Annons:
Etikettråttägare
Läst 1895 ggr
[LittelInferno]
2016-11-25 01:20

Första råttan ?

Så efter att kompisen har haft 3 olika råttor i 4 år så har jag också börjat vandra in på att vilja ha tamråtta och börja så först googla runt på vad som krävs och hur man ska ha de första veckan osv, Dock hittade jag inte så mycket som jag kände gjorde mig klockare så tänkte fråga här..

1. Vad krävs av en för att vara rått-ägare ?

2. Vad för bur ska man ha? Kompis råtta fick ha en fågel bur första året tills dom köpte en  hamsterbur brukar de funka?

3. Hur väljer man råtta och ifall man vill ha en hona eller hane?

4. Har haft 2 hamstrar innan, Är råttor nånstans in på den stigen?

5. På ett ungefär vad kostar de för dig varje månad att ha råtta?

6. Vad för tillbehör behöver råttor?

7. Nått jag tänkte först på hur stor bur behöver en råtta?

8. Är de bättre att ha 2 råttor ihop än 1 ensam?

Annons:
AnneN
2016-11-25 01:27
#1

Här finns en tråd med samlade länkar om vanliga råttfrågor, där tror jag att du hittar svar på alla frågor och lite till.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Surpan
2016-11-25 08:05
#2

1. Vad krävs av en för att vara rått-ägare ?
Som med alla andra djur, tid och engagemang.

2. Vad för bur ska man ha? Kompis råtta fick ha en fågel bur första året tills dom köpte en  hamsterbur brukar de funka?
Hamsterbur hade jag inte alls haft, de är så små. En  större fågelbur går dock aldeles utmärkt! Detta är en bur som vissa använder, andra använder fågelvoljärer.

3. Hur väljer man råtta och ifall man vill ha en hona eller hane?
Man bör välja råttor från bra uppfödare. Generellt sätt så kan man säga att hanar är latare och lugnare, och hoor är piggare och nyfiknare. Hanar är också större och kan lukt lite starkare.

4. Har haft 2 hamstrar innan, Är råttor nånstans in på den stigen?
Jag har haft råttor och hamster och skulle säga att råttor är mer krävande, de vill ha mer stimulans. Buren behövs också städas mer ofta för råttor.

5. På ett ungefär vad kostar de för dig varje månad att ha råtta?
Efter alla stora inköp så var det väldigt billigt att ha råtta skulle jag säga. Jag blandade eget foder och gav dom färskmat från min egen mat. Kanske en 50-lapp i månaden?

6. Vad för tillbehör behöver råttor?
Det dom "behöver" är väl en bur, ett hus, mat och vatten. Men sarkt rekommenderat är även hyllplan, hängmatta, toalåda.

7. Nått jag tänkte först på hur stor bur behöver en råtta?
Ju större ju bättre.

8. Är de bättre att ha 2 råttor ihop än 1 ensam?
En råtta bör endast hållas ensam i undantagsfall.

/Surpan

komigentam
2016-11-25 13:20
#3

1. Vad krävs av en för att vara rått-ägare ?
Tid, plats, pengar, intresse osv. 

2. Vad för bur ska man ha? 
En klättervänlig samt stor. 
Du kan använda dig av burräknaren eller räkna ut måtten själv utifrån L80.

3. Hur väljer man råtta och ifall man vill ha en hona eller hane?
Utifrån personlighet, kemi för ni ska trots allt bo ihop några år. 
Honor & hanar spelar ingen roll för dom är individer.

4. Har haft 2 hamstrar innan, Är råttor nånstans in på den stigen?
Jag kan inte påstå att något smådjur kan mäta sig med råttor i mina ögon.

5. På ett ungefär vad kostar de för dig varje månad att ha råtta?
Det varierar med tanke på vet.kostnader, foder, strö osv. för jag köper inte strö varje månad, köper inte foder varje månad (köper massor åt gången) osv.

6. Vad för tillbehör behöver råttor?
Det finns väl inget "det här behöver råttor" utan man får lära känna sina råttor, köpa saker & prova sig fram vad de föredrar men hängmattor, sputnik, vattenflaska, matskål/strölåda är något jag inte hade uteslutit ur buren.

7. Nått jag tänkte först på hur stor bur behöver en råtta?
Som sagt… punkt 2. 

8. Är de bättre att ha 2 råttor ihop än 1 ensam?
De ska bo minst 2 stycken om inte råttan är aggressiv. 

Vanliga råttfrågor, L80, djurskyddslagen osv.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

[LittelInferno]
2016-11-26 01:12
#4

Började titta runt på bur och hittade denna skulle de vara nått eller fins de risk för att gallret har för stort mellan rum så dom kommer ut ?

VampireGirlElvira
2016-11-26 08:32
#5

#4, den är alldeles för liten bur för råttor. Jag skulle säga en större fågelbur som har bra mått på höjden och på bredden. Råttor är sånna som älskar att klättra, och det finns mycket här att läsa på innan man skaffar sig råttor. Men grattis att du också är en som tycker om råttor! XD Men jag tycker att du borde läsa på lite mer innan du skaffar dig råttor. : ) Det första man ska ha är en stor och bra bur, som t.ex Jenny Råttbur, RS 95, större fågelburar som parakitburar (men det är ju det att vissa burar har maskorna 2.2 cm istället för 1.2-1.5 cm), och det andra är ju såklart att tänka på hur mycket pengar man vill lägga på en bur. Det finns billiga och det finns dyra burar. Det tredje är att tänka på att ha bra mat till dom, det är många som har blandat mat till dom så att det blir billigare i längden. Det finns mycket trådar om det här inne. : ) Det fjärde är att tänka på att ha en bra ekonomi ifall råttorna blir sjuka. Det finns mycket bra inredningstips härinne också, och vad man kan ha inne i råttburen och vad man inte ska ha inne i råttburen. Och det är ett måste att alltid tänka på att man ska MINST ha två stycken råttor. Två honor eller två hanar, tre eller mer spelar ingen roll heller bara man tar hand om dom och har tid till dom. Man har tyvärr läst mycket att många inte har "tid" med dom. Inget djur är ett"slit och släng" djur.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

[LittelInferno]
2016-11-26 13:55
#6

#5 jag har läst så mycket jag kan hitta om hur stor buren ska va och mycket säger att den minst bur dom får ha ska vara 60x30cm

Annons:
myismyname
2016-11-26 15:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 60x30x30 cm är den absolut minsta buren som är laglig för råttor, men det rekommenderas inte då det är på tok för litet för att råttorna ska trivas och må bra, En vuxen hane kan inte ens ligga raklång med kropp och svans på kortsidan av en bur på 30 cm. De ryms inte. Den minsta buren som brukar rekommenderas av råttmänniskor (för 2 råttor) är antingen en Savic Zeno 2 (80x50x70 cm) eller en Ferplast Jenny (80x50x80 cm), men man får gärna skaffa en större.

Bifogar en bild för att visa hur litet 30x60 cm är. Hyllan som ena hanen ligger på är ungefär i de måtten, och den hanen är inte ens fullvuxen när bilden togs. På den hyllan ryms i princip bara en toalåda om råttorna ändå ska kunna gå omkring på bottnen. Det är inte ens i närheten av nog stort för att vara en permanent bur.

I den där buren (nedervåningen är lika stor som övervåningen) bor nu 5 hanar, och måtten på den är 95x63x120 (ca 160 hög med ben och hjul). Det är mer lagom. Vill man skaffa råttor får man vara beredd på att de behöver en stor bur för att må bra.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

pellepojken
2016-11-28 19:45
#8

# 6   Som du redan har läst här så är de måttet alldeles för litet. Det är några gubbar på Jordbruksverket som har tyckt att det räcker o stänga in råttisarna på.

Kanske du kan köpa en begagnad fågelbur till ett bra pris. Köp då en hög bur så du kan ha flera hyllplan där. Som sagt, råttor gillar att klättra.   Lycka till !  🙂

zickan
2016-11-30 18:58
#9

Ett tips är att söka en beg bur här inne, eller blocket. Nån fb grupp. T.ex råttannonser, råttor köp och sälj. 
Man kan även passa på och kolla med den/de råttuppfödare man kontaktar om de har nån beg bur de skall sälja av. Jag sitter med två burar i västerås. En fågelvoljär som passar max 3 stycken. Den är hög men inte så djup/bred. Samt en furet tower.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[LittelInferno]
2016-11-30 20:52
#10

Har valt att inte köpa råtta p.g.a att andra forum så har folk inte varit dom trevligaste så att säga och vill därför inte riktigt ge mig in i en sådan kommunikation så har valt att skaffa hamster igen istället.

Elsa Rothman
2016-12-02 11:07
#11

Så du skaffar inte råttor för att folk konstaterar att du har fel?

bengtgtr
2016-12-02 18:33
#12

Hej på dej , man kan inte jämföra råttor och hamstrar , råttor är ju nåt helt annat dom är fantastiska , som små hundar fast mycket smartare jag tycker dom är bäst , jag köpte en bur som är 140×80×50 kostade ~ 1200 kr klädde den med nät , maskor 12×12 mm nätet kostade typ 300 för två rullar

VampireGirlElvira
2016-12-04 12:28
#13

#10, jag hoppas att du inser dina egna misstag när det gäller råttor. Jag hade fel på mycket just när jag skaffade mig råttor, och jag insåg mina fel och brister och jag rättade till det fort som attan. Jag hoppas verkligen att ifall du har skaffat dig råttor så se till att dom har det bra! Och se till att dom har en mycket större bur än den som du tänkte på!

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Honestyisdead
2016-12-05 09:51
#14

#10 Kanske var bäst så.

Upp till toppen
Annons: