Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 808 ggr
EmelieSaraViola
8/25/16, 2:40 PM

2 eller 3 råttor? Erfarenheter?

Hej! 

Jag går i råttankar igen och funderar lite på antalet. Tycker ni att det funkar bäst med två eller tre? Det känns som att om dem är tre kanske en lätt blir utanför? Men sen känns det tryggt att om någon skulle bli sjuk och gå bort i förtid så är det två stycken kvar, men jag vet inte :p 

Dela gärna med er :)

Annons:
kigon
8/25/16, 2:53 PM
#1

Tre helt klart. Det kanske inte låter stressigt om någon hade dött plötsligt, men det är väldigt, väldigt stressigt när man måste hitta en ny kompis direkt (och därför måste förmodligen skaffa en dåligt avlad råtta. Jag fick stressa över det två gånger, vilket ledde till djuraffärsråttor som inte gick bra i flock och bara skapade mer stress, tills jag skaffade tre och på så sätt kunde ha mer kontroll).

Den enda skillnaden på två och tre förutom minskade komplikationer är väl matkostnaden. Men om du har råd att mata tre råttor samtidigt så rekommenderar jag det

Om råttan funkar i flock beror väldigt mycket på individen och hur den var avlad. Haft 3 råttor som jag verkligen fick kämpa med (men jag vann tillslut) och 3 som var underbara rakt igenom, även med dem som inte var så bra med flock. Risken kanske höjs lite mer med 3, men två råttor kan lika inte gilla varandra… Bästa stället att satsa pengarna på är en uppfödare som avlar för bra flockmentalitet.

Edit* Om det är dina första råttor kanske det är bäst att skaffa två till att börja med, och sen när du verkligen sett att detta är något du vill fortsätta med så skaffa den tredje 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

tötenöten
8/25/16, 3:22 PM
#2

Bästa säger jag är att skaffa två råttor till att börja med, och sedan efter ungefär ett hakvår skaffa en till. Detta ger de första råttorna möjlighet att växa upp och mogna och kan på så sätt uppfostra den tredje. Är också bra med lite ålderssklinnad i flocken annars är chansen stor att alla dör samtidigt (Jag känner själv en stor oro över det då 6 av mina 7 råttor är född inom en period på 3 månader). Detta förutsatt att du skaffar ungar. Men är du förstagångsägare rekommenderar jag dig att skaffa ungar, och då från en duktig uppfödare :)

Sen är det inte så ofta en råtta blir utmobbad så länge den har ett normalt psyke, är den till exempel aggresiv kan det hända. Men att få såna råttor från en duktig uppfödare är så otroligt liten chans så det är inget jag skulle oroa mig för :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Codswallop
8/25/16, 3:29 PM
#3

Bästa kombon, enligt mig, är jämna antal. Jag har visserligen enbart haft honor och bara två har varit ifrån uppfödare (de övriga var omplaceringar) men har varit med om utstötta råttor och man riktigt lider med dem. :( I övrigt håller jag med vad de övriga skriver!

EmelieSaraViola
8/25/16, 4:38 PM
#4

Okej! Jag har haft sju råttor tidigare men har bara en gång haft tre stycken. Kommer dock ej ihåg så mycket från dem då jag var ung och ganska oerfaren då. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra.. Jag ska definitivt köpa från uppfödare, då jag gjorde misstaget sist att vara otålig och köpa från djuraffär. Det blev tyvärr inte ett långt liv för min två små herrar :( Nu ska jag dock köpa honor :)

kigon
8/25/16, 4:55 PM
#5

#4 När man skaffar tre är inte så viktigt, jag brukade försöka så att när 2 av råttorna hade levt halva sitt liv så skulle jag ha en tredje där som senast. Dels för att de kan insjukna väldigt fort och dö lång innan förväntat… På så sätt kan man kontrollera var man köper råttorna ifrån om inget hemskt händer (som att två hade dött samtidigt innan förväntat)

Men om du är oroad över att de inte funkar i grupp eftersom de är 3 så är chansen för det minimal & inget som bör hindra dig.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Elisabeta
8/29/16, 8:01 PM
#6

Det är en bra tanke du har, det är klokt att ha min. 3.

Annons:
EmelieSaraViola
8/29/16, 9:07 PM
#7

Okej! Jag ska ta det här i funderingarna :)

zickan
8/30/16, 11:54 AM
#8

Enklast att tänka. Råttor ör flockdjur. 2 är en grupp. 3 är en liten flock. Föredrar själv att alltid ha minst 3. Blir nån sjuk, skadad och behöver en sjukbur med vård osv. Eller en avlider. Är den andra aldrig ensam. Man har tid att ev söka en till om tredje avlider och det är åldersskillnader på de man har kvar. Dock gillar jag flockar från 5 själv i olika åldrar. Gillar ha 1-2 äldre sedan fylla på med nån yngre och skapa en stabil flock i olika åldrar. Håller bättre sams om de är ett par stycken och inte i samma ålder. Kan äldre visa rätt väg för de yngre. Bra äldre är guld värda om man vill ha råttor flera år. De brukar hålla det stabilt. Lugna och lära yngre.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

EmelieSaraViola
8/30/16, 2:21 PM
#9

Okej Zickan. Mycket bra input. Men då tycker du att man ska starta upp sin flock med iaf. 3 då? :)

Upp till toppen
Annons: