Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1092 ggr
Crownbeach
9/30/16, 12:27 AM

Ett sår på ryggen, ett på vänstra fram benet

Hej! jag har två råttor som jag snart haft i 6 månader men nu har den ena (fluff) fått sår på ställen dom brukar nafsa tag i när dom *tvångstvättar* varandra. Såren är ungefär 2/3 cm.  Ska också nämna att jag är stensäker på att det inte är skadar pga fall från höjd eller annan olycka, vet att boven är Bus(den andra hanen)
Ska jag oroa mig? är det stridens hetta som går över styr bara? sånt som händer när man har för mycket kul som råtta och blir överexalterad och råkar nypa lite för hårt så det går hål?

// orolig nybörjar ägare ^^

Annons:
Zolah
10/3/16, 3:13 PM
#1

är det små sår eller ? alltså, hur djupa är dom.

ibland kan det vara att dom kliar sig själva pga uttorkning av hud, ohyra, osv.

om inte så bör du nog hålla koll på dem så det inte går överstyr och tillrättavisa den andra råttan om den blir för hårdhänt. råttor ska inte skafa varandra och om det blir äkta blodsvite är det dåligt ( man brukar beskriva det som att råttan skriar hemskt om det är allvar, så det nästan isar i ryggraden )

det är vanligt med vanliga småljud om dom bara är lite hårdhänta men det ska inte bli något synligt av det hela

Crownbeach
2/6/17, 11:35 AM
#2

såren var små och ytliga. 

tack för tipset och det har funkat. inga mera sår på råttan efter att jag tillrätta visat den andre råttan ett få tal gånger! :D

Upp till toppen
Annons: