Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1405 ggr
eluw
7/28/16, 7:37 PM

"Nyser" mina råttor?

Jag har två frågor.

Varför gör första råttan så med munnen? Jag har läst att råttor tuggar tänderna när dem njuter, men kan de även göra så om de är lite stressade?

Jag har haft dessa två små zoo-råttor i 5 dagar och de är fortfarande rädda men nyfikna. Men så fort jag klappar dem eller har dem i famnen/på golvet börjar de nysa och ha sig. Vad jag har läst så kan råttor nysa vid nya lukter, men det är konstigt att de börjar nysa när jag sträcker fram min hand. Borde dem inte ha vant sig vid min lukt efter 5 dagar? Jag har TOA-LÄTT som underlag och BORIS-mattor så inget damm och det är inte heller dragit. Jag har även lyssnat på videos med rått-rossel men detta låter ju inte som det, eller? När de ligger i sitt bo, eller när jag inte är vid dem nyser dem alltså inte..

Tacksam för svar!

Annons:
eluw
7/28/16, 7:44 PM
#1

Här är en till video som kanske visar lite tydligare deras nysningar. Och ska även lägga till att de nyst sedan jag fick hem dem, även påväg hem i bilen.

Honestyisdead
7/29/16, 7:07 PM
#2

Tyvärr är det vanligt att man får hem sjuka råttor när man köper från en djuraffär. Nu är det redan gjort, men snälla köp inte levande djur från djuraffär igen. Det är inget man ska bidra till att fortsätta.

det låter märkligt om det bara sker när du är nära. Verkar dom nervösa/rädda/stressade när du närmar dig? Stelnar dom? Går dom fram själv? Hur försöker du få dom trygga? (Det problemet brukar man slippa när man köper från uppfödare som hanterar rått bebisarna dagligen så de redan är handtag vid köp) Berätta hur du får tillväga för att få ut dom ur buren och vad ni sedan gör.

Vad får dom för mat? Verkar dom pigga och spralliga eller är dom lugna och dämpade?

Tuggade i första videon ser stressat och inte normalt för mig. Har aldrig sett en råtta tugga på det viset, men jag är inte säker. Det är känslan jag får.

Hörde inte många nysningar. Bara några få.

Använder du schampo /balsam med doft? Duschkräm med doft? Parfym? Lotion med doft? Tvätt eller sköljmedel med doft? Känsliga råttor kan reagera på allt sånt som vi själv inte tänker på speciellt om de växt upp i en djuraffär där jag tvivlar på att dom fått känna mycket annan lukt än den i lilla glasboxen.

eluw
7/29/16, 10:46 PM
#3

Jag vet inte riktigt om jag kanske skulle säga att det är just zoo-råttor. För de lever och bor inte i djuraffären utan man får hem dem från "uppfödaren" samma dag som man bestämt att man ska hämta hem dem. De är jättenyfikna på mig och kommer gärna fram till handen eller om jag sticker fram mitt ansikte, de tycker de är jättespännande. När jag har dem i famnen försöker de bara ta sig därifrån, därför har jag suttit på golvet med dem och låtit de själva få komma fram och kunna upptäcka miljön själva.  Även när  jag har dem i famnen brukar de kissa på sig.  Har ni tips på hur jag får dem att inte vilja springa ifrån mig när jag har dem i famnen?

När jag klappar dem verkar de först spända men slappnar sedan av när de märker att det är ganska skönt att bli kliad. De busar även med varandra men är ändå två lugna tjejer. 

Ja, jag använde schamo, balsam, parfym medmera som alla andra.. Men sprayar ju inte på mig parfym precis när jag ska plocka upp dem. 

De får complete Torrfoder för råttor och "färsk" mat en gång om dagen (lite grönsaker, någon kolhydrat och protein (ibland ägg, ibland lite kött, ibland hundfoder osv)

pellepojken
8/1/16, 8:53 PM
#4

# 1  Beteendet med råttisen som tuggar har jag sett ett par gånger hos individer som är oroliga/osäkra just för tillfället.

Upp till toppen
Annons: