Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 514 ggr
Lillräkan
12/4/16, 11:30 AM

Urinprov?

På onsdag ska en av mina älsklingar till veterinären på grund av misstänkt blod i urinen. Min tanke nu är att det nog är av värde att veterinären kan ta ett urinprov, men om Eskil inte råkar vilja kissa hos veterinären kan det vara bra om jag har ett färskt urinprov från morgonen med mig (min egen tanke, bättre att ha ett som man inte behöver titta på än att man skulle behövt lite kiss för undersökningen och inte får något), men jag vet inte hur jag ska få till det. De är ju så smidiga med sina toalettbesök så chansen att få lite kiss på beställning på någon ren yta som inte suger upp allt innan jag får tag på det känns minimal. Någon som har varit med om det eller har någon råttvänlig kreativ idé? Annars får jag bara hoppas på lite vanligt stresskiss på undersökningsbordet :/

Annons:
Majaa12
12/4/16, 1:26 PM
#1

Kan du inte sätta henne i en transportbur med plastbotten tills hon kissar?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Lillräkan
12/6/16, 10:45 AM
#2

Jag har haft den tanken men det känns lite elakt… Jag har ju egentligen inte hjärta att sätta någon i en tom obäddad transportbur. Vill inte heller att Eskil ska behöva hinna trampa i det innan jag har tagit hand om det om jag inte ser just när det händer :/ Får se hur jag gör.

Majaa12
12/6/16, 11:56 AM
#3

#2 Förstår att det känns elakt men det är nog enda sättet… Du kan ju ställa in ett hus eller något annat i plast så att det inte blir helt tomt :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

zickan
12/7/16, 6:01 PM
#4

Skönt nog brukar hanar inte va så fega att urinera in nya områden. Många av mina brukar föredra att kissa/bajsa utanför deras bur. Så när man ska fota dom på ett tomt bord utan en låda, tyg osv nära så brukar det alltid bli några skvättar och annat rätt fort. 
Kan ju testa att sätta han på ett tomt bord. Kanske ställa dit ett plasthus eller nått han kan krypa in i. Men undvika tyger. Sätta fram lite gröt eller mat som innehåller en del vätska. Förr eller senare behöver han lätta på trycket. 

Själv haft tur så de flesta kissat på undersökningsbordet på plats. Även när de bara ska dit på en hälsoundersökning inför utlandsflytt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[AnimeV4]
12/8/16, 1:38 AM
#5

Jag har haft marsvin i transportbur med plastbotten för att ta urinprov. Då la jag in hö och en stor gurkbit. Han misstyckte inte och det tog inte lång tid innan han kissat. Samlade upp urinen i en 1ml-spruta och förvarade i kylen🙂

Upp till toppen
Annons: