Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 711 ggr
[Ragnar&Allan]
8/21/16, 8:22 PM

Kaninbur till råttor?

Hej, nu har jag läst lite om olika bur regler och hur stora burarna ska vara. Jag har läst en bur ska ha minst en höjd på 30 cm och kortaste sidan ska vara minst 30 cm där också. Själv har jag en ganska stor bur till mina råttor men jag letar efter något mindre jag kan ha om jag reser bort någon gång och måste låta en kompis ta hand om mina råttor. Skulle en kanin bur funka då om de bara är tillfälligt? De finns ju olika typer av kaninburar men om man tar den varianten som är lite högre och fyller den men aktivetssaker? 
Jag vet att råttor tycker om att klättra och utforska och att de skulle vara roligare med en högre bur men under en veckas tid eller något liknande så kanske de skulle fungera?

Tacksam för svar

Annons:
Grodan
8/21/16, 8:41 PM
#1

Jag har haft kaninbur som tillfällig bostad till vuxen hane. Jag mätte den aldrig så jag vet inte om den var laglig. Han behövde sitta ensam två veckor och då hade jag bara den. Däremot till unga råttor funkar sällan kaninburar då det är för glest mellan gallren.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zakaraa
8/21/16, 9:29 PM
#2

Så länge du ser till att gallret är tillräckligt glest så de inte tar sig igenom gallret alternativt näta in buren så är det no problem 🙂

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zolah
8/21/16, 10:35 PM
#3

har haft en bekant som använde en stor kaninbur åt två hanar, dom uppskattade det och det blev ju klättermöjlighet med just den också - för den var relativt hög och kunde ha en planka i sig. Dock inte lika bra som en 'vanlig' bur.

men dom fick vara ute väldigt mycket så det var inga problem igentligen :)

Zakaraa
8/22/16, 12:27 AM
#4

#2 lol… Tillräckligt glest.. jag menar ju så klart tillräckligt tätt 😂

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Grodan
8/22/16, 7:03 PM
#5

hihi

jag vet en tjej som hade möss i kaninbur, hon klädde in gallret i extra tätt nät (maska 0,5 cm) - vilket i sig var ett tålamodskrävande pyssel


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Ragnar&Allan]
8/22/16, 8:12 PM
#6

Tack för alla svar, har hjälpt mig mycket ^-^

Annons:
komigentam
8/23/16, 7:25 PM
#7

Det finns ju även kaninburar med 2 - 3 våningar, vilket är galant pga bred bottenyta samt klättermöjligheter :)

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Upp till toppen
Annons: