Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 552 ggr
_Maya_
11/16/16, 5:28 PM

Bitande råtta i bur

Min råtta på ett år, som är en omplacering, började bitas i somras när vi köpte en RS95. Hon bits aldrig utanför buren utan bara när hon ligger och sover eller är nyvaken i buren. Hon kan bitas riktigt hårt om hon får ett bra grepp. Även min andra omplacering kan göra det om man kommer med handen i buren och hon inte är beredd.

Finns det någonting man kan göra för att få bort detta beteende?

Annons:
Honestyisdead
11/16/16, 5:39 PM
#1

Lättast är väl att varna innan du stoppar in handen och att inte göra det när dom sover eller precis vaknat.

_Maya_
11/16/16, 5:44 PM
#2

Jo, det försöker jag att göra, men ibland ser jag inte att hon är på det "humöret" och så börjar jag klappa henne och så hugger hon. 

Och det är ju bara att undvika beteendet och jag vill gärna försöka få bort det :/

zickan
11/16/16, 10:22 PM
#3

Verkar det som hon ser illa?
Om det kom just med ny större bur, Så kan det va en osäkerhet som hon fått för att hon inte ser så bra. Eller bara osäkerhet över att det är så mycket större med mindre känsla av trångt och trygghet. 

Som redan nämnt. Varna när du kommer. Sätt inte handen direkt framför henne det första du gör. Kan gå automatiskt att nafsa till. Och om hon skulle försöka nafsa eller bita tag. Eller om hon gör det. Så dra till med ett högt iiiiiihk, fyyy,nej. Görna lite gällt. 
Råttor brukar reagera rätt bra på ljud. De själva gör höga ljud när de själva säger ifrån om nån är för hård. 
Jag kan buffla till lite lätt för att markera att det är nog, aldrig hårt eller mycket.  Eller knacka i bottnen som en irriterad råtta kan göra med svansen. Det sistnämnde kan dock va provocerande för en mer bur försvarare.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: