Annons:
Etikettgenetik-utseende
Läst 1245 ggr
coffeepartyy
2016-10-04 18:18

Vilken teckning har min råtta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hämtade hem två honor idag, och undrar lite över hennes färg och teckning. Trodde först att hon var eubk, men det vita går ner på frambenen. Så trodde då att hon var ambk, men det vita går inte ner på bakbenen och hon har inga vita strån i pannan, haha. Är hon helt enkelt en mm-variant? Eller kallas hennes teckning nå helt annat?(:

Annons:
komigentam
2016-10-04 19:02
#1

M.m. skulle jag våga påstå, japp

Kärlek, ärlighet & respekt. 

coffeepartyy
2016-10-04 19:12
#2

#1 Okej, då vet jag! Tack för svar(-:

zickan
2016-10-04 22:42
#3

Missmarked används mest när man har svårt att se vad det är för teckning eller det är mycket mellan två olika. 

Din är en rätt tydlig eubk. Dock övertecknad(om jag säger rätt nu) virrar ihop över och under tecknad hela tiden. Men det är nästan ingen som försöker avla mycket på även utseendet så vi har nästan bara mischmash. Finns knappt bra varianter. Skulle dock säga din är rätt bra förutom lilla på hakan och frambenen, jämfört mot mycket annat där ute.

Kul att se en råtta med rätt bra magteckning. Många är för smala och mycket ojämna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

coffeepartyy
2016-10-04 23:09
#4

#3 Aha, på så vis! Försöker lära mig mer om färger/teckningar men har ännu ganska svårt för en del, haha. Har ganska dålig koll på var hon kommer ifrån(omplacering), men skulle chansa på att hennes "bra" teckning bara är en slump(: Vad roligt! Blev lite kär i hennes mage, haha

komigentam
2016-10-04 23:59
#5

#3 Så man säger inte m.m. ang övertecknad/undertecknad? Då har jag missförstått, tack! 🙂

Kärlek, ärlighet & respekt. 

zickan
2016-10-05 20:51
#6

man kan göra. men fick veta av vad jag tror var ladugården att man körde det mest inom srs när man var osäker på vad det var för variat. då satte man det man trode med mm/ut. Sedan gärna förklarade på baksidan av gamla stamtavlorna. vet inte om de ser lika ut nu

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
komigentam
2016-10-05 22:02
#7

#6 Intressant!

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Upp till toppen
Annons: