Annons:
Etikettråttägare
Läst 977 ggr
Muffins84
2016-09-21 23:04

Aggressiv råtta

Hej är det någon som har lite tips? Våran ena hanråtta bits efter att man badat honom. Lite bakgrunds info vi är nyblivna råttägare sen 4 veckor. Vi tog dom från en djuraffär när dom var 12 veckor. Vi gav dom ca ett dygn i lugn och ro i sin nya (jätte) bur. Sen började vi hantera dom och det har gått över förväntan inga kelgrisar men accepterar i princip allt. Dom har mycket ute tid och får springa fritt mycket och verkar glada och lyckliga😀. Dom pep ganska mycket när man lyfte dom i början men det är nästan helt borta nu. Tyvärr är dom inte bäst på att pinka på toan så dom luktar inte blommor efter ett tag så bada dom blev ett måste. Det funkar fint att spola dom lite pip och gnäll men inget allvarligt och när man torkar dom så kan det bli riktigt mysigt och så fallet ikväll. Först när vi var klara och satte oss i soffan och mös så hoppade killen i fråga av min axel för att direkt vända sig och attackera min arm flera ggr. Djupa sår och blod blev kontentan och en riktigt arg och uppblåst råtta som ville på att igen. Jag greppade honom bakom frambenen och låste honom från att bitas mer. Nejade honom och satte in honom i buren för att plåstra om mej. Var strax inne för att kolla läget och mötte en lika sur råtta igen som gick till attack men efter lite lirkande så fick jag ut honom igen och plockade med honom ett tag utan att lugnade sig. Satte tillslut i honom i buren igen och flänger han runt och biter i allt vilket inte är normalt. Öppnar buren efter ett tag så han kan komma ut och själv ta kontakt om han vill vilket han gjorde han kom upp i soffan och sprang runt som vanligt ett tag sen kommer han ner till mej och biter oprovocerat igen och jag har inte rört mej. Fyar honom och plockar honom igen.. Vad ska jag göra? Ska jag utmana honom och tvinga mej på? Vill helst unvika fler bett 😳😳 PS han har aldrig visat några tecken på att bitas innan.

Annons:
komigentam
2016-09-21 23:20
#1

Du behöver inte bada råttor så anledningen till att han biter kan mycket väl vara att det är stressigt, jobbigt, obehagligt att bada.. 

Man tränger sig väl inte på en redan trängd individ, det är ju sånt som triggar fram sådant här… Fya inte honom när det är ni som verkar ha satt honom i en situation som han inte klarar av & såg bitas som enda utvägen, sättet att uttrycka sig. Det är inte rättvist. Menar inget illa mot dig/er.

Rekommenderar er att läsa på mer: vanliga råttfrågor.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Muffins84
2016-09-21 23:41
#2

Jo jag vet att man inte ska behöva bada dom men när dom luktar så mycket ammoniak att man själv luktar efter kontakt så känns ett bad ganska rätt. Och han hade gott om möjligheter att markera mot mej att jag gjorde fel under själva badet och torkningen men han visade inget då och inte heller när han satt på min axel efter. Gav honom möjlighet att kliva av medan den andra killen badade men han stannade kvar och var med på kelandet som vart efter badet. Anfallet kom när han hoppade av mej i soffan. Kan inte säga att jag trängde honom mer än under bad och tork. Kan förstå att badet inte är uppskattat men att markeringen kommer så långt efteråt verkar konstigt.

bonnierat
2016-09-21 23:57
#3

Det låter lite märkligt. Jag vet inte varför han gör så tyvärr.

myismyname
2016-09-22 17:03
#4

#2 Se över buren om råttorna verkligen stinker ammoniak så att lukten till och med sätter sig på er när ni har hanterat dem. Förmodligen behöver ni städa oftare, eller så har ni någon inredning som är en riktig kissfälla, eller både och. Våra grabbar kissar gärna på varandra när de sover i en hög (mysigt ju!), men lukten försvinner snabbt bara man ser till att byta tyger och torka hyllor. Inga bad behövs. Sputnikar och liknande plasthus kan man borra hål i bottnen på, så att kisset rinner bort och inte ligger som en pöl i bottnen om någon skulle få för sig att kissa där.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Lenni
2016-09-25 16:27
#5

Tack för idén med att borra hål i sputnikar. Det ska jag prova.

Upp till toppen
Annons: