, 7:58 PM
#3

jag håller faktist med lite båda här. Det var lite oansvarigt att köpa råttor utan att tänka på resande, men det var positivt att du iallafall förhoppningsvist kommer sälja dom till någon som har mer tid för dom. Aja lycka till iallafall c:

TheCottonCandy
12/11/16, 11:50 PM
#4

Men du skriver ändå "Detta är en jättebra komplett julklapp till någon som älskar djur!". Det är att uppmuntra människor att ge bort djur i julklapp, som att ett djur bara är som vilken sak som helst man bara kan ge i present om man känner för det. Du har absolut inte en aning om vårt dom hamnar då. Citerar igen: "Jag är mycket ledsen att behöva sälja mina allra finaste ägodelar". Nej jag kallar inte djuren som bor hos mig för mina "ägodelar" då jag anser dom vara en del av familjen och inte bara något som jag äger, även om djur enligt lagen bara ses som "ägodelar". Det skulle också låta ganska skevt om människor kallade sina barn för sina ägodelar. Levande kännande individer är inga "ägodelar".

Hexadermia
12/11/16, 11:50 PM
#5

Jag beklagar över din stressande livssituation. Själv är jag beroende av mina för att stressa ned, de är verkligen sällskapliga och lätt att resa med, vi gick på julmarknad idag alla 6 <3. Jag ber om ursäkt för hur du har bemötts, själv tycker jag att ge i julklapp kan vara en minnesvärd stund om man har planerat att ha djur i förväg. Spontanköpa djur i alla lägen är dålig i sig eftersom folk verkar överge djuren efteråt (utan att skriva annons ens). Att du skriver annons specifikt i ett råttforum visar på att du är mån att dina ögonstenar garanteras hamna hos en kunnig person. Tyvärr verkar jag inte hitta på din annons vart de befinner sig eller hur gamla de är. Sen går det utmärkt att vara övertydlig med kön när det finns människor (som jag) som döper mina djur norm-kritiskt. Även töser kan heta Skorpan, Kapten och Diesel. XD Jag kan rekommendera forumets sälj-mall till annonser, du kan göra ett nytt inlägg inom denna tråd med forumets sälj-mall. Lycka till och God Jul.

Ebba.b.b
12/12/16, 7:02 AM
#6

Tack så mycket :)

Annons:
Trixie&Lisa
12/12/16, 9:49 AM
#7

Hej, jag är relativt ny på forumet men har reagerat på att vissa trådar utvecklar sig till riktigt tråkiga. Det känns som att man letar fel i inläggen för att hitta något att anmärka på. Sedan är det tråkiga "käbblet" igång om ni förstår vad jag menar. Varför blir det så här? Det är ju ändå ett ganska vanligt fenomen i forum,  eller hur? Jag tror att vi aktivt måste jobba för att motverka detta - tillsammans.  Alla är ju med här för att man vill dela med sig , lära av varandra - för att vi har ett gemensamt intresse helt enkelt. Utgå från det när ni läser inläggen. Undvik att gå till attack.

Natsumix
12/12/16, 10:11 AM
#8

Ni måste veta att det finns vissa mönniskor som köper djur till sina barn eller någon dom älskar

Natsumix
12/12/16, 10:12 AM
#9

förlåt menade inte att skriva #8 min kompis tog min mobil och skrev det -_- Men jag kan hålla med om att stämningen är ganska dålig på det här forumet

Trixie&Lisa
12/12/16, 10:56 AM
#10

Ebba.b.b: Var bor du någonstans?

Ebba.b.b
12/12/16, 5:39 PM
#11

Göteborg :)

Ebba.b.b
12/12/16, 5:40 PM
#12

Natsumix: jag håller till 100 % med dig!

zickan
12/13/16, 1:25 AM
#13

Tack Hexadermia! Jätte bra att du steg in och sa ifrån på ett positivt sätt. Det uppskattas mycket 🙂

TheCottonCandy. Var snäll och tänk på din ton och hur du formulerar är du snäll. Trådar spårar fort ut på detta sättet. Trådskaparen har valt ett annorlunda ord. Men ändå är det ju inte helt fel det heller. Man är ju råttägare.  Är två råttor det finaste man äger så värderar man dom ändå rätt högt. Här hemma är min äldsta hund det bästa jag äger. Han är min ägodel och stolt över att säga jag äger honom. Dvs han är min, bara min. Men ändå är han även min livskamrat, min bättre hälft, mitt liv, min familj. Har skämtat en hel del av att man sätter det bästa man äger på bordet. Och lagt upp en bild på min hund när han sitter på köksbordet. Djur går även under prylar i lagen. Inte så kul, eller bra ordval. Man köper/säljer djur, man köper/säljer inte människor. 

Natsumix. Ja tyvärr har det varit dålig stämning till och från. Har blivit bättre sista åren än mot vad det varit. Men tyvärr ännu en hel del som behöver ställas om och förbättras. Medarbetarna som hoppade in här för att hjälpa till har fått en hel del förhinner i sina egna liv. Så det saknas lite arbetskraft från oss. 
Men sidan görs även av medlemmarna. Att sätta ner foten och säga ifrån att det inte är okej. Att försöka bemöta andra med god ton. Försöka välja bättre formulering. Att inte ta allt så personligt och tänka på att texter kan tolkas olika. 
Jag hoppas detta forum kan ta sig och förbättras. Finns så mycket bra med att ha ett forum där det är lätt att spara artiklar. Och att dessa artiklar är lätta att hitta. Samt att trådar och annat är enklare att få överblick på än facebook grupperna. 
Dock går det rätt långsamt framåt. Allt stöd medlemmarna ger är otroligt tacksamt. 
Som Hexadermia gjorde här. Stoppade nått som var var på väg att spåra ur och fick upp bättre nivå på tråden igen. 

//Admin

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
zickan
12/13/16, 1:33 AM
#14

Vill även påminna om att detta är en annons tråd. Undanber mer diskussion som inte rör själva råttorna. Ta det hellre i Pm 🙂.  

Till Ebba.b.b välkommen till råttor iFokus. Tråkigt att du inte längre kan ha kvar dina fyrfotade vänner. Skulle rekommendera att du inte fortsätter att använda kutterspån om tjejerna blir kvar i hemmet. Eller säger till nya hemmet att sådant spån är dåligt. Tyvärr så är det gjort på barrträd som innehåller terpentin. Nått som kan va skadligt i sig. Men även det strö som dammar mest, vilket kan ge problem på råttornas luftvägar. Inte olagligt på nått sätt att ha sånt spån. Men inte bra för råttorna. 

Dessa Annonsregler finns på sidan och sitter fastklistrade under fliken aktuellt just nu. Det man kan skall fylla i eller vara med i den text man skriver.  Är man osäker på exakt färg/datum osv så kan man skriva det närmsta man tror det är. Resten kan lämnas tomt. Speciellt när det kommer till omplacering på nått man inte fött upp själv, Så kan det va svårt att veta alla punkterna. 

  • födelsedatum
  • färg, teckning o hårlag
  • kön
  • kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v)
  • faderns namn, födelsedatum, vikt
  • moderns namn, födelsedatum, vikt
  • syfte med parningen el om det är omplacering, anledning
  • omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc
  • pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb
  • ort där råttan/råttorna finns
  • telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara PM här på iFokus)
  • Om annonsen ska vara låst eller ej

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

TheCottonCandy
12/13/16, 3:34 PM
#15

#13 Har jag formulerat mig på något vis som inte är okej? 

Ja jag vet att djur enligt lagen räknas som "ägodelar", men det gör det inte mer rätt. Allt som lagen säger är inte rätt bara för att det är lagen som säger det. Förr i tiden var även slavar "ägodelar" till andra. Fullt lagligt då, inte idag.  Det ska inte glömmas bort att lagen sätts av människor.

Jag skulle säga att din hund är din men också sin egen. Precis som jag är min mammas barn, men också min egen person. Ändå är jag inte hennes "ägodel".

Det är det som är så fel. Att vi anser djuren för att vara som vilka saker som helst som man bara köper och säljer när man vill eller känner för det. Som att djur är känslolösa. 

Jo, det pågår också människohandel idag, inte lagligt dock.

Sen förstår jag att man kanske inte menar något illa när man säger "ägodelar", men det kan ju vara värt att påpeka så att man tänker på vilka ord vi använder om kännande varelser eftersom sättet vi uttrycker oss på om något även påverkar vår syn på detta.

zickan
12/13/16, 10:18 PM
#16

#15 Var inte att du reagerade på orden i sig och ville säga ifrån att du tyckte det lät fel. Mer att du valde använda stora bokstäver. Nått som är känt för att visa att man skriker etc. Som viss del av formuleringen. 
Man kan låta trevlig och ändå få ut det man vill ha sagt. Nu var inget av det jätte illa. Bara nått man kan tänka på till framtiden hur man väljer formulera sig. 

Jag är mer van med att man använder äger, ägodelar på allt. Och att det innebär olika saker. Jag äger en familj, jag äger en pojkvän, jag äger ett barn, jag är barn ägare, jag äger råttor, jag är råttägare.Jag är stolt ägare. Barnet är min käraste ägodel här i livet.
Man äger rättigheten, man äger ansvaret, man äger rätten att bestämma. 
Jag äger också blommor. Men även om jag äger blommor så kan jag inte bestämma åt vilket håll de ska växa. Jag kan bara försöka forma och hoppas de står sig starka så de klarar sig länge. 
Kanske också varför jag inte reagerade lika starkt även om jag ändå hajade till att det lät lite udda. 

Ska även få besök nån dag innan julafton. En mamma ska hit och hämta två möss hon ger i present till sitt barn. Planerat ge möss till barnet ett tid. Hörde av sig till mig innan kullen ens var född. Bara ren tur jag hade på gång. Annars hade hon nog ännu letat efter nått på rätt håll. Planen är att ge som present till barn. Men väl medveten att barn kan tröttna och fullt beredd att ta över ansvaret. 
Gjort så en hel del. Present är i sig är inte fel så länge det inte är impulsköp som dumpas om personen som får djur skulle tröttna. 
Köper även present till mig själv ibland. Mins inte om jag köpt nån råtta i julklapp till mig själv. Men har köpt i födelsedagspresent.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Kejzali
5/6/17, 12:27 AM
#17

Men hallå Guys hon vill bara sitt bästa att råtter na ska få ett bra hem ni behöver inte var proffs herre gud! vad tråkigt flr dig jag förstår dig hur ont det gör;(

zickan
5/6/17, 1:51 PM
#18

#17 tråden är ett par månader gammal

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mymlan&Vifs
7/19/17, 1:22 PM
#19

Har råttorna blivit sålda ännu?

Upp till toppen
Annons: