Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1146 ggr
kalindas
2016-09-20 18:37

Tamråttor på rymmen?

Verkar springa omkring en del råttor i Stockholm som har lite väl misstänkt teckning tycker jag. 😮
Med tanke på att dessa verkar orädda för människor så skulle jag tro att de nyligen blivit utsläppta. 😕
Eller är de avkomma efter utsläppta.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23550996.ab

/Elisa

Annons:
minitinijattor
2016-09-20 18:58
#1

Vid exakt det stället har en insats gjort, man har kommit fram till att inget bör göras. Råttorna är avkommor från dom tama och är helt förvildade och skulle innebära en stor risk att ta in dom. Uteliggare ger dom mat och tar bort gift och fällor. Dom har byggt stora gångar under jorden och dom lever bra där så insatsen avbröts.

Zolah
2016-09-20 19:00
#2

Precis , finns en gammal tråd om det. Om jag minns rätt jagade även ute liggarna bort folk som var där för att hjälpa i tron att dom skulle skada råttorna .

mikeiko
2016-09-20 19:05
#3

Skulle precis gå in och posta om samma, just att de "är stora som marsvin" tyder på att det är hanar tänker jag…

Jag ställer gärna upp på eventuell infångning och hjälp däri kring. Vet någon om Råtthjälpen har underrättats? Jag har kontaktat tjejen som filmat för att få veta exakt var det är någonstans hon sett råttorna. 

Uppenbarligen någon j***a idiot som släppt ut tamisar, och mitt i stan! Inte ens en park orkade hen ta sig till  -.-

minitinijattor
2016-09-20 19:20
#4

#3 läs vad vi redan skrivit. Råtthjälpen har gjort en insats för att ta in dom, man kom fram till att dom inte längre är tama och är blandade med vilda råttor och därmed gjorde man inget mer då dom levde bra där. Folk satt uppe hela natten och observera dom i flera dagar och då kom fram till detta

mikeiko
2016-09-20 19:33
#5

#4 Det var inte publicerat när jag klickade för att svara i tråden ;)

mikeiko
2016-09-20 19:35
#6

Tycker vi kan gå ihop och baka massa gott och ta med till både uteliggarna och råttorna <3

Annons:
mikeiko
2016-09-20 21:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Har nu fått platsen helt bekräftad av tjejen i artikeln. Har råttorna gångar kan det bara vara i rabatterna? Är det garanterat samma ställe, och när var Råtthjälpen där?

Lillräkan
2016-09-20 23:03
#8

Råtthjälpen var där i våras. Det är samma ställe. Sen verkar de ju prata om många andra platser i Stockholm i klippet också, dem känner jag inte till. Är för trött för att skriva något utförligt just nu, men här är en tråd från då, med lite info :)
http://rattor.ifokus.se/discussions/5727be23ce12c4751f0002da-tecknad-ratta-pa-vift-i-stockholm?participating-1
Med tanke på den nya uppmärksamheten i media som råttorna fått nu, så känns det som de lever farligare än innan :/ Om det är läge att göra någon insats nu överlåter jag till andra mer erfarna att besluta :)

mikeiko
2016-09-21 01:14
#9

Admin får gärna ta bort bilden i inlägg #7, då jag nu läst att Råtthjälpen föredrar att platsen inte ska vara sökbar för vem som helst, vilket såklart är bra tänkt. Finns många hjärtlösa dårar där ute.

Upp till toppen
Annons: