Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 411 ggr
[Ragnar&Allan]
2016-08-29 15:18

Städning av bur

Hur ofta städar ni era burar och vad ingår i er städning?
Själv sopar jag av hyllplan varje dag och torkar också av dom med en trasa. 
Innan har jag behövt ta ut alla filtar varje dag och vädrat dom lite och använt urine off men nu räcker det med varannan dag 

Filtar och mattor behöver jag bara tvätta i maskin en gång i veckan

Annons:
zickan
2016-08-29 15:27
#1

Har inge mönster. Varierar heöt beroende på tid, lust, ork. 
Några gånger i veckan byter jag det rivna pappret då rivet papper luktar apa när det blir fuktigt. Då mina är rätt duktiga på lådan/hyllplan. Så städar jag mest hyllplan/lådan 1-3 gånger veckan beroende på hur mycket skräp det är.
Brukar byta hängmattor en gång i veckan. Kanske två under sommaren när de verkar kissa mer än de sover i dom. 

Byter bottenströ/mattor 0-2 gånger veckan. De som går på låda bra och en del mindre burar. Brukar det inte behövas rengöras så ofta. Så svårt att skriva på hur ofta det blir när det kan bli 2 gånger veckan till 1 gång varannan vecka. 
Tar en liten sopskyffel och drar ut allt. Ska jag även skura eller tvätta buren kan jag ta dammsugaren och ta det lilla extra som alltid blir kvar. 

När jag byter strö så brukar jag alltid spola av de mindre burarna i duschen. Kör då lite starkare medel. Mina rs burar brukade jag köra in i duschen minst en gång i månaden förr. Nu är det mer projekt när jag satt på en del till på höjden så de går inte under dörren. Lite knepigt få ner själv. 
Brukar torka av med grön/gulsåpa/diskmedel och en trasa om råttorna är kvar i buren. Vissa omgångar tar jag ut dom och kör lite starkare för att göra mer ordentligt rent. Kör då på ättika eller wizz antibaktriella sprayflaskan. Ibland nått annat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: