Annons:
Etikettråttägare
Läst 543 ggr
Whatsupdoc?
2016-07-27 12:24

Nyfiken på att skaffa råtta i framtiden.

Hej, jag är lite nyfiken på att skaffa råtta i framtiden, men har aldrig ägt en råtta innan. Någon som har bra nybörjar-tips & råd? 🙂

Annons:
tötenöten
2016-07-27 14:18
#1

Vanliga råttfrågor är ett bra ställe att börja :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Lilithium
2016-07-27 14:46
#2

Första tipset är iaf att skaffa minst två (du måste enligt lag då råttor är flockdjur), helst tre ifall den enda går bort.


Honestyisdead
2016-07-27 15:47
#3

Som sagt måste man ha minst två. Och det är svårt att ge tips och råd när du inte frågar något. Så läs det #1 tipsar om. :)

Honestyisdead
2016-07-27 16:15
#4

Ser att du tänker skaffa katt också.

Tror du ska välja en art till att börja med eftersom du är nybörjare på båda områden.

komigentam
2016-07-27 16:21
#5

Kärlek, ärlighet & respekt. 

komigentam
2016-07-27 16:22
#6

Är du dessutom inte myndig så är det din/a förälder/föräldrars ansvar att se till så djuren sköts samt att lagen (L80 samt djurskyddslagen) följes & de är ekonomiskt ansvariga, är det verkligen något de vill? Ser allt för många inlägg om att "min mamma/pappa/förälder vill inte betala x antal kr för en råtta" osv.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Annons:
Whatsupdoc?
2016-07-27 18:20
#7

#6 Jag är tacksamt nog 23 år & den enda råttälskaren i familjen, resten hatar de. Fast familjen bryr jag mig inte om, de tror aldrig på att jag vet nåt om ansvar 😕 men jag har 2 kaniner jag tar hand om nu och ar senare splittrad mellan katt eller råtta(vet såklart att man inte kan ha båda om det blir en sen introduktion) Jag kommer såklart att skämma bort vad det än är för husdjur jag har, jag prioriterar de före mig.

[Jennah]
2016-07-30 19:38
#8

#7 varför skulle du inte kunna ha både katt och råtta? Det är många som har båda. Vad roligt att du intresserar dig för råttor. Jag ska få hem mina första om 9 dagar, längtar! Och jag har katt o kanin också ;) Det finns mycket att läsa på nätet och iFokus, och du har fått några bra länkar i tråden. Om du undrar något speciellt så är det bara att fråga, men vill du bara läsa på lite allmänt så är några områden du bör läsa om bland annat: foder, tumörer o andra vanliga sjukdomar samt veterinärvård och kostnader för dessa, kostnad allmänt, burar och inredning (sök på "DIY pet rat cage" lr liknande för inspiration, bilder säger mer än ord ibland) m.m. Jag rekommenderar att du söker dig även till information på engelska då råttan ju inte är ett jättevanligt husdjur i Sverige.

Upp till toppen
Annons: