Annons:
Etikettbilder-videor
Läst 3422 ggr
Halvdansken
2016-10-21 16:26

Är detta en mus eller råtta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som är experter på råttor, kan ni säga om detta är en mus eller ung råtta? 

Har en kompis vars katt kom in med den. Flera gånger. Den börjar snart bli tam, sa hon Skrattar
Det är altså en vild variant, men ni kan kanske hjälpa till i alla fall. 
Tack, Eva

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
mejamylove
2016-10-21 16:38
#1

mus, och den är nog döstressad. Den håller inte på att bli tam.

isabella93
2016-10-21 16:42
#2

Släpp ut den långt ifrån huset, så slipper den bli fångad av katten fler gånger.

Halvdansken
2016-10-21 17:03
#3

Ok, tack. Jag meddelar henne. 
Hon släpper den givetvis så långt bort som möjligt, och med största säkerhet är det inte den samma mus som katten kommer med.  Långt ute på landet finns det många.

Våra katter kommer också in med möss, och vi har skojat om samma sak - va f-n, är det samma mus du kommer in med hela tiden?? Vilket det inte är.  Men vi kan inte se skillnad på dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2016-10-21 17:22
#4

Den är samma storlek ungefär som vår ene katt kom in med häromdagen. Min man kunde ta den i handen utan någon fara och han släppte ut den.

Jag skulle nog kalla det för mus i den storleken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2016-10-21 17:46
#5

Mest den kala svansen jag reagerade på. Har möss också det?  Trodde att det kanske var en havvuxen råtta. 
Men jag litar på expertisen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2016-10-21 18:27
#6

De möss som våra katter tagit in har haft kala svansar.

Jag minns sonen "dansmus" som han hade när han flyttade hemifrån, den hade också en kal svans (och hette Milton)😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
tötenöten
2016-10-22 16:04
#7

#5 Möss och råttor har kala svansar,  om jag inte kommer ihåg fel är det nån typ av Sork om inte alla som har hårig svans :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

zickan
2016-10-22 16:14
#8

Mus. Släpp ut den långt hemifrån. När vilda djur blir hanterbara brukar det handla om att de är antingen jätte stressade, paralyserade eller sjuka/skadade.
Var noga med att tvätta händer, kläder och allt du tagit i sedan du tagit i den musen. Samt där musen varit. Vilda möss/råttor bär ofta på sjukdomar som kan gå på våra tama smådjur.
Tyvärr verkar de ofta va bärare av de värre som sda osv. Får våra tama smådjur det och sedan åker på nått mer kan det tyvärr slå ut hela flockar och få som överlever.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Halvdansken
2016-10-22 17:46
#9

#8. Jag är noga med att tvätta händerna, men kan knappast göra rent halva huset så fort vi haft en mus inne. Långt hemifrån vet jag inte, typ 30 meter? 
Katterna äter ett par varje vecka, och de har aldrig blivit sjuka av det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

zickan
2016-10-22 18:55
#10

#9 ne tänkte mest bara att nämna det kan va bra med lite försiktighet :-). Katter har inte samma bakterieflora som råttor och möss. Var mer om du hade några egna tamråttor så akta att få möss för nära deras bur. 
Haha ja katter är rätt duktiga på det där. Tänkte mest långt bort så ni slapp att katt kom in med den ännu en gång.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Halvdansken
2016-10-22 22:18
#11

#10. Då missuppfattade jag dig, det får du ursäkta. Nej, vi har inga tama möss eller råttor. Eller andra djur för den delen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Forest]
2016-10-24 15:57
#12

Det där är en mus, jag har som barn räddat en del möss från katten (mamma var inte så himmla glad i räddningen) . Det kan vara så att denna mus är lite sjuk därmed lättfångad.  http://www.rentokil.se/moss/arter/

 Söt var den, tips är att man släpper ut den en bra bit från huset.

Upp till toppen
Annons: