Annons:
Etikettbilder-videor
Läst 1109 ggr
Zolah
8/17/16, 8:08 PM

Goda minnen - dela dina bilder!

Alla har vi goda minnen av våra djur, jag vet att jag har massor! och jag har försökt att spara dem rätt väl. Har blandning mellan foton och nån stackars inspelad video :)

Råttor kan  verkligen hitta på dom allra busigaste, sötaste sakerna - fast ibland kan det variera med hur lätt det är att fånga på bild xP

Här har vi två av mina mest älskade bäbisar, Dravit och Bärnsten :) två böder som kom från Sockerråttans uppfödning. Dom skulle alltid vara med mig, och älskade att undersöka mina hattar!

Annons:
Zakaraa
8/17/16, 10:21 PM
#1

En bild som jag älskar. Det är min profilbild på de flesta sociala mediesajter och har varit det sedan bilden togs för ungefär 3 år sedan under introduktionen av de två flickorna som gick strålande. Det är med blandade känslor, både sorg och enorm kärlek jag ser på den här bilden som visar Ladugårdens Bastuvisa (rexen) och bebisen Sötåsens Linfrö.

Älskade Visan som jag endast fick ett halvår tillsammans med innan tumören tog hennes unga liv på endast 8 månader, hon vaknade aldrig upp från operationen.

Visan var speciell på alla sätt och vis och hon är saknad varje dag. Hon är en av de bästa råttor jag någonsin fått lära känna. Vi deltog lite oplanerat i SRS's första Rally Lydnadstävling och placerade oss på andra platsen, i och med den placeringen fick vi även en sida i Husråttan tillägnad min fina tös.

Bilden är fotat av min mamma, Agneta

Jag har en tatuering i hennes (och min fina Sahramis) minne. (Länk för den som vill se tatueringen)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zolah
8/17/16, 10:45 PM
#2

Vilken fin bild ! Bastuvisa var riktigt fin :) Känns som rexar är extremt mysiga råttor men oftast har ett tragiskt Slut . Bärnsten på min Video var tvungen att tas bort då han fick jobbigt tumör :( ( det ligger inget genetisk bakom det jag säger , bara olycklig observation ) Ska hämta upp lite mer bilder och visa sedan, ligger just nu i sängen med en väldigt busig kattunge .

Mymlan&Vifs
8/18/16, 11:05 AM
#3

Oj vad man saknar dessa råttor!

Zolah
8/18/16, 11:45 AM
#4

Bly första dagen hos mig!

Bärnsten som liten bredvid Bly

Här har vi min stora kärlek i råttvärlden, han var så fin, och utmärkt ledare! tyvärr så var han inte så bra på att göra bäbisar, han lämnade ugnarna tomma :c men minnena av honom kommer leva för alltid ^^ min älskade Bly <3

Dimsum bredvid en krona

Här har vi en kille som vi skaffade från djuraffär, det var just då jag hade tagit bort min nr1 hane - Bly.  Efter vi hade tagit bort Bly så åkte vi till djuraffären och dr såg vi Dimsum, han var ju supersöt med sin vita fläck i pannan MEN jag visste att det är dumt att skaffa djur direkt efter att en annan dött. Man är sårad i hjärtat och får på sig rosa glasögon, så jag sa till min partner ' låt oss åka hem '. Senare hade det visst gått lite kugghjul i min partners hjärna, och han bestämde sig ' nu skaffar vi den här råttan! ' jag var shockad och sa ' vill DU ha råttan? då får du vara ägaren '. Inga ånger dår, han åkte prompt iväg och skaffade Dim. I början så var vi ju super kära men efter en stund så inser jag… vad liten han är? har jag någonsin haft en sådan liten råtta? efter lite forskning på RiF så tror dom flesta att djurförsäljaren inte riktigt var ärlig med hans ålder. Dim levde ett rätt bra liv, han blev dock inte så tam som dom andra och sista tiden då skulle han dräpa en av mina äldre råttor tyckte han ( Dravit, brodern till Bärnsten som ni kan se i videon ). Så han fick bli ensamråtta, tyvärr lika hastigt som han kom hem till oss så dog han. Fick troligen hjärnstroke eller så, och jag var tyvärr inte hemma så min partner fick erfara allt själv. Det var hans första och sista råtta :c

Det är därför jag säger att skaffa råtta från djuraffär är som att leka rysk roulette, visst råttan kan bli fin men lämna ett jobbigt hål.

skogsmurmeldjur
8/24/16, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

När vår flock efter massor av intron och extraburar äntligen började samsas! Sambon hade redan gett upp hoppet om att de skulle kunna bo tillsammans hela gänget, men jag bestämde mig för att göra ett sista försök och sedan den här gången har det gått superbra. Var så glad och lättad, det är så mycket roligare för både mig och råttorna att ha en större grupp än två små.

Nedre bilden är första dagen vi hade Potatis hemma. Den lilla skitungen har gett oss mycket trubbel, men är ändå så glad att hon fick flytta hem till oss. Första dagen satt hon på min axel och knastrade loss och sedan dess har hon varit en självklar del i vår lilla familj.

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Zolah
8/25/16, 7:39 AM
Annons:
skogsmurmeldjur
8/25/16, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Det stämmer bra! Lilla Love från Zickans!

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Zolah
8/25/16, 7:12 PM
#8

#7

Aaaah, det är min drömråtta <3 dom är så otroligt fina :)

märkt av nån skillnad från 'vanliga'?

skogsmurmeldjur
8/25/16, 7:48 PM
#9

#8 Eller hur! Var min drömråtta också, hade sån tur att det blev en kull lagom till att vi skulle utöka flocken.

Nä, som andra rödögda så kanske hon ser lite sämre, men det är inget som märks av alls. Hon är väldigt sällskaplig, pussig och äventyrlig!

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Zolah
8/25/16, 9:03 PM
#10

#9 vad fint <3

det enda jag hade hört från förr ( kollade inte så noga då ) var att dom skulle ha svårt att bli gravida :)

Men men, nån dag ska jag ha en också ^^ <3

zickan
8/29/16, 3:53 PM
#11

Många minnen man har. En del sparade en del förlorade. Här är ett minne som bara får mig att le. Dessa helgoa busungar. Mjuka pussgurkor. Så tragiskt att de inte är kvar längre. Behöll toothless daydream från denna kullen. En supermjuk och toppen hona. Så underbar runt intron och nya medlemmar. En lillmamma till alla i flocken. Hennes dotter och dotter dotter här hemma är precis miniatyrer av henne. 
Tooth var mitt lilla kärleksbarn. Kom alltid glatt skuttande och började pussas. Nyfiken vad man gjorde vid buren och skulle alltid försöka smita ut. Ofta lyckades hon också. Satt mer utanför buren än kvar i den när man stängde luckan. 
Snabb som en ål på sina hyss. Tyvärr lärde hon för många av sina kompisar och avkommor. På hur man snabbast och enklast kommer ner från soffan och får hela rummet till lekplats. 

Hon är mormor till skogsmurmeldjurets marten hona.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
8/29/16, 3:56 PM
#12

Det är så kul när man lyckas filma eller fota sina råttor som visar precis hur de var i livet. Härliga minnen att kunna ha resten av livet. Ändå nått som är så svårt att göra när man är själv. Tror jag kämpade med kameran hängandes i munnen för att få till en chans att filma Toothless daydream som lite äldre <3

Mesta jag minns av det hela är hur jag tok dregglade ner min kamera. Ville inte sluta filma när man äntligen fick till det haha

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

bonnierat
8/30/16, 7:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13
Annons:
bonnierat
8/30/16, 7:09 AM
#14
bonnierat
8/30/16, 7:09 AM
#15
bonnierat
8/30/16, 7:09 AM
#16
bonnierat
8/30/16, 7:09 AM
#17
bonnierat
8/30/16, 7:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18
bonnierat
8/30/16, 7:10 AM
#19

Mina sötisar Sally och freja!

Bananbullar
8/31/16, 3:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#20

En av de råttor som jag alltid kommer att minnas är T-shirt. T-shirt var en sån gosig och mjuk råtta och som alltid ställde upp när de nya fick ta emot hårda smällar mot de äldre. 
Alltid fanns hon där. Men tyvärr fick hon ett tvärt avslut när hon 2 år gammal fick kraftig livmoderinflammation och blev mycket svag. Detta ledde till en snabb avlivning, men än idag har jag kvar minnet av henne i form av en tatuering av hennes fotavtryck!


Annons:
Upp till toppen
Annons: