Annons:
Etikettråttägare
Läst 645 ggr
Elsis<3
7/29/16, 4:25 PM

Fungerar hanar och honor tsm?

Hej jag har hanar men känner för att skaffa lite honor att utöka flocken med men frågan är om jag kan ha två honor tillsammans med mina hanar? Om jag ska skaffa honor kan jag ha dem med mina hanar i samma bur eller borde jag ha dem i en annan? buren är stor med ca 10 hyllplan så den räcker och blir över iallafall men det är ju inte bara det som spelar roll. detta med att honorna funkar med hanarna kan väl vara individuelt och jag skulle ju kunna prova att ha dem i samma o sen yta om det inte skulle funka?

hur tänker och tycker ni om detta? :)

Annons:
[Blue_Lugia]
7/29/16, 4:31 PM
#1

Är väl svårt om du inte vill att det ska bli ungar?

Lamina
7/29/16, 4:33 PM
#2

Nej, du kan inte ha hanar och honor ihop. Det kommer bli ungar hela tiden! Dessutom är det i princip olagligt enligt L80. (Om jag inte minns helt fel…) Däremot kan du ha honor och hanar i 2 olika flockar, så länge du inte låter dom träffas.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Elsis<3
7/29/16, 5:36 PM
#3

ok tack jag kan ha två flockar i separerade burar:)

Honestyisdead
7/29/16, 5:37 PM
#4

Nej man håller inte hanar och honor ihop. Undantaget om råttor är kastrerade. 

Visst kan du ha en bur till och skaffa en honflock också. Men de olika könen får aldrig träffas och burarna får inte stå nära varandra. 

Personligen tycker jag det är onödigt med flockar av båda könen om man inte är en seriös och kunnig uppfödare. Olyckor kan ske trots försiktighet. Och det behövs inte fler råttor från oseriös avel/olyckor. Dessutom är det väldigt påfrestande för en hona att vara dräktig, föda och sedan ta hand om bebisar. Om dom inte dör istället. 

Så mitt råd är att utöka din befintliga flock med fler hanar om du ändå har bur med plats för det.

[Jennah]
7/30/16, 6:56 PM
#5

#2 olagligt? Varför skulle det vara olagligt?

Honestyisdead
7/30/16, 7:01 PM
#6

#5 Det blir väl djurplågeri eftersom det sliter på honor att få ungar konstant.

Annons:
[Jennah]
7/30/16, 7:05 PM
#7

Det framgår ju inte om TS hanar är kastrerade? (:

Honestyisdead
7/30/16, 7:07 PM
#8

Jag utgår från att de inte är det eftersom det inte är vanligt samt att ts inte nämner något om det. I något av inläggen.

[Jennah]
7/30/16, 7:09 PM
#9

Jag utgick ifrån att de var det eftersom frågan blir så märklig annars Ô.o

Honestyisdead
7/30/16, 7:43 PM
#10

Nej den är inte märklig. Många förstår inte det.

[Jennah]
7/30/16, 7:48 PM
#11

Hona + hane = bebisar Gäller de flesta djur, trodde alla förstod det xD

Honestyisdead
7/30/16, 7:49 PM
#12

Det finns inget som alla vet. Det finns alltid människor som behöver lära sig.

[Blue_Lugia]
7/31/16, 2:21 AM
#13

En bekant trodde att råttor bara parar sig vissa tider på säsonger. Så alla vet väl inte.

Annons:
Elsis<3
8/4/16, 1:32 PM
#14

råttorna är kastrerade jag vet inte hur förra ägaren tänkte men kastrerade är dom

zickan
8/4/16, 3:10 PM
#15

#14 kan ha varit att de uppvisade lite hormonella problem att förre ägaren valde kastrera för att undvika att de skulle bli värre och sluta att fungera i flock. Men en del kastrerar bara för de vill, vilket dock är onödigt.
Men är de kastrerade går de att hålla ihop så länge det inte verkar som de blir stressade av varandra och håller sams.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: