Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 837 ggr
zickan
2016-10-09 17:11

Undersökning: Torrfoder

Det går i vågor på vad man ger för mat till sina råttor. Lite smått nyfiken hur det ser ut just nu hos våra medlemmar. Vad ger du som oftast för form av Torrfoder till dina råttor?

Kommentera gärna i tråden med lite mer information hur din utfodring med Torrfoder ser ut. Inte okej att komma med pekpinnar så länge det inte handlar om pellets för kaniner 😉

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Alwyn
2016-10-09 17:58
#1

Jag valde 2an men inget av dem stämde riktigt. Jag ger Rat Selective i skålen och kör scatter feeding på egenblandat från grunden.

grreta
2016-10-10 13:49
#2

Torrfoder de alltid har tillgång till är gryner, typ Axas Grynblandning. Till lunch får de dessutom varannan dag lite Rat Selective och som godnattmat vars 2 bitar av  Versele- Lagas Complete Rat&Mouse och varannan dag får de lite Complete Rat&Mouse till lunch och vid läggdags vars 2 bitar av Rat Selective. Mycket populär variation verkar de tycka

Elsa Rothman
2016-10-10 14:09
#3

Jag kör på en blandning av rat selective och fröblandning.

komigentam
2016-10-10 15:38
#4

Blandar själv, har fusklappen Myismyname har postat som stöd.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

myismyname
2016-10-10 15:51
#5

Jag valde andra alternativet. 🙂

Blandar fodret själv med diverse sädesslag (/pseudosädesslag) som bas, tillsätter lite fröer, torkade örter/grönsaker, nötter, hund-/kattorrfoder, torkade insekter etc etc. Blandar även i färdigt foder i pelletsform (Selective Rat), och använder mig av färdiga örtmixer/fröblandningar/liknande. Varierar innehållet lite då och då.

Jag strömatar även mina råttor 🙂

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Lillräkan
2016-10-10 16:24
#6

Hade svårt att välja alternativ. Jag ger oftast Complete Rat&Mouse, ibland Rat Selective som de älskar som godis (säkert för att de inte får det hela tiden). Ofta också lite havregryn, andra gryn och sånt jag råkar ha i skafferiet, knäckebröd m.m. :)

Måste fråga: vad är "labbpellets"?

Annons:
zickan
2016-10-10 23:16
#7

#6 Labb pellets är typ som selective rat och liknande. Färdig satt Torrfoder ofta i pellets format eller bitar. Användes mycket i laboratorier till labbdjur därav fastnade även namnet.  Förr nått som inte rekommenderades att ge mer än som godis till råttor. Finns en del märken som är sämre och bättre än andra. Ett sämre är bellos.  Ett bättre är harlan tekland och Mr1.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lillräkan
2016-10-13 10:43
#8

#7 Aha, tack för bra svar :)

BoltensRattery
2016-11-13 21:54
#9

Blandar själv från grunden :)

Grodan
2016-11-15 23:02
#10

Blandar själv från grunden.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: